Web Analytics

Bogdan Olar, inspector-şef ISU Argeş: „Sunt mulţi pompieri în lumea asta, dar sunt puţini cei care au făcut respiraţie gură la gură unui câine”

de | 2.02.2017 18:08 | Actualitate

18 BogdanOlar01# Dl maior Bogdan Olar, ce planuri aveți ca inspector-șef al ISU Argeș în 2017?
– Momentan sunt împuternicit inspector șef până pe 31 martie. În această perioadă probabil se va organiza și un concurs pentru ocuparea funcției care se va ține la Inspectoratul General la București.  Cu siguranță voi participa și eu la acest examen. În primul rând, planurile noastre converg către un lucru principal în sensul de a fi în sprijinul comunității în care ne desfășurăm activitatea. Dorim reducerea timpului de răspuns pentru intervenții, atât în mediul urban, cât și în cel rural.
# În urma incendiului de la Colectiv s-au înregistrat o mulțime de controale în țară. Barurile și discotecile din județ îndeplinesc condițiile ISU?
– În 2016, au fost efectuate 23 de controale la 21 de obiective cu activitate de alimentație publică, gen cluburi, discoteci, pub-uri, conform HGR 571 din 2016, în urma tragediei de la Colectiv. Dintre acestea 12 obiective nu dețin autorizație de securitate la incendiu, dar au timp până pe 31 iunie a.c. să rezolve situația, opt obiective au alimentație cu arie desfășurată mai mică de 200 mp și nu se încadrează în prevederile hotărârii, iar trei obiective au autorizație de securitate la incendiu. S-au constatat 52 de nereguli privind apărarea împotriva incendiilor și s-au aplicat 25 de avertismente și 19 amenzi în valoare de 35.000 de lei. Mai mult, de la începutul anului 2017 și până în prezent, s-au mai controlat șapte astfel de obiective, dintre care două au deținut autorizație, iar celelalte cinci nu au avut autorizație de securitate la incendiu. În acest an s-au aplicat trei avertismente și opt amenzi în valoare de 13.500 de lei. La vremea respectivă au existat cazuri punctuale de închidere, dar problemele au fost rezolvate la momentul acesta. Toate problemele care au ținut de încălcarea cerinței de securitate la incendiu sunt respectate și mă bucur foarte mult că cetățenii, patronii, au înțeles importanța acestor aspecte, a măsurilor care trebuie respectate și a răspunderii pe care o poartă fiecare persoană care deține un astfel de spațiu. Încet, încet lucrurile au început să se miște și se merge pe linia corectă, în sensul de a respecta măsurile, de a-și procura tehnica pentru primă intervenție pe locul de muncă și de a obține avizele de care au nevoie. Suntem în proces de reverificare a acestor obiective.
# Care a fost cea mai mare amendă dată de ISU Argeș?
– În 2016 cea mai mare amendă a fost undeva în jur de 10 mii de lei în domeniul pub-uri, discoteci. Amenda nu a fost contestată și s-au pus la punct, în localul respectiv, problemele care au fost semnalate.

„Incendiul de la Ervisan putea să aibă complicații de poluare a mediului în zonă, dar am intervenit la timp”

# Care au fost cele mai riscante intervenții la care a participat ISU Argeș în 2016?
– Cea mai complexă intervenție de anul trecut consider că a fost cea de la Envisan din cauza substanțelor unde a avut loc procesul de ardere. Știți foarte bine, Envisan este o societate care colectează deșeuri și a fost o arie foarte mare la care ne expuneam, cu riscuri de intoxicare, de contaminare. Intervenția  a avut loc în luna mai a anului trecut. Incendiul putea să aibă complicații de poluare a mediului în zonă, dar nu a fost cazul pentru că s-a intervenit foarte repede. Intervenția a durat în jur de 6 ore. În categoria intervenții dificile, au fost și cea unde s-au declanșat planul roșu în urma unor accidente. Este și cazul celor două autobuze implicate în accidente, o dată la Vulturești și altă dată la Pitești. Au fost intervenții dificile care au ca specific intervenția într-un timp foarte scurt și să reușești să acorzi primul ajutor, să faci o triere a victimelor, să descarcerezi dacă e cazul, să transporți victimele către unitățile de primiri urgențe.

