Moartea lui Constantin Stroe a provocat o vie emoție în Pitești acum câțiva ani! O legendă a Piteștiului, a Argeșului, a României. În dimineața înmormântării, am avut o ședință operativă la Primăria Pitești. Primarul de atunci, Cornel Ionică, a dat dispoziție Poliției Locale: „Vă duceți toți la Biserica «Sf. Vineri», o să fie puhoi de lume, asigurați traficul!”.
Ultima oară l-am întâlnit în 2016
Nu a fost așa, din păcate. Da, biserica arhiplină, curtea bisericii, dar nu și în stradă, cu tot autobuzul venit de la Uzina „Dacia” (unul singur). La catafalc, ambasadorul Franței la București, oficialități.
Personal, mă așteptam la prezența oamenilor simpli, a zecilor de mii de piteșteni care au mâncat o pâine de pe urma eforturilor supraomenești pe care Domnul Stroe le-a făcut pentru a salva și dezvolta „Dacia”. Pentru a susține echipa FC Argeș. Pentru a construi noi obiective pe orizontală, inclusiv lângă satul natal, pentru că nu a uitat de unde a plecat. Practic, sute de mii de români, direct sau indirect, în industria pe orizontală, au trăit de pe urma deciziilor înțelepte luate de către Domnul Stroe.
Citește și Bustul lui Constantin Stroe, dezvelit la Mioveni în faţa a zeci de oficialităţi
Ultima oară l-am întâlnit prin noiembrie 2016, la Camera de Comerț și Industrie Argeș, unde dl. Marin Ioniță își lansa o carte de interviuri în care eram „colegi” de cuprins. Am schimbat câteva vorbe, ne știam de 25 de ani, m-a întrebat cum mă simt, știa că sunt după niște operații, dar cum să bănuiești că în curând tocmai domnia sa o să ajungă la spital. Ce-i drept, dacă îmi aduc bine aminte, părea obosit, nu mai avea verva de altădată.
Pentru cei care nu știu, Constantin Stroe (n. 24 martie 1942, Hulubești, comuna Hulubești, Dâmbovița – d. 17 decembrie 2016, București) a fost un inginer român, fost director general și membru al Consiliului de Administrație al companiei „Dacia Automobile S.A.”. Și-a început cariera în industria auto în 1968, când s-a angajat ca inginer la Uzina de Automobile Pitești. În decursul celor peste 30 de ani de activitate, Constantin Stroe a avansat treptat în cadrul companiei, ocupând succesiv funcțiile de șef de atelier, inginer-șef și director tehnic.
În 1987 a fost dat afară de la Dacia, la Revoluție a fost rechemat la uzină
În noiembrie 1987, la două săptămâni de la Revolta de la Brașov, Constantin Stroe a fost dat afară de la „Dacia” deoarece a refuzat să preia conducerea fabricii de autocamioane, în ciuda faptului că propunerea era făcută de primul-ministru Constantin Dăscălescu, la inițiativa lui Nicolae Ceaușescu. Da, a fost un disident, nimeni nu vorbește despre asta, că l-a înfruntat pe Ceaușescu! A lucrat apoi o perioadă la turnătoria din Slatina, apoi la Întreprinderea de Piese și Subansamble Auto din Scornicești și la „Oltcit” Craiova. În 1988 a fost numit director la Întreprinderea de Autoturisme Timișoara, conducând colectivul care a produs autoturismul „Dacia Lăstun”, în care nu credea. La începutul anului 1990 a fost rechemat la Pitești, în funcția de director general al uzinelor „Dacia”, funcție pe care și-a păstrat-o și după privatizarea societății. A devenit vicepreședinte al Consiliului de Administrație în 2002, indiferent de directorii francezi care s-au succedat.
În 1998 a fost numit Cetățean de Onoare al Municipiului Pitești. În 2004 a fost decorat de statul francez cu distincția Cavaler al Ordinului Național al Legiunii de Onoare, singurul din județ care a obținut o asemenea distincție. Abia în 2012, Domnul Constantin Stroe a fost decorat și de statul român, cu Ordinul Național Serviciul Credincios în grad de Cavaler.
Pe lângă poziția de la Dacia, Constantin Stroe a fost președintele Asociației Constructorilor Români de Automobile.
A murit pe 17 decembrie 2016, la Spitalul Clinic de Urgență „Bagdasar Arseni” din București, în urma unui accident vascular cerebral.
”Dacă nici Domnul Stroe nu merită un bust şi o stradă, cine să mai merite?”
E tare greu să rezumi, în câteva rânduri, viața unui om de un asemenea calibru. Urma ca în Pitești o stradă să-i poarte numele. Poate Calea Câmpulung, drumul spre uzină al zecilor de mii de piteșteni. Să i se ridice un bust, o statuie, poate la intrarea în oraș dinspre Mioveni (primarul Ion Georgescu s-a mișcat mai repede, dar am încredere în administrația piteșteană de azi, indiferent de partid, întrucât directorul „Dacia” nu a făcut politică). Dacă nici Domnul Stroe nu merită un bust și o stradă, cine să mai merite? Știm că e greu cu schimbarea denumirii unei străzi, dar nu imposibil. Iar ca autor al bustului l-am propune pe sculptorul Cristian Pentelescu, cel care a realizat și bustul lui Dobrin. Și încă un lucru. „Jurnal de Argeș” pune spațiu la dispoziție pentru cei care au amintiri cu Domnul Stroe, săptămânalul urmând să publice un volum în memoria domniei sale cuprinzând asemenea mărturisiri.
Citește și „Voi duce mai departe lupta lui Constantin Stroe pentru industria auto”
Asta ar mai lipsi din Pitești!
Ce să spun, mare om acest Stroe. După 90,se ocupa cu traficul de mașini noi, în perioada cu listele de așteptare! Un mafiot, cu un lanț mare și gros, de aur, la gât.
Gicule, pacat ca te-ai nascut!
Confirm cele afirmate, a patronat mafia vânzărilor peste rind, toți șefii aveau cota de mașini pentru bisnitarit, iar de restul salariaților nu-i pasa