
Ionela Iancu, consilier județean: „De patru luni, de când sunt pe traseu, operatorii nu-și îndeplinesc toate obligațiile contractuale”
„Asta poate duce la rezilierea contractului cu operatorul, dar nu se dorește începerea procedurii”
În transportul public de persoane din Argeș continuă problemele și la trei luni după adjudecarea ultimului lot de trasee (nr. 8 – Mioveni). Oamenii, mai ales cei care circulă pe aceste trasee, reclamă că microbuzele sunt puține, că unii sunt nevoiți să călătorească în picioare, că graficele din stații sunt rupte, că anumite mașini nu sunt deloc cum ar trebui să fie. Pe de altă parte, sunt puține controalele autorității județene menite să sancţioneze operatorul de transport în cazul în care acesta nu prestează serviciile la parametrii de performanţă, eficienţă şi calitate prevăzute prin contract. Prin urmare, în lipsa constatării acestor nereguli, în lipsa penalizărilor, n-ai cum să îndrepți lucrurile și, cu atât mai mult, n-ai cum să reziliezi contractul cu firmele care nu-l respectă. Unde e, de exemplu, controlul care să evidențieze nerespectarea unor specificații tehnice, cum ar fi lipsa la microbuze a suspensiilor pe perne de aer (prevăzute cu un anumit punctaj la licitații)?
Reamintim că toată această brambureală a pornit de la un studiu de trafic realizat de Consiliul Județean Argeș în pandemie, la condițiile de atunci (!). Adică trafic redus, călători și vehicule puține. Opt loturi de trasee au fost atribuite prin licitația finalizată în această vară, valoarea totală a achiziției însumând 325.108.725,2 lei, fără TVA (conform SEAP). Adică peste 65 milioane de euro! Iar patru dintre aceste loturi au fost adjudecate, pentru următorii 7 ani, de asocierea firmelor Grup Atyc SRL (Târgoviște), Girueta Tur SRL (Târgoviște), C&I Grup International (Bucureşti) şi Dan Sepsi (Ploieşti). La banii ăștia, ar fi trebui ca lucrurile să meargă „ceas”, iar argeșenii să se bucure de cele mai bune condiții, dar nu e deloc așa. Prin urmare, C.J. Argeș a plătit alți bani pentru un nou studiu menit să „evalueze” și să „revizuiască”, asta după ce a izbucnit megascandalul… Și uite așa, de câteva luni ne furăm căciula…
„Le-am spus: „Domnule, cum să fac scris dacă acum se întâmplă, live, în fața mea?! Veniți aici și constatați!””
Un singur consilier județean, Ionela Iancu (AUR), a luat și ia atitudine pe această temă. „Când am ridicat problema legată de orare, mi s-a spus că ele sunt afișate în stații, dar că sunt rupte de cetățeni; deci, au… aruncat-o pe cetățeni. Ei sunt obligați să afișeze în stații, în autogările din care pleacă și vin microbuzele programul exact, cu plecările și sosirile, care nu se respectă, că despre asta vorbim. În legătură cu amenzile pe care le poate aplica autoritatea contractantă, mi s-a spus că ei nu sunt în măsură să le aplice și că se ocupă autoritățile competente, adică ISCTR-ul și Poliția Locală. Când am întrebat câte controale sau verificări au fost făcute de către autoritatea județeană – că, până la urmă, e vorba despre prestarea unui serviciu și, conform Caietului de sarcini și al Regulamentului de transport județean, noi, CJ-ul, avem posibilitatea să verificăm dacă, într-adevăr, sunt prestate serviciile, conform obiectului contractului, mi s-a spus că s-au făcut foarte multe controale, dar nu mi s-a precizat câte și nici ce s-a întâmplat în urma acestor controale. Conform Regulamentului de transport județean, ei au foarte multe pârghii prin care pot sancționa, sunt foarte multe contravenții care duc la rezilierea și încheierea contractului. Când am ridicat eu prima oară această problemă, mi s-a spus că „nu putem rezilia contractul că așa vreți dumneavoastră”, că sunt niște pași pe care trebuie să-i urmăm; e o întreagă procedură care nu se vrea a fi pornită” – ne-a spus Ionela Iancu.
