Web Analytics

SIPA „Muntenia” cere drepturi salariale juste pentru asistenții medicali din învățământul special!

de | 21.07.2023 12:17 | Actualitate, Cultură, Home, Politica si Administratie

Sindicatul Învățământ Preuniversitar Argeșean „Muntenia”, prin președintele său, prof. Adrian Voica, a înaintat Ministerului Educației un memoriu prin care solicită rezolvarea favorabilă a dreptului salarial pierdut începând cu 1 martie 2018, respectiv majorarea salariului de bază cu 15%, reprezentând indemnizația de învățământ special, drept de care a beneficiat personalul medico-sanitar încă de la înfiintarea școlilor speciale indiferent de ministerele în subordinea carora s-au regăsit, cu denumiri diferite, dar cu același procent de 15%.

Conform anexei I din Legea cadru 153/2017 și Ordinul comun al Ministerului Educației/Ministerul Muncii nr.3048/943/2018 personalul didactic auxiliar care nu se mai regăseste în anexă va reveni în categoria de personal nedidactic. În cazul personalului medico-sanitar din învățământul special, această reîncadrare înseamnă atât pierderea sporului de stabilitate de 15%, cât și a celui de 15% de învățământ special.

La art. 14, Anexa I, Legea 153/2017 se specifică: „pentru funcțiile didactice auxiliare, care nu se regăsesc în prezenta anexă, se vor utiliza salariile de bază din anexele la prezenta lege, corespunzator fiecarui domeniu de activitate din sistemul  bugetar.”

În programul Edusal, pentru salariile personalului  medico-sanitar care nu se regăsesc în Anexa I – Familia ocupațională cu funcții bugetare „Învățământ”, se aplică grila din Anexa II- Familia ocupațională de funcții bugetare ,,Sănătate și asistență socială”, capitolul I, pct 2., lit. a4 și c4, fără aplicarea vreunui spor de condiții deosebite.

Conform Ordinului 5298/1668/2011 al MEC și MS, cabinetele medicale din școli desfășoară activități de prevenție, educație sanitară și curative. Deci, se efectuează:

  • examinări medicale de bilanț cu evaluarea stării de sănătate a elevilor și raportarea la DSP – igiena școlară (apreciere a dezvoltării fizice, diagnostic de afecțiuni cronice etc);
  • examinări periodice în scop profilactic și curative, tratamente pentru afecțiuni acute și cronice (primordial boli neuropsihice, cardiace, respiratorii);
  • controale privind starea condițiilor de igienă în spațiile de învățământ, cazare, bloc alimentar, grupuri sanitare;
  • educație sanitară efectuată pentru elevi, pentru personalul didactic, pentru părinți, cu tematică diversificată (prevenirea obezitătii, promovarea sportului, prevenirea consumului de alcool, droguri, accidente rutiere, boli cu transmitere sexuala etc)
  • asigurarea asistenței medicale permanentă a elevilor în zilele de sâmbătă, duminică și sărbători legale.

Dorim să subliniem faptul că activitatea personalului medico-sanitar din învățământul special se desfășoară în contact direct cu elevii, că atribuțiile sunt de ordin medical la fel ca în cazul personalului medical din Ministerul Sănătății care își desfășoară activitatea în cabinetele medicale școlare din învățământul de masă, aceștia având un spor de „risc și stres”.

Luând în considerare că absolut toți elevii înscriși prezintă afecțiuni neuropsihice asociate sau nu cu alte afecțiuni cronice, peste 50% dintre ei având tratament neuropsihic permanent, administrat sub supraveghere la nivelul cabinetului medical școlar, considerăm că personalul este îndreptățit să i se acorde sporul de 15% de „stres sau risc” sau de învățământ special și să îi fie recunoscut statutul de personal medical – personal didactic auxiliar (și nu nedidactic).

Solicităm respectarea Anexei II „Sănătate” din Legea-cadru nr. 153/2017 pentru personalul medico-sanitar din învățământul special cu acordarea sporului de „stres sau risc” de 15% prevăzut în art.7, alin. 1, lit h Capitolul II, acordat și personalului din creşe, grădiniţe, şcoli din învățământul de masă, conform HG nr. 153/29.03.2018, Anexa nr. 8, lit. A, pct.3, publicat în MO nr. 284/30.03.2018, pentru munca cu acești elevi  cu cerințe educaționale speciale. Considerăm că munca cu acești copii este dificilă, ei fiind încadrați în diferite grade de handicap cu diagnostice neuropsihice, senzoriale, motorii.

De asemenea, solicităm trecerea în categoria ,,personal medico-sanitar- personal didactic auxiliar’’ și nu personal nedidactic, ca statut în învățământul  special.

Față de cele menționate mai sus, considerăm o discriminare în aprecierea muncii cu acesti elevi, atât față de ceilalți angajati din învățământul special, cât și față de personalul medical care își desfășoară activitatea în școlile din învățământul de masă” – se arată în memoriul trimis de SIPA „Muntenia” către Ministerul Educației.

Articol scris de Gabriel Lixandru

Distribuie!

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *