Teatrul „Alexandru Davila”, instituție de cultură finanțată de Consiliul Județean Argeș, a
prezentat publicului premiera spectacolului Salonul de urâțire, un performance teatral-muzical
ce poartă semnătura regizorului Traian Savinescu.
Noul proiect artistic are o structură diferită de tiparele unui spectacol clasic de teatru.
Regizorul Traian Savinescu a preferat să transforme scena într-un studio de film și a conceput
montarea ca o producție pregătită să se filmeze în direct.
„Am pornit de la un text al domnului Venerus Popa pe care am încercat să îl aduc în
canoanele aproximative ale formatului de revistă. Am apelat la această formulă de spectacol
de teatru transpus într-un cadru de film, iar ideea aceasta a funcționat rezultând un spectacol
unitar și suficient de dinamic. Pendularea între frumos și urât este importantă pentru că
atingerea zonei de urât face lucrurile mai interesante. Este nevoie de sâmburele dramatic.
Ceea ce m-a încântat mult a fost faptul că am reușit să găsesc un numitor comun cu actorii
pentru a intra în starea de joc. Este un spectacol de divertisment și discutăm despre modul în
care percepem urâtul și frumosul, uneori la modul ironic sau autoironic, dar în permanență cu o
nuanță de îngăduință față de cei din jurul nostru. Spectacolul este așezat, artiștii se simt bine și
ne dorim ca și publicul să împărtășească aceeași bucurie pe care o avem noi.” a declarat
Traian Savinescu.
Pe toată durata spectacolului, întreaga echipă artistică, susținută constant de echipa
tehnică, se sincronizează minuțios pentru a oferi publicului imaginea unei acțiuni specifice
cinematografiei. Ineditul proiect a implicat majoritatea artiștilor Teatrului „Alexandru Davila”.
Actorii, soliștii și balerinii, acompaniați de instrumentiștii din orchestra teatrului, au antrenat
starea de bine a publicului. Se trece lejer de la muzică la dans și umor.
Coregrafia spectacolului îi aparține lui Florin Fieroiu, un nume cunoscut și apreciat în
acest domeniu, pentru care Salonul de urâțire a reprezentat „o ocazie excelentă de a lucra cu
aproape întreaga trupă artistică și cu toate compartimentele acestui teatru, o experiență densă,
așa cum mi-am dorit. Am reușit împreună să facem din această experiență una cât mai plăcută
și ritmată. În general, îmbinarea de elemente, acea trecere de la muzică la text, face
spectacolul de musical mai dificil, dar, în acest caz, am avut norocul unui concept care a
rezolvat această problemă. A face coregrafie nu înseamnă doar a învăța niște pași, ci și nevoia
de a inventa, a dărui, a te juca cu un material coregrafic și a-l reda publicului, uneori sub o
formă actoricească. Ideea mea despre coregrafie este ca publicul, care privește, să aibă senzația că poate
să facă aceste mișcări ce apar în spectacol. Abia atunci mi se pare că se creează o legătură între scenă și public, în momentul în care spectatorii reușesc să se imagineze ca performeri
într-un spectacol pe care îl văd”.
Scenografia spectacolului poartă amprenta creatoare a Mirunei Varodi care a avut grijă
ca, pe de o parte, să dea culoare costumelor, iar pe de altă parte să îmbrace scena cu un
decor adecvat. Pentru ea, Salonul de urâțire a fost „încă o provocare artistică, deși am mai
avut spectacole cu foarte multe personaje. Cunoscând foarte bine actorii, am discutat cu
domnul Savinescu, ne-am pus de acord asupra elementelor specifice fiecărui personaj și am
mers pe acele coordonate. Știu în ce se simte confortabil actorul, știu ce trebuie să poarte în
spectacol și am găsit calea de mijloc. Sunt în acest proiect personaje care au costume
standard, dar am avut ocazia, pentru majoritatea, să aplic creativitatea mea. La decor, ideea
de bază a fost să arătăm publicului cine este și dincolo de scenă, o parte din echipa tehnică.
Ne-am dorit un studio de filmare, un decor în decor în care se schimbă foarte repede scenele.
Am optat pentru paravane pe roți care se pot plimba foarte ușor, pentru practicabile care pot fi
mutate imediat, iar schimbarea lor să fie făcută la vedere. Totul vine atât de natural încât
publicul îi poate percepe pe colegii de la tehnic exact ca pe actorii care fac parte din
distribuție.”
Citește și:
- Doctoriţa Roncea de la Spitalul Militar Piteşti a făcut istorie în pandemie: „Te ţineau de mână şi spuneau că nu au aer…”
- Ion Mihăilescu, fost preşedinte al CJ Argeş, nu crede că edilul de la Mioveni va mai reveni în fruntea primăriei: „Ion Georgescu e ca Simona Halep. Odată ce i-a fost pusă pecetea de drogat, drogat rămâne”
- Scandalos! Procesul unui jaf silvic comis în Argeş în urmă cu aproape un deceniu se îndreaptă spre… prescripţia tuturor faptelor!
„Salonul de urâțire” este cea de-a treia premieră a teatrului piteștean, de la începutul
anului în curs, și a fost bine primită de publicul care a petrecut două seri agreabile, atât la
avanpremieră, cât și în seara premierei.
0 Comentarii