Cu ocazia Black Friday, românii sunt așteptați să cheltuie anul acesta aproximativ 1,2 miliarde de euro, conform estimărilor, cu o valoare medie a fiecărei comenzi de 400 de euro, dar pentru mulți aceste achiziții nu răspund unor nevoi reale.
În timp ce pentru unii cumpărăturile sunt o modalitate de a răspunde unor necesități, pentru alții ele se transformă într-un mecanism de compensare a anxietății și a stimei de sine scăzute. Fenomenul cunoscut sub numele de „shopping compulsiv” reflectă tendința de a achiziționa produse chiar și atunci când acestea nu sunt necesare, iar bugetul este ignorat.
Cu toate acestea, fenomenul de „Fear of Missing Out” (FOMO) – frica de a rata ceva important – a împins în fiecare an mulți români să cumpere produse de care nu au neapărat nevoie. Pentru mulți consumatori, reducerea vizibilă a prețurilor activează dorința de achiziție chiar și pentru lucruri neesențiale. FOMO se manifestă intens în această perioadă, iar oamenii simt o presiune constantă de a nu rata aceste oferte aparent unice, chiar dacă produsele nu sunt indispensabile.
Pentru a înfrunta tentațiile cumpărăturilor impulsive, psihologii de la Clinica Senex recomandă câteva măsuri simple:
- Planificare și bugetare: Faceți o listă de produse necesare și stabiliți un buget ferm înainte de a începe cumpărăturile. Asta vă va ajuta să evitați tentațiile care apar atunci când vedeți reduceri mari la produse neplanificate.
- Evaluarea necesității reale: Este important să ne întrebăm dacă produsul este cu adevărat necesar. FOMO și impulsul de a profita de reduceri sunt, de multe ori, doar reacții emoționale.
- Evitarea cumpărăturilor online și plata cash: Achizițiile fizice și plata cash sunt metode care ne ajută să conștientizăm mai bine valoarea banilor cheltuiți. Plata electronică favorizează deseori pierderea controlului.
- Investiția în experiențe: În locul obiectelor materiale, activitățile care creează amintiri durabile, cum ar fi excursiile, cursurile și evenimentele, au un impact pozitiv asupra stimei de sine și reduc dependența de cumpărături ca formă de alinare.
- Gândirea pe termen lung: Evitați achizițiile de moment care nu vor aduce valoare pe termen lung. De multe ori, produsele impulsive ajung nefolosite.
Psihologii clinicii Senex (București și Pitești) te pot ajuta să rezolvi situația cu care te confrunți.
Programări: 0724.222.500 sau ne puteți găsi și pe www.clinicasenex.ro.
Întâlnirea cu un psiholog vă va da șansa să vă puteți simți în siguranță pentru a vorbi despre tot ceea ce vă stă pe suflet și a crea schimbarea dorită. Este un loc unde poți vorbi despre gânduri și sentimente dificile, pe care altfel te-ai putea simți speriat să le împărtășești cu oamenii din jurul tău. Este un loc unde să te simți înțeles, poate pentru prima dată.
Bogdan Stoian, psiholog clinician şi fondator Clinica Senex
Citește și Sfatul psihologului. Cum se formează atitudinea noastră
Citește și Sfatul psihologului. Echilibrul profesional şi personal al unui psiholog
0 Comentarii