„După ce a resuscitat un câine, domnul Mugurel Costache a primit multe oferte de pe glob de a lucra ca pompier”

# Au fost și situații în care ISU Argeș, prin activitatea angajaților săi, a devenit cunoscut pe plan internațional…
– Avem pe dl. Costache Mugurel… Îl cunosc pe acesta încă de la încadrarea acestuia în 2006 și pot spune că a mers pe linia lui. E la fel ca atunci când l-am cunoscut, nu m-a surprins gestul lui că îl știm cu toții că se pretează pentru așa ceva. Este genul de persoană care face un lucru dedicat, cu atenție maximă și acordă importanță maximă în tot ceea ce face. Pentru noi nu a fost o surpriză că a fost el cel care a resuscitat un câine. Sunt mulți pompieri în lumea asta, dar sunt puțini cei care au făcut respirație gură la gură unui câine și probabil au avut și alții ocazia dar nu au făcut-o. Astfel încât consider că este ieșit din tipare gestul, chiar și din ceea ce învățăm noi să facem în mod curent. În urma intervenției, dl Costache a primit multe propuneri din alte țări, atât europene, cât și din afara Europei, de a lucra ca pompier, dar este dedicat ISU Argeș și nu vrea să plece de aici.
# Cum stați cu tehnica de intervenție și care este cea mai veche autospecială funcțională din Inspectorat?
– Pe oricine ai întreba în această lume dacă mai are nevoie de ceva, îți va spune că mai are. Mai este nevoie, cu siguranță. Țin să subliniez că Inspectoratul General și Departamentul pentru Situații de Urgență au depus eforturi uriașe în ultimii doi ani pentru dotarea inspectoratului nu doar în Argeș ci și în țară. La nivel de Argeș s-au primit autoturisme pentru muncă operativă, autospeciale de intervenții cu apă și spumă, camioane pentru transport materiale și efective, autobuz pentru transport efective. S-a primit autofreza care a și acționat și a fost în sprijin la Călărași și Constanța, unde a desfășurat o activitate foarte bună. Mai avem și autospeciale vechi cu motoare de Rabă sau Saviem. Însă pot spune că au fost conservate și întreținute foarte bine, dar în următorii doi ani vor fi schimbate și acestea. Cea mai veche autospecială pe care o avem în dotare, la acest moment, este din 1980. Asta înseamnă de 37 de ani. Este o APCA care a făcut istorie. A fost o mașină care a revoluționat pompierii la vremea ei, fiind foarte versatilă pentru intervenții. A făcut istorie, este cea mai cunoscută autospecială de către pompierii din România.

„Universitatea din Pitești poate folosi noul sediu pe propria răspundere”

