Accesarea fondurilor europene este o prioritate anul acesta pentru Instituţia Prefectului. O spune Gheorghe Davidescu. Există trei proiecte cu finanţare europeană pentru, citez, „modernizarea” administraţiei publice a judeţului, care urmează să fie puse în practică în 2011 şi 2012. Două se referă la perfecţionarea profesională a funcţionarilor, iar un altul la realizarea unui sistem electronic de informare între Prefectură şi serviciile deconcentrate. Valoarea totală a proiectelor: aproape 3 milioane de euro.
Acum să coborâm cu picioarele pe pământ. În principiu, este mulţumitor că autorităţile argeşene sunt în stare să aducă bani europeni în judeţ. Dar pentru ce? Sau cu ce foloase? La ce ne sunt utile nouă, cetăţenilor şi contribuabililor de rând, aşa-numita perfecţionare profesională a funcţionarilor şi chiar sistemul de informare amintit? Ne ajută, concret, cu ceva? Ne vor face mai senină şi mai eficientă relaţia cu administraţia?
Nu zic că funcţionarii din Prefectură, Consiliul Judeţean, instituţii deconcentrate şi din primării nu vor fi mai pricepuţi în ale meseriei lor la încheierea cursurilor. Spun cursuri, dar nu ştiu exact în ce constă invocata „perfecţionare”. Are, însă, mai puţină importanţă. În definitiv, ce vreau eu, cetăţean, când intru în contact cu un funcţionar public? Pe lângă eficienţă, îmi mai doresc un lucru: să fiu tratat cu respect şi cu zâmbetul pe buze.
De cele mai multe ori, la funcţionarii statului sau ai administraţiei locale ne deranjează atitudinea. Sunt acri. Respingători. Uneori se întâmplă să fie şi obraznici. Ridică tonul la tine, cu un tupeu incredibil. În loc să te ajute când ai nelămuriri, se răţoiesc, nervoşi, nervoase, uitând că sunt acolo în slujba noastră, iar nu ca să-şi verse năduful frustrărilor personale.
Nu cu bani europeni umanizăm funcţionarul public. Pe de-o parte, este nevoie de salarii motivante. La ora actuală, o ştim cu toţii, veniturile salariale în sistem sunt mici, ca să nu zic mizerabile. Pe de alta, ne trebuie şi un Cod al Muncii cu mult mai aspru în ceea ce priveşte sancţionarea funcţionarilor care-şi permit abateri disciplinare repetate, inclusiv în relaţia, directă, cu cetăţeanul. Legislaţia este indulgentă şi, practic, nu-i permite directorului sau şefului de instituţie să-l concedieze, fără eventuale consecinţe ulterioare în justiţie, pe funcţionarul cu atitudine de derbedeu.
Cât despre „sistemul electronic de informare” care va lega Prefectura de serviciile deconcentrate, iarăşi nu spun că n-ar fi binevenit. Nu pot, însă, să nu fac o trimitere la blocajul de zilele trecute ale sistemului informatic abia pus în funcţiune la casele de asigurări de sănătate. Cu alte cuvinte, banii au fost cheltuiţi pe o investiţie care a dat greş. Pe deasupra, degeaba va avea prefectul un astfel de sistem la dispoziţie dacă relaţia lui directă cu mai marii instituţiilor guvernamentale din judeţ va fi, ca şi astăzi, una nu tocmai bună.
(Mihai Paul Codunas)

Complexul Înaltei Porți, boala profesională a politicii românești
Dan Andronic 10 august 2025 În imaginarul colectiv, „Înalta Poartă” nu este doar un reper...
0 Comentarii