Este vorba strict de achiziții cu finanțare AFM, pentru microbuze electrice Ford, cu caracteristici similare, dar cu prețuri foarte diferite, ba chiar îngrijorător de diferite
Revenim la scandalul microbuzelor școlare supraevaluate în Argeș, unde zeci de mașini necesare transportului elevilor, cumpărate de Consiliul Județean, prin PNRR și AFM, au costat – inclusiv în opinia unui specialist de top în carosare – chiar și dublu față de cât ar fi prevăzut prin reglementări europene. Într-un „Drept la replică”, neasumat de președintele Ion Mînzînă, C.J. Argeș justifică prețul plătit pe un astfel de microbuz (care, prin finanțare AFM, ajunge la 172.549 euro, iar prin PNRR – la 212.980 euro), prin studii de piață, respectiv oferte de preț ale operatorilor economici din domeniu. Numai că – surpriză! – în județul vecin Vâlcea, prin AFM, au fost achiziționate recent 25 de microbuze electrice școlare, cu 100.000 euro bucata. Iar președintele C.J. Vâlcea e de părere că și așa au costat mult.
Constantin Rădulescu: „Eu i-am întrebat pe oamenii ăștia ai mei: «Măi, fraților, de ce costă atât de mult? Totuși, 100.000, măi, frate?!»”
L-am sunat pentru un punct de vedere pe această temă pe Constantin Rădulescu, președintele Consiliului Județean Vâlcea. Iar acest om, funcționar public în administrație – spre cinstea lui – ne-a răspuns foarte deschis. „Eu i-am întrebat pe oamenii ăștia ai mei: «Măi, fraților, de ce costă atât de mult? Totuși, 100.000, măi, frate?!» Că mi s-a părut mult și cât am noi pe ele. Și mi-au explicat: «D-le președinte, în primul rând nu am stabilit noi criteriile. Le-a stabilit ministerul. Deci, nu noi am zis că microbuzul trebuie să fie dotat cu cutare, cutare. Doi, nu sunt microbuze cum ți-ai lua unul acasă, un T5 sau…. Sunt accesorizate altfel, au alte chestii, nu am stabilit noi cum să arate».
Noi ne-am ținut de caietul de sarcini, am ținut licitația și care a avut prețul cel mai bun și oferta cea mai avantajoasă pe alea le-am luat. Să vedem că la ăstea cei care au câștigat acum licitația au fost exact ăia care au fost cu primul scandal… Aveuro, nu știu exact cum se numesc. Nu vreau să mă pronunț în ceea ce privește județul Argeș, e treaba lor ce-au făcut acolo. Noi aici, vă dați seama, avem o echipă de care sunt foarte mândru; sunt recunoscător și îi mulțumesc lui Dumnezeu pentru ei. Pentru că și pe noi ne reclamă tot felul de oameni, dar ăsta este rostul în administrație: când ți se cer explicații, să răspunzi, că nu ești pe banii tăi aici, ești pe banii oamenilor…” – ne-a spus Constantin Rădulescu, președintele Consiliului Județean Vâlcea.

„Aveuro International”, câștigătoarea din Vâlcea, perdantă în Argeș
Interesant ar mai fi că firma Aveuro International, cea care și-a adjudecat licitația pentru furnizarea a 25 de microbuze școlare în Vâlcea, a pierdut licitațiile din Argeș atât la proiectul finanțat prin AFM, cât și la cel prin PNRR, ofertele preferate fiind doar cele ale C&I Eurotrans XXI, „sereleu” unic câștigător.
Vă reamintim, pe scurt, că prin PNRR în Argeș au fost furnizate 25 de microbuze electrice la prețul de 212.980 euro bucata, plus alte trei – la 196.078 euro bucata. Iar prin AFM au fost cumpărate 17 astfel de mașini, cu 172.549 euro, plus încă șapte – la 162.464 euro. Prin acest al doilea program de finanțare – luat spre comparare cu cel din Vâlcea – au mai fost achiziționate 17+7 stații de încărcare. Toate cele patru contracte au fost adjudecate la Argeș prin licitație deschisă de un singur furnizor, și anume C&I Eurotrans XXI SRL, care – conform unei postări a deputatului Bogdan Velcescu – cumpărase aceste mașini de la Ford Craiova „cu prețuri între 50.000 și 60.000 de euro” bucata.
Reprezentantul uneia dintre cele mai importante firme de carosare din România, pe care l-am întrebat dacă aceste prețuri sunt justificate, ne spunea că un astfel de microbuz electric „n-ar trebui să coste mai mult de 100.000 de euro, cu totul!” și că „de la 100.000 la 200.000 de euro e cale lungă”. La Vâlcea, prin proiectul AFM, un microbuz atât a costat: 100.000 euro, președintele Rădulescu spunând că i se pare mult. La Argeș, prețul a ajuns și la peste 172.000 euro, iar C.J. Argeș, prin semnătura lui… N. Marius, zice că se justifică. Ar mai fi o explicație oferită de C.J. Vâlcea. La lotul recent de 25 de microbuze (pentru care a fost semnat contractul de furnizare la început de septembrie), achiziția a fost făcută pentru un buget limitat de minister, spre deosebire de achiziția anterioară. În ambele situații, strict la proiecte finanțate prin AFM, e vorba despre microbuze marca Ford, caracteristicile fiind cam aceleași: o capacitate de 16+1 locuri (inclusiv un spațiu special pentru persoanele cu dizabilități), o autonomie de 400 km și o garanție de funcționare de 10 ani/500.000 km.
0 Comentarii