Web Analytics
scris vineri, 16.05.2014

„Bratu mă tăia de pe toate listele, nu-l văd ca adjunct al meu”

# Primul interviu ca „general”, acordat Jurnalului de Argeş. De săptămâna trecută, Inspectoratul Şcolar are un nou „general”, după ce liberalul Florin Gardin a fost schimbat din funcţie de ministrul Educaţiei, Remus Pricopie. Noul şef al instituţiei este fostul adjunct al lui Gardin, social-democratul Dumitru Tudosoiu. Proaspătul „general” este profesor de educaţie fizică la Colegiul „Brătianu”, dar şi consilier local al municipiului Piteşti şi ne-a oferit, cu amabilitate, primul interviu din postura de şef al IŞJ Argeş.

„Bratu mă tăia de pe toate listele, nu-l văd ca adjunct al meu”

# Dle Tudosoiu, este funcţia de inspector general pofta ce-aţi poftit-o?
– În activitatea mea de profesor la catedră nu am ţintit către funcţia de inspector, inspectorat. Şi mai ales nu în termenul ăsta, cu pofta ce-am poftit sau cum spuneau moldovenii noştri „pohta ce-am pohtit”. Eu zic că am parcurs etape corecte în viaţa mea profesională şi m-am conturat ca om de învăţământ, având şi rezultate în sensul ăsta. Acum rămâne de dovedit din partea mea dacă şi abilităţile de conducător de instituţie vor fi scoase în evidenţă în această nouă funcţie. Eu sper că da.

„Nu-l văd pe Bratu adjunct, că nu e în preferinţele mele!”

# Aţi declarat că e exclus să-l puneţi pe Gabriel Bratu adjunct. Tot politicul şi-a băgat coada?
– Nu are treabă cu politica. Din două motive am spus acest lucru. Gabriel Bratu a fost inspector general cu ani de zile în urmă. Între timp, a ieşit din sistemul de educaţie preuniversitar. E profesor la Universitatea Piteşti, vine din mediul universitar, deci nu prea mai e ancorat în sistemul ăsta. A doua problemă: inspectorul general, în speţă eu, are posibilitatea să facă nominalizări, dar indiferent de acestea, este apanajul ministrului de a desemna adjunctul. E evident că ministrul nu poate să pună pe cineva împotriva voinţei tale, pentru că tu cu acea persoană trebuie să faci echipă. Eu de-asta nu-l văd pe Gabriel Bratu adjunct: nu e în preferinţele mele, iar asta e un lucru ştiut de-a lungul timpului. Cât a fost dânsul general, nu am fost de acord cu metodele practicate… Practicate pe mine, profesorul Tudosoiu. Mă tăia de pe liste. M-a găsit preşedintele unei comisii, n-am mai fost bun nici de membru. Dar lucrurile acestea n-au fost întâmplătoare pentru că pe mine m-au întărit şi m-au făcut să pun foarte bine în balanţă cum trebuie să fac versus cum nu trebuie să fac niciodată. Eu mă gândesc la alţi oameni pe care să-i numesc şi sper cât mai curând să am cel de-al doilea adjunct.
# I-aţi prezentat până acum ministrului Pricopie vreo propunere în acest sens?
– Am avut o discuţie cu domnul ministru când a venit la Mioveni şi a spus să cântăresc bine propunerile, ca în momentul în care hotărăsc să trimit una sau două propuneri către minister să ştiu clar care o să fie prima şi care a doua, pentru că o să fiu consultat. Mă gândesc ca propunere, dar asta nu înseamnă că se va şi materializa, fie la un director, fie la un inspector şcolar din actuala echipă care să urce pe funcţia de inspector general adjunct. Eu am persoana în minte, dar nu am vorbit cu nimeni chestiunea asta, decât eu cu mine. Apropo de asta, m-a întrebat soţia acasă cum e, cum lucrez şi i-am spus: „Sunt o grămadă de probleme legate de oameni, de numiri, te rog eu frumos, măcar acasă când vin nu mă întreba tu”. Şi ea a înţeles, cu ea am tăiat-o repede.

