Web Analytics
scris joi, 09.05.2024

Publicistul rucărean Cornel Stoian a lansat două cărţi – cronici vii despre locuri şi oameni

Născut la 29 decembrie 1943 sub Vârful Crucii, comuna Rucăr, județul – pe atunci, Muscel, slujitor la altarul culturii și istoriei locale, scriitorul Cornel Stoian a lansat două volume: „Călător pe ogorul culturii rucărene, muscelene, argeșene și moldovene” și „O viață de om sub vremuri”.

Ambele au apărut la editura „Larisa”, în 2023 și sunt sugestiv ilustrate cu fotografii de arhivă personală, și nu numai. Primul este rodul eforturilor unui iubitor de frumos, tradiții și obiceiuri din zona Rucăr și Muscel pe o perioadă de zeci de ani. Cornel Stoian s-a dedicat constituirii și supraviețurii pe parcursul mai multor ediții a Cenaclului cultural-artistic „Mihail Lungianu”, apariției revistei „Piatra Craiului” ajunsă pe cinci continente și 25 de țări, organizării a numeroase evenimente culturale precum șezătorile rucărene în care au fost promovați artiști și formații culturale din zonă, datini și obiceiuri, sărbătoarea Expopastoralis, lansări de carte, expoziții și simpozioane. De altfel, volumul în sine este o sinteză de manifestări culturale și populare, zeci poate sute, de activități culturale, întruniri pe diverse teme sociale sau donații de carte pentru biblioteci, din perioada 2010 – 2023.

Cel de al doilea volum, „O viață de om sub vremuri” este după cum sugerează și titlul, preponderent autobiografic presărat cu frumoase și precise descrieri ale locurilor, patrimoniului arhitectonic și cultural-istoric rucărean (date culese din documentele arhivei naționale a României). De foarte mare interes este capitolul dedicat prezentării caselor memoriale și cel în care sunt nominalizate personalități rucărene sau personalități naționale, oameni de cultură, istorici sau preoți, precum Alexandru Vlahuță, Nicolae Iorga, Nocolae Bălcescu, Titu Maiorescu, Miron Cristea și mulți alții care au îndrăgit aceste plaiuri de la poalele Carpaților.

Distribuie!