# Începutul sfârşitului pentru Gelu Mujea? # Ca reacție la opoziția Consiliului de Administrație al SC Apă Canal, directorul Gelu Mujea a amenințat că va cere daune de mai multe miliarde lei vechi. Evenimentele de la SC Apă Canal 2000 SA Pitești par a se succeda rapid, iar în toată această forfotă generală, în data de 8 octombrie, noul Consiliu de Administrație hotărăște actualizarea Actului Constitutiv al societății, o mișcare ce pare făcută cu schepsis, dar care a agitat și mai mult apele în sânul operatorului județean de apă și canal. Din nebăgare de seamă sau nu, documentul, care poartă ștampila și semnătura președintei CA, Veronica Nedelea, dar și parafa consilierului juridic, Mihail Marinescu, ascunde printre rânduri un articol care spune că „Odată cu revocarea ori eliberarea din funcția de președinte al Consiliului de Administrație încetează și calitatea de director general al societății”. Acest articol pare croit special pentru directorul Gelu Mujea, cel care, fix în urmă cu o lună, și-a pierdut calitatea de președinte al CA a SC Apă Canal 2000, ca urmare a OG 109/2011, privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, act normativ care, printre multe alte prevederi, interzice ca un director de societate publică să fie și șef al CA. La momentul respectiv, primarul Tudor Pendiuc afirma că îl dorește și în continuare director pe Mujea, însă ultimele modificări aduse actului constitutiv al societății sunt o dovadă clară că debarcarea „Mujeahedinului” nu este departe, fiind premeditată pas cu pas. Luând la cunoștință de modificarea cu dedicație a unor articole din actul de naștere al societății, acesta din urmă, ne referim la Gelu Mujea, desigur, le-a reamintit însă tuturor, și în primul rând autorităților locale, că el are un contract de management semnat cu ADIA, până în 2015, inclusiv, în baza căruia îi va da în judecată pentru daune interese și va ușura bugetul local de câteva miliarde de lei vechi. „Nedelea și Boteanu (n.n. Veronica Nedelea, președinta CA și Vasile Boteanu, directorul de resurse umane și membru în CA al SC Apă Canal 2000) vor să mă elimine“, a fost auzit Mujea țipând. Cei care au operat modificările actului constitutiv au dat un pas înapoi, spunând că (ooops!) a fost vorba despre o regretabilă eroare, iar acum umblă vorba că actul constitutiv va fi din nou modificat, argumentul forte fiind, evident, posibila plată a niște miliarde bune drept despăgubiri, ceea ce nu dă deloc bine în actualul context de criză economică. De altfel, atât Gelu Mujea, cât și directorul tehnic de dezvoltare, Niculae Lecu, au amenințat cu demisia în cazul în care presiunile asupra actualei conduceri executive nu vor înceta. Vasile Boteanu, cel bănuit că ar fi omul din umbră care pune în scenă regia debarcării lui Gelu Mujea, este și el pândit de incompatibilitățile prevăzute de aceeași păcătoasă OG 109, care guvernează sistemul de administrare și control în cadrul unei întreprinderi publice, raporturile dintre autoritatea publică tutelară și organele întreprinderii publice, între consiliul de administrație sau de supraveghere, directori, acționari și alte persoane interesate, întrucât ar fi trebuit să provină, ca administrator, din rândul candidaților care au condus în trecut societăți profitabile și nu falimentare, cum este cazul AquaServ Exclusiv 2004 sau Montan Star. În plus, se pare că, în ciuda faptului că nu mai are sprijin de la nivel înalt, adică de la Primăria Pitești și Consiliul Local, dar nici de la nivelul Consiliului de Administrație, directorul Mujea se bucură, în schimb, de susținerea salariaților care sunt de părere că plecarea sa din SC Apă Canal SA ar însemna sfârșitul societății.
