Web Analytics

Lecția de drept. Desfășurarea activității în regim de telemuncă

de | 12.11.2020 13:12 | Actualitate, Opinii

Telemunca definește forma de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat şi voluntar, îşi îndeplineşte atribuţiile specifice funcţiei, ocupaţiei sau meseriei pe care o deţine în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, cel puţin o zi pe lună, folosind tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor.
Activitatea de telemuncă are la bază acordul de voință al părților care poate fi exprimat, după caz, la încheierea contractului individual de muncă pentru personalul nou angajat sau ulterior pentru personalul în funcție, prin act adițional la contractul existent.
Cu exceptia perioadelor în care este decretată stare de alertă, angajatorul nu poate să dispună unilateral desfășurarea activității salariatului prin telemuncă fără acordul acestuia, iar refuzul nu poate constitui motiv de modificare unilaterală a contractului individual de muncă și nici motiv de sancționare disciplinară.
În cazul telemuncii, spre deosebire de munca la domiciliu, salariatul are posibilitatea să lucreze atât de la domiciliu (reședință), cât și din alt loc în afara sediului angajatorului, iar perioada şi/sau zilele în care telesalariatul îşi desfăşoară activitatea urmează să fie stabilite împreună cu angajatorul.
Angajatorul are obligația să asigure mijloacele aferente tehnologiei comunicațiilor, inclusiv echipamentele de muncă, iar dacă părțile agreează, pot fi folosite cele personale ale salariatului, urmând să se consemneze acest fapt într-un acord în formă scrisă.

Citește și Lecția de drept. Concilierea conflictelor individuale de muncă

Citește și Lecția de drept. Contractul de asigurare pentru concedii și indemnizații

Inclusiv în cazul telemuncii, controlul activității salariatului reprezintă un drept al angajatorului care trebuie să respecte programul și modalitatea concretă de realizare astfel cum au fost agreate.
Nu întotdeauna controlul presupune vizite la domiciliul telesalariatului sau la alt loc de muncă organizat de el, astfel că angajatorul poate monitoriza, prin intermediul unui program informatic, datele cu privire la modalitatea de desfășurare a muncii, cât și date referitoare la eficiența și durata muncii.
În cazul în care controlul se va efectua la domiciliul telesalariatului, accesul este condiționat de notificarea prealabilă și de obținerea consimțământului acestuia.
Aceste două cerințe trebuie îndeplinite și în cazul controlului efectuat de reprezentanţii autorităţilor competente pentru verificarea aplicării şi respectării condițiilor legale din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă şi al relaţiilor de muncă.
Angajatorul are obligația să instruiască salariatul suficient și adecvat în domeniul securității și sănătății în muncă, în special sub formă de informații și instrucțiuni de lucru, specifice locului de desfășurare a activității de telemuncă și utilizării echipamentelor cu ecran de vizualizare: la angajare, la schimbarea locului de desfășurare a activității de telemuncă, la introducerea unui nou echipament de muncă, la introducerea oricărei noi proceduri de lucru.
Avocat Maria Cristina Leţu, doctor în Drept

 

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii

Ultimele articole