Prețurile la care Consiliul Județean Argeș a achiziționat peste 50 de microbuze electrice școlare ridică serioase semne de întrebare. Mașinile necesare transportului elevilor au fost cumpărate prin două programe de finanțare (PNRR și AFM), dar un consilier județean, Ionela Garofița Iancu (AUR), spune că acestea au costat dublu față de cât ar fi prevăzut prin reglementări europene.
Sunt și alte aspecte care i-au atras atenția d-nei Iancu. Cum ar fi, de exemplu, că toate cele patru contracte de achiziție au fost atribuite unei singure firme, C&I Eurotrans XXI SRL, și că această firmă furnizoare ar avea o strânsă legătură cu o alta, C&I Grup International (Bucureşti), ce se află în asocierea câștigătoare a 4 din 8 loturi de transport județean integrat de călători din Argeș. Pentru a afla detalii legate de respectivele achiziții, în luna august Ionela Iancu s-a adresat în scris conducerii Consiliului Județean, în baza legii privind liberul acces la informațiile de interes public.
Furnizor unic, prețuri duble
Iată, pe scurt, ce a comunicat CJ Argeș la aceste adrese. Prin finanțare PNRR, la 17 aprilie 2024 a fost semnat un contract de achiziție a 25 de microbuze electrice, cu un preț de 1.086.201,36 lei, fără TVA. Și că, „în urma economiei” (formulare din răspuns), a fost inițiată, la 30 decembrie, o nouă achiziție pentru 3 microbuze, cu un preț de 1.000.000 lei, fără TVA.
La o paritate de 5,1 lei pentru 1 euro (cursul de luni, 1 septembrie), rezultă că un microbuz electric a costat 212.980 euro (în cazul contractului de 25 de mașini) și 196.078 euro (în cazul contractului de trei mașini). Furnizorul, adică C&I Eurotrans XXI SRL, cumpărase aceste mașini de la Ford Craiova „cu prețuri între 50.000 și 60.000 de euro” – aflăm dintr-o postare a deputatului de Argeș Bogdan Velcescu – după care acestea au fost „carosate elegant” și vândute la C.J. Argeș cu prețurile precizate în adresele C.J..
Pe de altă parte, prin finanțare asigurată de AFM (Administrația Fondului pentru Mediu), la 19 decembrie 2024 a fost semnat contractul de furnizare pentru 17 microbuze școlare și 17 stații de încărcare, cu un preț de 880.000 lei, fără TVA. Iar „în urma economiei” (?!), a fost inițiată, la 3 iulie 2025, o nouă achiziție, pentru 7 microbuze electrice și 7 stații de încărcare, cu un preț de 828.571,42 lei, fără TVA.
La aceeași paritate leu-euro, rezultă că un microbuz electric a costat 172.549 euro (în cazul contractului de 17 mașini) și 162.464 euro (în cazul contractului de 7 mașini). Iar furnizorul – același C&I Eurotrans XXI SRL – a livrat stațiile de încărcare la un preț unitar de 5.000 lei, fără TVA (la contractul din 19 decembrie 2024) și de 7.142,85 lei, fără TVA (la contractul din 3 iulie 2025).
„Microbuzul nu ar trebui să coste mai mult de 75.000-78.000 euro, cu tot cu carosare. Cu accesorii, ar fi undeva la maximum 80.000-90.000 euro”
Pornind de la aceste costuri, Ionela Iancu ne-a declarat: „Nu știu de ce folosesc ei acest termen «în urma economiei», pentru că orice economie ar fi făcut, potrivit Comisiei Europene, potrivit prevederilor din Ghidul Solicitantului, conform tuturor studiilor realizate pe treaba asta și la Iași, și la Prahova și unde s-au mai achiziționat, acel microbuz nu ar trebui să coste mai mult de 75.000-78.000 de euro, cu tot cu carosare. Să spunem, cu accesorii și așa mai departe, ar fi undeva la maximum 80.000-90.000 de euro per bucată. În niciun caz 170.000 de euro sau 212.000 de euro, așa cum reiese din răspunsurile la solicitările pe care eu le-am făcut. Prin program era prevăzut să se achiziționeze cu această sumă un număr mult mai mare de microbuze electrice.
Ceea ce mi-a ridicat un semn de întrebare a fost existența unui singur furnizor pentru toate aceste microbuze. Eu am făcut și o solicitare pentru a putea vizualiza aceste contracte, fiindcă mă interesează modelul, având în vedere că prețul diferă de la un contract la altul. Adică într-un contract prețul este 212.000 de euro, în celălalt e mai puțin. Ce diferă?”
Citește și Haos în transportul judeţean de persoane, iar scandalul e gata să izbucnească la începerea şcolii!
Citește și Haos în transportul judeţean de călători!
„Au legătură. Ar fi vorba despre un unchi și un nepot, din ce am înțeles”
D-na consilier județean mai spune că acest furnizor de microbuze electrice pentru Argeș – C&I Eurotrans XXI SRL – are legătură cu C&I Grup International (Bucureşti), una dintre câștigătoarele licitației pentru traseele de transport județean, parte a asocierii conduse de Grup Atyc SRL (Târgoviște). „Au legătură, da. Ar fi vorba despre un unchi și un nepot, din ce am înțeles. Una dintre firme e specializată pe carosare și realizare de microbuze electrice, iar cealaltă – pe operator de transport în comun de persoane, că de-aici am făcut noi legătura că, «domnule, stați puțin, aici ceva nu este în regulă»” – ne-a declarat Ionela Iancu, care a adăugat: „Mai este un mare semn de întrebare cu stațiile de încărcare. De ce? Înainte ca aceste contracte să fie încheiate, unele primării din județul nostru au făcut hotărâri de consiliul local, proiecte pentru cumpărarea de stații de încărcare electrică. Unii dintre consilierii noștri locali ne-au spus că unul dintre criteriile pentru a primi aceste microbuze era să aibă deja stații de încărcare. Și-atunci undeva ceva nu are sens. Dacă noi am avut stații electrice cumpărate, de ce am mai pus consiliile locale să mai cumpere stații electrice? Sunt aceleași stații? Care e ideea? Și prețurile la aceste stații diferă. Din răspunsurile C.J. Argeș reiese că au fost cumpărate odată cu 5.000 de lei bucata și odată cu 7.142 lei bucata? Nu sunt aceleași stații de încărcare. Diferă ceva, diferă modelul, diferă puterea de încărcare? Deci, situația este foarte ambiguă pe partea asta de microbuze electrice”.

„Sper să înceapă cât de curând o anchetă și la Argeș”
D-na consilier județean a mai precizat că e posibil să aibă loc și controale pe această temă. „De la Ministerul Educației au spus că vor trimite echipe de control, pentru că aceste microbuze au fost achiziționate prin bani veniți de la minister. Sper să înceapă cât de curând o anchetă și la Argeș, pentru că e nevoie să vedem cum e folosit banul public, chiar dacă el vine de la Uniunea Europeană sau de la Ministerul Educației. Pentru că de banii ăștia puteam să luăm un număr dublu de microbuze. Trebuie urmărite lucrurile astea”.
Pentru că ne-a răspuns foarte aplicat, am întrebat-o pe Ionela Iancu dacă are studii în domeniul economic. Ne-a răspuns: „Am terminat Ecologie și Protecția Mediului și am un master în Monitorizare și Protecția Mediului. Viața te duce însă în diverse domenii, iar mie mi-a plăcut să cunosc cât mai multe. Am avut de-a face și cu transportul, și de mărfuri, și public în comun de călători, am chiar și un atestat de manager de transport. Am lucrat și în achiziții publice pe proiecte cu fonduri europene. Am plecat de la transportul public în comun, pentru că, așa cum știți și dv, a fost o situație foarte deranjabilă și este în continuare. Am intrat în Consiliul Județean nu doar pentru a ridica mâna. Și la ultima ședință am încercat să pun câteva întrebări, dar mi s-a luat cuvântul și mi s-a spus că nu pentru asta sunt ședințele de CJ… Am fost om de rând, am fost navetistă, știu ce înseamnă să aștepți prin stații, știu ce înseamnă să fii elev și să trebuiască să faci naveta cu un microbuz căruia, la momentul acela, îi legam ușa cu șiretul ca să nu se deschidă… Aș vrea ca elevii să aibă parte de servicii la un nivel civilizat și să nu ne batem joc de oameni”.
Față de toate cele semnalate de Ionela Iancu am vrut să aflăm și opinia conducerii C.J. Argeș. Vicepereședintele Marius Niolaescu nu ne-a răspuns la apeluri. A reacționat însă președintele Ion Mînzînă, trimițându-ne un mesaj: „Dacă aveți vreo întrebare, vă rog să o adresați în scris. Cu respect, I.M”.

Citește și Cazurile poliţiştilor infractori din Argeş care şi-au recunoscut vinovăţia pentru pedepse mai mici
0 Comentarii