Web Analytics
scris miercuri, 10.07.2024

Lecția de drept. Reglementări legale și limitări pentru salariații care au încheiate mai multe contracte de muncă

Poate un salariat, din punct de vedere legal, să încheie două sau mai multe contracte individuale de muncă, având în vedere limitările prevăzute de lege referitoare la perioada maximă a timpului de lucru?

Lecția de drept. Reglementări legale și limitări pentru salariații care au încheiate mai multe contracte de muncă

Răspunsul este da, dacă ne raportam la dispozițiile generale care reglementează relațiile de muncă, respectiv cele ale Codului Muncii, care nu stabilesc nicio interdicție, nici pentru angajator, nici pentru salariat, în ceea ce privește încheierea a două sau mai multe contracte individuale de muncă, cu unul sau mai mulți angajatori, aceasta fiind regula generală.
Există și dispoziții legale speciale care stabilesc interdicția ca, în cadrul unui raport de muncă sau al unui raport de serviciu, cu atât mai mult, să existe concomitent și un alt contract individual de muncă sau raport de serviciu.
Această limitare ca salariatul să aibă încheiat un alt contract individual de muncă concomitent cu cel existent poate fi stabilită prin procedurile interne, prin regulamentul intern al angajatorului, având în vedere faptul că acesta poate să stabilească un set de reguli în ceea ce privește relațiile individuale de muncă, astfel cum este cazul clauzelor de neconcurență.

Deci, angajatorul poate stabili și această limitare pentru salariat, nepunându-se în discuție o renunțare din partea salariatului la un drept al sau, pentru că legea nu prevede un drept de a încheia două sau mai multe contracte individuale de muncă simultan.
Există o obligație legală a salariatul de a aduce la cunostința angajatorilor faptul că are mai multe contracte individuale de muncă încheiate.
Pe de o parte, Departamentul de Resurse Umane solicită, pe baza unei declarații, această informație: salariatul este întrebat dacă mai are și alte contracte individuale de muncă încheiate și, dacă raspunsul este afirmativ, salariatul va trebui să precizeze care este funcția de bază.
Dacă salariatul are funcția de bază stabilită la un alt angajator, evident, aceasta nu va putea fi stabilită și la noul angajator, decât dacă are loc un schimb al funcției de bază de la vechiul angajator la noul angajator.

Citește și Lecția de drept. Transmiterea cererii de chemare în judecată prin poştă electronică (e-mail)

În această situație salariatul va beneficia de drepturile salariale pentru toate contractele individuale de muncă pe care le are incheiate însă bonurile de masă le ridică doar de la angajatorul unde s-a stabilit funcția de baza, neavând posibilitatea de a lua atâtea seturi de tichete de masă câte contracte individuale de muncă are încheiate.
În ceea ce privește acordarea concediului de odihnă, salariatul beneficiază de concediul de odihnă aferent fiecărui contract individual de muncă astfel cum beneficiază și de celelalte repausuri (zilnice, saptămânale), iar în ceea ce privește acordarea indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă, salariatul va beneficia de aceasta doar în baza unui singur contract individual de muncă, respectiv cel încheiat cu angajatorul unde și-a stabilit funcția de bază.
Angajatorii au obligația de a calcula și vira distinct, pentru fiecare contract individual de muncă pe care îl au încheiat cu salariatul toate contribuțiile la stat.
Avocat Maria Cristina Leţu, doctor în Drept

Citește și Lecția de drept. Ce este semnătura electronică, cum se obţine, de ce avem nevoie de ea?

Distribuie!

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole asemănătoare

Ultimele articole

Adrian Mutu a votat în Italia

Adi Mutu este unul dintre cei mai cunoscuți fotbaliști români. Fostul atacant nu s-a ferit să-și...

Omul săptămânii

Opinie

Din ediția tipărită