Jurnalul a prezentat în premieră schema fraudei
De cealaltă parte a balanței, atârnă însă greu belelele generate la SC Apă Canal în implementarea Măsurii ex-ISPA și erorile comise. Conform unor surse juridice, acestea fac deja obiectul unor dosare aflate în cecetare la DNA. De altfel, una dintre schemele fraudei prin care s-au dus pe apa sâmbetei banii piteștenilor a fost publicată de Jurnalul de Argeș încă de la sfârșitul lunii mai, cam tot atunci când a apărut pentru prima dată posibilitatea ca Piteștiul să piardă 42 de milioane de euro. Dacă vă reamintiți, atunci a izbucnit în Consiliul Local un scandal monstru pentru că unii dintre consilierii locali i-au sărit în cap directorului general de la operatorul de apă-canal. Reluând firul poveștii, unul dintre principalele motive de laudă ale municipalităţii în ultimii ani a fost proiectul pe bani europeni intitulat „Reabilitarea staţiei de epurare a apelor uzate, a sistemului de canalizare şi a reţelei de alimentare cu apă potabilă”, un grant în valoare de peste 31 de milioane de euro, din care 11 milioane, deci mai bine de o treime, au fost destinate finanţării lucrărilor de reabilitare a Staţiei de epurare Piteşti. În primă fază, societatea de apă şi canalizare din Piteşti a încheiat un contract de antreprenor general cu firma Costruzioni Dondi, care, la rândul ei, a băgat un subantreprenor italian, este vorba despre Miet Tehno Impianti AG. Mai departe, Miet a dat și ea lucrarea în subantrepriză la două firme din Piteşti, este vorba de Selco şi Electromontaj. În realitate, Miet Tehni Impianti AG era doar o firmă de apartament, cu un singur angajat, dovadă că la scurt timp după ce și-a primit banii a dispărut, iar cele două societăţi din Piteşti s-au trezit că nu mai au de unde să-şi primească contravaloarea lucrărilor efectuate. Una dintre acestea, vorbim de Selco, a mers deja în instanţă, iar Curtea de Apel Piteşti s-a pronunţat deja în favoarea acţiunii formulate (Decizia nr. 16/A-C din 7 martie 2012, definitivă şi executorie). Executarea silită a SC Apă Canal de către Selco prevedea, în primul rând, predarea în natură a bunurilor menţionate, adică a transformatoarelor. Numai că asta duce la întreruperea cu energie electrică a staţiei de epurare, care ar fi scoasă din funcţiune pentru o perioadă de circa 10 luni, ceea ce ar conduce la poluarea majoră a râului Argeş, cu repercusiuni grave asupra alimentării cu apă chiar a Capitalei. De asemenea, restituirea echipamentelor ar face imposibilă efectuarea testelor după finalizare, prevăzute în contract, care certifică autorităţilor române şi Comisiei Europene funcţionarea staţiei în parametri. Conform Memorandumului de finanţare, nerealizarea parametrilor de funcţionare prevăzuţi în acesta sau modificarea semnificativă a condiţiilor de operare în următorii cinci ani de la terminarea lucrărilor permite Comisiei Europene să revizuiască grantul acordat în sensul diminuării sau chiar anulării acestuia. De altfel, în adresa discutată în Consiliul local, directorul Gelu Mujea recunoştea că „sancţiunea cea mai drastică ar putea fi restituirea întregului grant de 31.312.500 de euro şi a penalităţilor aferente”. Adică peste 40 de milioane de euro.
Alina Crângeanu
P.S. Ca o recunoaștere a faptului că ceva este „putred în Danemarca”, iar municipalitatea dorește să se apere în cazul unor repercusiuni ale legii, administrația locală a preluat luna aceasta bunurile rezultate din investițiile efectuate de SC Apă Canal 2000 în cadrul Măsurii Ex-Ispa, rețeaua de alimentare cu apă și de canalizare trecând de la operatorul regional în domeniul public al Piteștiului.
0 Comentarii