Web Analytics

Avertismentul lui Stroe: „Pe piaţa auto din România nu se mai poate conta”

de | 31.01.2013 19:57 | Actualitate, Politica si Administratie

#  Reducerea taxei de poluare în 2012 a avut efecte devastatoare pentru Dacia  # Jerome Olive, directorul general al uzinei de la Mioveni, se teme de concedieri substanțiale # Sindicatele fierb și ele la foc mocnit. „Vânzările de maşini noi vor scădea în acest an sub valorile din 2012, care oricum a fost un an slab, în timp ce importurile de autoturisme second-hand Euro 3 şi 4 se vor menţine sau vor creşte. În cazul celor non-Euro sau Euro 1 şi 2 (mai vechi de 15 ani) importurile acestora vor exploda datorită puterii limitate de cumpărare a românilor”, a avertizat recent Constantin Stroe, vicepreşedintele Automobile Dacia şi preşedinte al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România. „Principala preocupare în 2013 a celor doi producători locali, Dacia şi Ford , trebuie să fie găsirea unor noi pieţe externe pentru automobilele produse la Mioveni şi Craiova, deoarece pe piaţa auto din România nu se mai poate conta”, a mai subliniat Stroe. Vânzările Dacia au scăzut cu aproape 30%  anul trecut pe piaţa locală, declin mai ridicat decât al pieţei, aceasta în contextul în care anul 2012 a fost cel de-al cincilea consecutiv de scădere al pieţei auto românești, până la puţin peste 70.000 de maşini noi vândute, cu 80% mai puţin decât în 2007. În acelaşi timp, o reducere a taxei de 25% în 2012 a dus la o dublare a importurilor de maşini second-hand, la peste 170.000 de unităţi.

Jerome Olive vorbește de mii de concedieri

În același context, directorul general Dacia, Jerome Olive, este convins că timbrul de mediu va transforma România în patria rablelor Europei: „România riscă să devină coşul de gunoi al Europei. Cerem o multiplicare cu doi a valorii timbrului de mediu pentru maşinile Euro 3 şi Euro 4, faţă de cuantumul propus în aceste zile. Proiectul de lege nu respectă principiile pentru Euro 3 şi Euro 4 diesel, pentru că aceste motoare sunt foarte poluante, atât în ce priveşte emisiile de dioxid de carbon, cât şi la hidrocarburi. Dacă lucrurile vor rămâne aşa, vânzările de maşini Euro 5 vor scădea masiv, iar companiile au investit sume importante în dezvoltarea acestor modele. (…) Impactul asupra locurilor de muncă va fi substanțial, vorbim de câteva sute, chiar mii de concedieri “

Ion Iordache: „Nu i-am votat noi? Acum tăcem și înghițim”

Viceliderul Sindicatului Automobile Dacia (SAD), Ion Iordache, se ferește să facă prognosticuri referitor la reacția angajaților în cazul unor concedieri: „Păi nu i-am votat noi pe ăștia, cu larga susținere a dumneavoastră, a presei? Nu i-am votat noi, poporul ăsta, în masă? Asta e, acum tăcem și înghițim, ce să mai facem, mai putem face ceva? Nu pot să vă spun acum care va fi reacția noastră, vom decide în funcție de consecințele concrete ale aplicării timbrului de mediu asupra angajaților Dacia.”

Grupul Renault propune și cere măsuri concrete

Grupul Renault consideră că industria auto are nevoie în România de un cadru legislativ durabil care să garanteze perenitatea investițiilor majore realizate în ultimii ani. În acest cadru, existența unei taxe de poluare este extrem de importantă, atât în ceea ce privește protecția mediului, sănătatea publică și siguranța rutieră, cât și în ceea ce privește investițiile, stabilitatea locurilor de muncă în industria auto și dezvoltarea producţiei şi comercializării de vehicule ne-poluante. Considerăm că principiile noului proiect de lege privind timbrul de mediu sunt în direcția cea bună și permit descurajarea importului masiv de vehicule de ocazie ale căror caracteristici tehnice pot avea, în timp, un impact incalculabil asupra mediului, a traficului rutier și a industriei auto din România. Cu toate acestea, considerăm că proiectul poate fi îmbunătățit și dorim să propunem două modificări:
Introducerea unui prag minim pentru taxa actuală aplicată vehiculelor Euro 2, Euro 1 şi non-Euro pentru a frâna importurile de maşini de ocazie foarte uzate, poluante şi care pun în pericol siguranţa rutieră.
În cazul vehiculelor Diesel Euro 3 şi Euro 4, sugerăm să se evite scăderea prea mare a valorii timbrului față de taxa actuală, întrucât acest lucru ar conduce la creşterea puternică a importurilor de maşini de ocazie diesel poluante în materie de emisii de oxizi de azot, de hidrocarburi şi de particule, care sunt vectori de poluare la fel de importanţi ca CO2.
Ori, cu ocazia introducerii normei Euro 5, constructorii de automobile au investit mult tocmai pentru a reduce drastic aceste emisii, în special în cazul motoarelor diesel. În plus, considerăm că introducerea noului timbru de mediu trebuie să fie însoţită de măsuri specifice pentru vehiculele înmatriculate în România înainte de 2007, măsuri care să favorizeze înnoirea acestora.

Material realizat de Florin Silvestru

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii