Web Analytics
scris vineri, 17.10.2025

Avem documentele, vi le prezentăm! Când deja era haos pe trasee, Consiliul Judeţean a plătit în august 2025 un alt studiu de trafic prin care să fie corectat cel din 2021, din pandemie

Avem documentele, vi le prezentăm! Când deja era haos pe trasee, Consiliul Judeţean a plătit în august 2025 un alt studiu de trafic prin care să fie corectat cel din 2021, din pandemie

E panică, fiindcă așa s-a descoperit că licitația pentru transportul județean s-a organizat în baza studiului vechi de patru ani, din perioada Covid, când numărul de microbuze prevăzut era mult mai mic și călători mult mai puțini din cauza restricțiilor

Întrebare logică: cine a fost favorizat că licitația s-a adjudecat în baza studiului realizat la condițiile din pandemie?

Cu puțin timp înainte de începerea anului școlar, panicați de debandada creată în Argeș de noul transport județean de persoane, cei de la Consiliul Județean Argeș au încercat să dreagă „busuiocul”, plătind un studiu de revizuire a programului de transport, program care a fost creionat – așa cum vă spuneam – cu patru ani în urmă, în pandemie (!), tot pe baza unui studiu. Revenim, așadar, la această problemă majoră de interes public, din păcate neanticipată, pentru care se caută soluții abia după ce ea și-a produs efectele negative.

Programul de transport pus în operă în 2025 la condițiile din 2021 a creat haos încă de la debut

La solicitarea consilierului județean Ionela Garofița Iancu din partea AUR, C.J. Argeș arată că, la 28.07.2021, a semnat cu Institutul de Cercetări în Transporturi – INCERTRANS S.A. un contract pentru realizarea unui studiu de oportunitate în vederea stabilirii modului de delegare a serviciului de transport public județean (40.000 lei, fără TVA) și a unui studiu de trafic/mobilitate privind identificarea fluxurilor de călători necesar pentru întocmirea programului de transport județean de călători (80.000 lei, fără TVA). Termenul de execuție, de trei luni, a fost prelungit până la 30.12.2021.

Așadar, studiul de trafic a fost făcut la condițiile din pandemie, când fluxurile de călători și numărul de mașini erau reduse din cauza restricțiilor impuse. Și ce să vezi? Pandemia n-a fost eternă, viața a reintrat peste un an în normal, iar programul de transport pus în operă în 2025 la condițiile din 2021 a creat haos încă de la debut, oamenii reclamând insuficiența microbuzelor, a șoferilor și nerespectarea graficelor de circulație! Teoretic, aceste lucruri n-ar fi trebui să mai existe odată cu finalizarea licitației și adjudecarea traseelor. Practic, însă, transportul pe anumite loturi a scăpat de sub control, așa cum v-am relatat în câteva ediții ale ziarului nostru.
Prin urmare, la 13.08.2025, Consiliul Județean Argeș a comandat și a plătit un alt studiu de transport. Contractul de consultanță pentru evaluarea și revizuirea Programului de transport persoane prin curse regulate, cu valabilitate în perioada 2025-2032, a fost încheiat cu SC Sigma Mobility Engineering SRL și are valoarea de 90.000 lei, fără TVA, adică alți bani de la bugetul C.J. Argeș. Termenul de execuție a fost de două luni.

„Pe de-o parte, era un răspuns oficial, scris, că s-a mai făcut un studiu, iar pe de alta, cei de la Autoritatea de Transport ziceau «nu, doamnă, că se lucrează tot pe studiul vechi»”

Consilierul județean Ionela Garofița Iancu, care ne-a sesizat cu mai mult timp în urmă problemele legate de transportul județean de călători, vorbește despre bâlbâiala autorităților pe această temă: „Când loturile de trasee au fost scoase la licitație s-a demonstrat că studiile din pandemie nu mai sunt de actualitate și s-a mai realizat un studiu. De fiecare dată când am întrebat de aceste sudii, conducerea Consiliului Județean m-a trimis către departamentul abilitat. Dar se contraziceau unii pe alții. Pentru că pe cei de la departamentul abilitat i-am întrebat dacă se lucrează tot pe studiul comandat în 2021, făcându-se niște completări, sau dacă se face un nou studiu. Mi s-a spus «nu, nu nu», că se lucrează pe cel vechi, că nu mai sunt sume atribuite pentru un nou studiu, dar în răspunsul de la Consiliul Județean mi s-a spus că s-a mai făcut un studiu, care ne costă alți bani. Deci, pe de-o parte, era un răspuns oficial, scris, că s-a mai făcut un studiu, iar pe de alta, cei de la Autoritatea de Transport ziceau «nu, doamnă, că se lucrează tot pe studiul vechi». În completare, s-au trimis către Primării niște chestionare, care sunt, presupun, parte a studiului. Și atunci mă întreb: noi am dat suma de 90.000 de lei, cât a costat al doilea studiu, pentru a trimite niște chestionare la Primării?”

Ionela Iancu mai spune că problema transportului județean de călători din Argeș n-a fost gestionată profesionist. „Fiecare lot a fost scos pe rând la licitație, procedura a durat, au fost și contestații. Situația – presupun că tot dintr-o lipsă de comunicare – n-a fost gestionată într-un mod profesionist. Operatorii vechi au făcut contestații, bazându-se pe faptul că, așa cum am văzut, operatori nu prea erau pregătiți să preia aceste loturi; și s-a putut și demonstra. Că ei o dau înainte cu chestia că, «dom’ne, foștii operatori sunt supărați că au fost scoși de pe traseu»… Probabil că oamenii nu sunt supărați din cauza asta, ci că aceia care au câștigat traseele nu le fac. Iar foștii operatori au câte 20 de mașini funcționale pe un lot, care stau pe dreapta pentru că trebuie să facă altcineva (traseele – n.r.) cu trei mașini. Nici acum, când vorbim, pe lotul Mioveni nu se fac traseele cu mașinile cu care s-a licitat”.

„Să zicem că închidem un ochi și să spunem că un microbuz costă 200.000 de euro bucata, dar să vedem cum arată faptic acel microbuz de 200.000 euro bucata”

Pe de altă parte, Ionela Iancu mai anticipează o problemă legată de modul de funcționare a microbuzelor electrice la iarnă. „Aceste mașini, fiind electrice, au o sensibilitate la frig. Am mai primit și niște informații legate de starea de fapt a acestor microbuze. Adică starea fizică, pe care o s-o verific în perioada următoare, pe teren. Până la urmă, să zicem că închidem un ochi și să spunem că un microbuz costă 200.000 de euro bucata, dar să vedem cum arată faptic acel microbuz de 200.000 euro bucata. Eu, din întâmplare, am văzut unul dintre microbuzele școlare atribuit unei Primării din zona Mioveni. Era parcat în fața unei porți, a domnului conducător auto, presupun, și, la o scurtă analiză vizuală, vreau să spun că dacă mă răzemam de el ajungeam în partea cealaltă. Adică eu nu mi-aș lăsa copilul să se urce în așa ceva” – ne-a declarat d-na consilier județean, care e la curent și cu atacurile și jignirile la adresa „Jurnalului de Argeș” în scandalul microbuzeleor electrice școlare.
„Am văzut că deja s-au agitat apele și că sunteți ținta unor atacuri media. Pentru că probabil am deranjat și eu, și dumneavoastră cu niște lucruri, că ne-am permis să punem niște întrebări și să ridicăm niște probleme. Si de-aia. Știți că adevărul deranjează. Și întrebările deranjează” – a conchis Ionela Iancu.

Citește și Un alt scandal bubuie în Argeş după haosul creat de licitaţia traseelor maxi-taxi. Zeci de microbuze electrice şcolare, cumpărate la preţuri umflate!

Citește și Scandalul microbuzelor electrice şcolare cumpărate de Consiliul Judeţean la preţuri supraevaluate ia amploare: „N-ar trebui să coste mai mult de 100.000 de euro, cu totul!”

Citește și Uite că se poate! Microbuzele şcolare din Vâlcea au costat 100.000 euro bucata! La Argeş, preţul plătit a ajuns la 172.000 euro

Distribuie!

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole asemănătoare

Ultimele articole

Omul săptămânii

Opinie

Din ediția tipărită