Primele amenajări datează din anii 1857-1860.
Inaugurarea oficiala a lucrarilor de constructie si modernizare a portului Constanta a avut loc la 16 octombrie 1896.
În piatra de temelie a fost depus, de către Regele Carol I, documentul care consfințea „întemeierea unui port la țărmurile vechiului Pont Euxin, unde din veacurile cele mai îndepărtate comerțul a găsit un loc de adăpost, unde atâtea monumente istorice ne aduc aminte vechea dominatie a strămoșilor noștri romani si unde s-a sfârsit poetul Ovidiu.”
Lucrările de constructie au început după proiectul inginerului I.B. Cantacuzino si au fost continuate cu modificările propuse de alti doi ingineri români de exceptie: Gheorghe Duca si Anghel Saligny.
În anul 1899, conducerea lucrărilor portuare a fost preluată de Saligny, constructorul podului de la Cernavodă.
Placheta prezintă, pe avers, față în față, farul de la Constanța și figura regelui în profil, iar în planul inferior legenda „CAROL I/REGE AL ROMÂNIEI”. Pe revers, imaginea de ansamblu a portului este încadrată, sus, de stemele reunite ale regatului și portului, ansamblul decorat cu frunze de stejar și laur, iar jos legenda „INAUGURAREA PORTULUI CONSTANȚA/27 SEPTEMBRIE 1909”.
Pana în 1909, când a fost inaugurat oficial portul Constanța, s-au efectuat lucrări de dragaj, au fost ridicate digul de larg, cel de intrare, cel de sud și cheurile, au fost construite 6 bazine, rezervoarele de petrol si, nu in ultimul rând, silozurile (după proiectul lui Anghel Saligny).
Pornind de la aceste dotări, portul Constanța a operat în 1911 peste 1,4 milioane tone mărfuri.
0 Comentarii