Prof. Nicolae Zaharia: „Dintr-un exces de zel al nu ştiu cui s-a încercat prea mult integrarea Istoriei românilor în Istoria europeană”

de | 16.11.2016 11:40 | Cultură

# Campania Jurnalului de Argeş pentru promovarea dreptului la educaţie

Planul-cadru pentru învăţământul din România propus de către Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei prevede excluderea studiului limbii latine şi diminuarea numărului de ore de Istorie și Limba şi literatura română la nivel gimnazial. Intenţia manifestată la începutul acestui an a stârnit reacţii vehemente în rândul părinţilor, profesorilor şi academicienilor. Instituţia Avocatul Poporului Piteşti a luat atitudine în faţa acestei propuneri, pe care o consideră o agresare a conştiinţei de sine a acestui popor şi a anunțat demararea unei campanii de promovare a dreptului la educație și cultură în rândul copiilor.
Săptămânalul Jurnalul de Argeș susține această campanie cu opiniile unor profesori, istorici, jurnaliști și oameni de cultură indignați de intenția Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei.
„Istoria are un rol foarte important în ceea ce priveşte formarea personalităţii copiilor, formarea anumitor elemente ce ţin de educaţie civică, formarea comportamentului lor în societate. Nu ţine doar de informaţie în sine. De obicei se face o legătură greşită între istorie, date şi informaţii brute. Istoria are rolul de a-i pregăti pe copii pentru societate şi nu cred că este normal să ai nişte copii care nu-şi cunosc trecutul istoric. Apoi, dacă ne uităm la alte state din Europa, dar nu numai, observăm că atunci când se demarează procedura de obţinere a cetăţeniei, sunt impuse nişte teste de limbă şi civilizaţie a statului respectiv, care implică o serie de elemente  care ţin şi de istoria acelui stat. Dacă celelalte state îşi promovează istoria şi apelează la trecutul lor, la noi de ce să se întâmple astfel?!”, a declarat, pentru Jurnal de Argeș, prof. Nicolae Zaharia, directorul liceului „Dan Barbilian” din Câmpulung Muscel.
Profesorul muscelean explică de ce reducerea numărului orelor de istorie la gimnaziu ar fi o greșeală. „Ar apărea în primul rând acest dezinteres al copiilor pentru că tu, ca profesor de istorie, nu poți face prea multe într-o singură oră pe săptămână. Este foarte greu să le explici copiilor într-un timp atât de scurt trecutul istoric, să insişti pe acele momente importante din Istoria naţională și să-i determini să aibă sentimentul ăla de iubire de ţară, să legi prezentul de trecut. Atunci, s-ar crea o breşă. Ar fi bine să avem cu adevărat Istoria românilor, nu doar Istorie din dorinţa aceasta de a avea o viziune integrată. Istoria formează acel spirit critic de care avem nevoie în societatea românească, pentru a evita acele încercări de manipulare a populaţiei”, încheie cunoscutul profesor muscelean.

Isabela Moiceanu

Distribuie!

Articol scris de Jurnalul de Arges

Abonează-te la newsletter!

Trimitem un newsletter pe zi, dimineața, cu știrile din ziua anterioară.

* indicates required

0 Comentarii