# Au fost instituții publice unde au existat probleme cu obținerea autorizației de securitate la incendiu?
– Un exemplu foarte clar a fost Casa de Cultură de la Bascov. Activitatea ei a fost suspendată pentru o anumită perioadă de timp, dându-le posibilitatea acestora ca în perioada respectivă să-și îndrepte problemele pe care le-au avut, probleme ce țineau de cerințele de securitate la incendiu pentru care se poate opri activitatea. În urmă cu două săptămâni, Casa de Cultură de la Bascov și-a obținut autorizația de securitate de incendiu fiind îndeplinite toate criteriile pe care noi le-am stabilit. Un alt obiectiv cunoscut este Filarmonica Pitești, care se află în procedura de obținere a autorizației, termenul final este 30 iunie 2017. Însă problemele care au fost descoperite la controlul pe investiție au fost remediate, în timp foarte scurt de la momentul când au fost observate. Au fost rezolvate și a putut fi folosită clădirea pe proprie răspundere. Nu au mai existat probleme care să necesite închiderea ei.
# A existat aceeași problemă și la noul sediu al Universității Pitești.
– Nu pot să mă pronunț cu privire la sediul Universității Pitești pentru că nu au depus documentație pentru autorizare deocamdată. Aș vorbi în necunoștință de cauză. Până la 30 iunie 2017 au obligativitatea de a obține autorizația. Ei pot să folosească sediul pe propria răspundere.
# Mulți oameni ne-au sesizat că ar exista anumite probleme la Casa Sindicatelor, loc unde se desfășoară evenimente de anvergură și cu mulți participanți.
– Nereguli se regăsesc în mare parte din obiective, dar nu sunt nereguli care să necesite închiderea obiectivului. Nu sunt problema majore care să te pună în situația de a-i suspenda activitatea până la remediere. Autorizarea este diferită în funcție de anul de construire. Fiecare obiectiv se supune legislației din anul în care a fost construit. Din controalele noastre și din faptul că am fost și eu acolo nu s-a sesizat că ar fi probleme pe partea de evacuare a persoanelor. Nu prezintă probleme pe cerința de securitate la incendiu.
# Sunt zone din Argeș în care timpul de răspuns la intervenție se face mai greu?
– Dorim ca în 2017 să înființăm noi puncte de lucru în anumite zone. Facem o analiză în funcție de timpul de răspuns, de riscurile existente în funcție de numărul populației din zonele respective. Analizăm posibilitatea înființării a două sau trei puncte de intervenție de unde să plece autospeciala de pompieri ca să rezolve problemele. La acest moment partea de sud a județului este oarecum vitregită și timpul de răspuns este puțin cam mare. Vom înființa două puncte în acea zonă. Din cauza numărului mare de intervenții de descarcerare și acordare a primului ajutor în zona Dedulești-Morărești-Cotmeana avem în calcul înființarea unui punct de lucru și acolo.

„Media intervenţiilor noastre zilnice este undeva în jur de 40, sunt zile în care ajung undeva spre 80 şi zile în care coboară spre 24”

# Cum s-a prezentat ISU Argeș comparativ cu celelalte inspectorate din țară?
– Bilanțul Inspectoratului General se va desfășura după ce se vor încheia cele județene. Bilanțul nostru e pe 9 februarie. Nu avem ceva oficial, dar pot să spun că Argeșul, ca număr de intervenții și ca acțiuni de prevenire, cred că este undeva în primele 5 județe din țară, excluzând Bucureștiul. Media intervențiilor noastre zilnice este undeva în jur de 40, sunt zile în care ajung undeva spre 80 și zile în care coboară undeva spre 24. Ponderea cea mai mare o au activitățile Smurd, undeva în jur de 35 spre 40%, activitățile preventive, undeva în jur de 15%, și diferența o reprezintă acțiunile de intervenție ale echipajelor, altele decât Smurd.
# Câte instituții publice au fost controlate în 2016 și ce amenzi au primit?
– Au fost controlate 102 unități administrativ teritoriale și sedii ale acestora. S-au constatat ca nereguli, inclusiv lipsa autorizației de securitate la incendiu. S-au aplicat 35 de amenzi în valoare totală de 103.301 lei. Toate localitățile vor fi controlate și în 2017. Au mai fost controlate 381 de unități de învățământ. S-au constatat 1.578 de deficiențe la normele de securitate la incendiu. La începutul anului 2017 a fost emisă o adresă către Inspectoratul Județean Școlar, pentru a veni în sprijinul unităților în scopul obținerii autorizațiile necesare. S-au aplicat 40 de amenzi contravenționale în valoare de 82.601.
Au fost descoperite 180 de deficiențe la 68 de unități de cultură. S-au aplicat patru amenzi în valoare de 7.500 lei. Cele patru unități nu aveau autorizație de securitate la incendiu, în prezent două dintre ele au obținut autorizația. 27 unități sanitare au fost controlate anul trecut, dintre care 14 unități spitalicești. S-au constatat 196 de deficiențe la normele de securitate la incendiu. S-au aplicat 10 amenzi contravenționale în valoare de 132.500 lei. Dintre ele, șase nu aveau autorizație de securitate la incendiu. Au fost și 154 unități de cult controlate. S-au constatat 410 deficiențe la normele de securitate la incendiu. S-au aplicat 10 amenzi în valoare de 15.000 lei. Concepția noastră generală este ca aceste instituții publice să intre pe făgașul normal cu respectarea legii.

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii