Decizia Renault de a retrage Daciile de protocol, mașini de reprezentare cum le numesc ei, a provocat ceva nelămurire. Justificată sau nu. E dreptul francezilor de a lua înapoi niște automobile pe care le-au dat în comodat, pe o perioadă limitată, unor instituții ale statului sau unor personalități considerate demne de a face publicitate produsului. Așa cum e dreptul unor șefi de instituții din Argeș să se întrebe și să ridice din umeri, în absenta unei minime și formale explicații pentru gest. Toți cei chestionați de Jurnalul de Argeș, adică prefectul Radu Perianu, primarul Piteștiului, Cristian Gentea, primarul Mioveniului, Ion Georgescu și vicepreședintele Consiliului Județean Adrian Bughiu au dat din umeri declarând că nu știu ce s-a întâmplat și că nu au primit nicio explicație. Doar primarul Mioveniului a fost mai vocal spre caustic, într-un fel de înțeles având în vedere că orașul pe care îl conduce este casa Daciei încă din mileniul trecut, de când primul autoturism a ieșit pe poarta uzinei. Pentru orașul Mioveni și pentru instituția primăriei, o mașină dată spre folosință de către principalul agent economic din județ și al doilea pe țară avea o simbolistică aparte. Îndrăznesc să cred că în contextul acesta a și reacționat la cald primarul Georgescu și a zis ce a zis, inclusiv că speră că, de când i s-a luat Dacia, profitul Renault va crește.
Pe de altă parte, în punctul de vedere transmis la solicitarea ziarului nostru, administrația Dacia invocă pentru măsura intempestivă luată noile reguli de guvernanță corporatistă ale Renault Group, care impun proceduri interne stricte în privința împrumuturilor de vehicule. ”Case closed”, cum se spune în limbaj judiciar. E foarte posibil ca noua conducere de la Paris să fi luat această decizie pentru toate mașinile de protocol date de către Grup, și nu doar în Argeș, ci în toată România, plus în alte zone ale globului unde deține fabrici. Că a făcut-o pentru economie sau ca să taie de la rădăcină o practică ce poate fi interpretabilă, e chiar altă discuție. Dar și un drept exclusiv al francezilor.
Unde mi se pare totuși că s-a greșit e la comunicare, adică trebuia oferită o explicație, ca un gest de curtoazie minimal față de persoanele ce reprezentau instituțiile cărora li s-au dat mașinile și apoi li s-au luat. Ce observ e că Dacia șchioapătă la comunicare, și asta de vreun an, doi. Iar gafa de acum vine în prelungirea alteia făcută în cursul acestui an, când, tot așa, a apărut informația în presa centrală că francezii e posibil să vândă niște capacități de pe platforma Mioveni. Și până s-a reacționat cu un comunicat au trecut câteva zile, răstimp în care mai toată lumea a înțeles că Renault vinde Dacia. Se întâmplă ceva cu comunicarea de la Dacia și nu știm ce. S-o punem tot în contextul ”noilor reguli de guvernanță corporatistă”? Sau scade interesul Group Renault pentru România și încă nu ne dăm seama.
Citește și Dacia, pe primul loc în clasamentul înmatriculărilor de mașini
0 Comentarii