„Manualul e sfânt şi o să fac o analiză pe şcoli să văd cam câte auxiliare se folosesc”

# Dle inspector general, cât mai e „cadoul” ca să ajungi profesor la „Brătianu”?
– La „Brătianu” n-a fost niciodată cadou. Sunt profesor acolo din 2001 şi de doi ani în inspectorat. În 11 ani n-am auzit că e cadou la „Brătianu” ca să ajungi profesor. O fi fost în alte vremuri, dar eu n-am cunoştinţă de aşa ceva. Şi, credeţi-mă, indiferent ce cadouri ar fi dispuşi unii să dea, nu ai cum să spui că dai vreun cadou ca să te titularizezi. Eu nu cred chestiunea asta. Respectarea legii trebuie să fie sfântă, cel puţin cât sunt eu aici. Cine încalcă legea va răspunde. Eu cu mânuţa mea am să semnez adrese oficiale pentru a ancheta orice situaţie care nu respectă legea. La şedinţa cu directorii o să transmit lucrul acesta. Cred că o s-o perceapă ca pe o ameninţare, dar vreau să stau liniştit, să n-am probleme cum a fost cu bacalaureatul din Bucureşti. Vreau siguranţă maximă la titularizare.
# Pe dl Gardin îl veţi mai lăsa să împrăştie culegeri prin şcoli?
– Nu că nu-l las pe dl Gardin sau că-l las. Dacă domnia sa, în calitatea de autor de manuale va fi sau nu agreat, nu este treaba mea. Dar şcolile, şi prin şcoli mă refer la consiliile de administraţie şi directori, de unde voi avea semnale că sunt copiii sau  părinţii obligaţi să cumpere auxiliare, indiferent cine e autorul sau editura, vor fi trase la răspundere. Nu voi accepta o hârtie să intre în şcoală, dacă acea hârtie nu este binevenită. Dacă părinţii îşi dau acordul, pot cumpăra culegeri de la oricine, nu neapărat de la fostul inspector general, să lucreze copiii şi de acolo pentru suplimentar. Dar manualul e sfânt şi o să fac o analiză pe şcoli să văd şi eu, în medie, cam câte auxiliare se folosesc la clasă.

„Dacă am avea promovabilitate 100% la Bac, n-ar mai munci nimeni în România”

# În ultimii ani la Bacalaureat şi la Evaluarea Naţională notele mici au venit într-o veselie. Are cumva învăţământul argeşean nevoie de un transplant de organe?
– Privind această metaforă pe care aţi folosit-o dvs, noi ne ocupăm cu educaţia copiilor, iar asta se referă majoritar la creier. Strict pentru examenele naţionale ne ocupăm cu educarea creierelor copiilor noştri. Numai că elevul de azi nu e atât de preocupat de educaţia lui, pentru că viaţa socială îi oferă atât de multe tentaţii încât e mai uşor să aloce timp în alte direcţii decât să se aplece asupra cititului, a lucrului individual sau asupra interdisciplinarităţii. Iar dacă discutăm statistic, la bacalaureat, anul 2012 a fost mai bun ca 2011 cu vreo zece procente, iar anul trecut am fost cu încă vreo şase procente peste anul precedent. La noi a fost un val de note mici, dar per total am fost uşor, uşor în creştere. Procentul de la bacalaureat nu e însă o unitate de măsură. De exemplu, din totalul de elevi de liceu, cam cât am vrea noi să ia bacalaureatul şi să fie studenţi? 100% nu cred că face bine nimănui. Nu mai munceşte nimeni în România. Eu văd învăţământul ca un sistem piramidal, unde la clasa pregătitoare, ciclu primar şi gimnazial intră toţi şi avem obligaţia să-i integrăm pe toţi în sistem pentru că vrem să-i şcolarizăm, nu să avem analfabeţi, iar de ce mergem spre finalizarea studiilor, mă refer la ciclul liceal şi universitar sau postliceal, trebuie să fie mult mai puţini decât au intrat, să se cearnă ei pe parcurs prin evaluări şi atunci poate nu mai avem nici atât de mulţi şomeri cu diplomă în piaţa muncii.
Iustina HARCO-BURCEA

Distribuie!

0 Comentarii