Din punct de vedere juridic, hotărârile consiliilor locale și județene sunt acte administrative (act unilateral cu caracter individual sau normativ emis de o autoritate publică, în regim de putere publică, în vederea organizării executării legii sau a executării în concret a legii, care dă naștere, modifică sau stinge raporturi juridice).
Se pot adresa instanței de contencios administrativ și pot ataca aceste acte administrative:
- Orice persoană care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim;
- Avocatul Poporului;
- Ministerul Public;
- Autoritatea publică emitentă a actului;
- Prefectul, Agenția Națională a Funcționarilor Publici și orice subiect de drept public.
Dacă ați fost vătămați printr-o hotărâre a consiliului local/județean anterior formulării acțiunii în instanță, legea vă obligă să parcurgeți o procedură prealabilă, respectiv să solicitați autorității publice emitente sau autorității ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a actului.
Plângerea prealabilă se introduce în termen de 30 de zile din momentul în care persoana vătămată a luat cunoștință, pe orice cale, de conținutul actului.
Pentru motive temeinice, plângerea prealabilă se poate formula și peste termenul de 30 de zile, dar nu mai târziu de 6 luni de la data la care ați luat cunoștință, pe orice cale, de conținutul acestuia.
Astfel, spre a exemplifica, în situația în care Consiliul Local a emis o hotărâre care vă lezează în orice mod, pentru început nu vă puteți adresa direct instanței, ci trebuie să vă adresați în prealabil consiliului și să-i solicitați revocarea hotărârii printr-o plângere.
În acest caz, consiliul local are obligația de a răspunde într-un termen de 30 de zile de la momentul înregistrării plângerii.
Singura excepție de la această regulă e situația în care este necesară o cercetare mai amănunțită, caz în care, e posibilă prelungirea acestui termen cu maximum 15 zile.
Dacă însă consiliul local nu oferă un răspuns, respinge plângerea sau oferă un răspuns nesatisfăcător persoana vătămată poate să se adreseze instanței de contencios administrativ pentru a solicita anularea în tot sau în parte a actului, repararea pagubei cauzate și, eventual, reparații pentru daune morale.
Termenul prevăzut de lege pentru introducerea acțiunii în fața instanței de contencios administrativ este de 6 luni de la data comunicării răspunsului la plângerea prealabilă sau de la data expirării termenului de soluționare a plângerii prealabile.
Instanța poate fi să anuleze, în tot sau în parte, actul administrativ și să dispună obligarea autorității la emiterea unei hotărâri care să nu lezeze drepturile reclamantului, fie să respingă acțiunea și să mențină actul administrativ atacat.
Avocat Maria Cristina Leţu, doctor în Drept
Citește și Lecția de drept. Denuțarea unilaterală a contractului de închiriere
Citește și Lecția de drept. Domiciliul procesual electronic (virtual) în procesul civil
0 Comentarii