Cu ceva timp în urmă, d-na consilier județean a sesizat, de pe teren, o neregulă, dar… „Eu am sunat la ISCTR, pentru că se făcea o cursă care nu era trecută în fișa de licitare, nu se licitase cu ea; era o altă mașină. S-a întâmplat și asta, să fac trasee cu mașini cu care nu s-a licitat. Asta poate duce la rezilierea contractului. Cei de la ISCTR mi-au zis: «Doamnă, veniți și faceți scris». Le-am spus: «Domnule, cum să fac scris dacă acum se întâmplă, live, în fața mea?! Veniți aici și constatați, adică faceți un control pe ruta respectivă, să vedeți!»… «Nu, că nu putem să facem decât în urma unei reclamații scrise»… Pe zona aceasta din Mioveni, reclamații încă sunt, pentru că oamenii călătoresc în picioare, dar ei dau vina pe conducătorii auto, că e vina șoferilor. În continuare microbuzele sunt cum sunt… Nu au suspensii pe pernă de aer (conform cu caietul de sarcini pe baza căruia s-a adjudecat licitația), ci cu arcuri; ele sunt trecute într-o anumită categorie, ca să le ridice punctajul, iar pe categoria asta e cel mai mare punctaj… Sunt chestii pe care ei nu le au, deci n-ar fi trebuit să fie încadrate în categoria 1 faptic, ci în categoria 2 și atunci punctajul ar fi fost altul… Ei au zis că verifică doar documentul. Adică, eu pot duce un document în care spun că am 18 ani, dar eu am 36. Iar ei verifică documentul, deci am 18 ani…” – spune cu ironie amară d-na consilier Iancu.

„O să dureze șapte ani dacă o mai ținem așa…”
„Le-am spus că a fost o comisie care s-a deplasat la fața locului și a trebuit să verifice niște lucruri. «Că, dom-le, că ei doar s-au dus să vadă dacă mașina există». Păi, mașina există, dar ea poate fi ruginită și paradită toată. Trebuie să te asiguri că există specificațiile din cartea mașinii, că are atâta număr de locuri, că funcționează aerul condiționat, că are niște suspensii… S-a constatat, de patru luni de când sunt pe traseu, că nu-și îndeplinesc toate obligațiile contractuale. «Că, dom-le, ce să facem, să lăsăm oamenii fără microbuze?» Nu. Se reziliază contractul cu operatorul conform solicitărilor, reclamațiilor, conform întregii proceduri, care, repet, nu se dorește a fi pornită, și se trece cu atribuire directă către un alt operator până la reluarea procesului de licitație. «Că, nu, dom-le, că poate dura până la doi ani, că stați să vedeți…» Niște scuze dintr-acestea… Păi, o să dureze șapte ani, dacă o mai ținem așa…” – a concluzionat Ionela Iancu.
Contractul încetează dacă măsurile stabilite de CJ sunt încălcate de 5 ori într-un an
Capitolul 17. Încetarea contractului
17.3. Următoarele acte, fapte sau omisiuni ale Operatorului dau dreptul Entităţii Contractante să rezilieze Contractul, cu respectarea procedurii menţionate la pct. 17.5 de mai jos:
a) În cazul unor abateri grave ale operatorilor de transport, astfel cum au fost definite prin Regulamentul pentru efectuarea serviciului de transport public judeţean de persoane prin curse regulate, în judeţul Argeş;
b) încălcarea de 5 ori într-un an calendaristic a măsurilor stabilite de Entitatea contractantă potrivit prevederilor prezentului Contract;
c) Operatorul nu adoptă programe de măsuri care să respecte condiţiile contractuale şi care să asigure atingerea indicatorilor de performanţă asumaţi prin Contract, atunci când acest lucru este necesar potrivit prevederilor Contractului;
d) Operatorul totalizează un număr de 10 încălcări majore ale indicatorilor de performanţă, în decursul unui an, potrivit Anexei nr. 7;
Capitolul 18. Răspunderea contractuală
18.3. Operatorul este obligat la plata de despăgubiri către Entitatea contractantă pentru neîndeplinirea obligaţiilor asumate prin prezentul Contract, după cum urmează:
a) 5.000 lei pentru neîndeplinirea măsurilor de conformare impuse de către Entitatea contractantă în termenul prevăzut, ca urmare a controalelor efectuate privind modul de executare a Contractului sau evaluării modului de realizare a operării;
b) 1.000 lei pentru nerespectarea altor termene prevăzute în Contract, altele decât cele de la lit.a) de mai sus;
c) 1.000 lei pentru utilizarea altor mijloace auto de transport de călători decât cele stabilite prin Contractul şi caietul de sarcini, cu excepţia cazului când înlocuirea unui autovehicul se face numai cu un autovehicul care are cel puţin aceeaşi capacitate cu cea prevăzută în Programul de transport şi care întruneşte cel puţin acelaşi punctaj cu al autovehiculului înlocuit;
d) 500 lei pentru nerespectarea condiţiilor de salubrizare a mijlocului de transport şi a mediului (păstrarea curăţeniei la capetele de traseu şi în staţiile de îmbarcare/debarcare).
După cum se vede, și cuantumul amenzilor este mic, floare la ureche pentru un operator de transport, în cazul în care acesta e verificat și prins cu nereguli. În plus, nu știm nici până acum câte încălcări ale contractului a constantat (dacă a constat!) Consiliul Județean.




0 Comentarii