Puțină lume din afara mediului universitar știe că la Pitești există un Laborator pentru Automobile Inteligente ce a fost constituit ca parte integrantă a „Centrului Regional de Cercetare-Dezvoltare pentru materiale, procese și produse inovative destinate industriei de automobile (CRC&D-Auto) „în cadrul Universității din Pitești. Totul, în urma implementării unui proiect finanțat din fonduri Europene, prin programul POS-CCE, la finele anului 2015.
„Am reușit să constituim acest laborator într-un context favorabil, spun eu, în care tehnologia electronică și industria software generează un progres spectaculos pentru aplicațiile inteligenței artificiale. Deoarece Universitatea din Pitești este strâns legată de specificul economiei regionale dominată de industria automobilelor, este o oportunitate pentru noi, ca mediu universitar și de cercetare științifică să ne implicăm pe direcții specifice de cercetare inovativă cum sunt automobilul autonom și sistemele de transport inteligent. În același timp, experiența profesională și echipamentele actuale de care dispunem ne permit să abordăm unele subiecte de cercetare interdisciplinară în legătură cu modelarea unor procese specifice creierului uman, cu scopul implementării unor soluții inginerești pentru inteligența artificială”, explică, pentru Jurnal de Argeș, prof. univ. dr. ing. Silviu Ioniță, șeful acestui laborator și coordonatorul masterului de Inginerie Electronică și Sisteme Inteligente.
Conceptul de Laborator pentru Automobile Inteligente a pornit de la preocupările științifice din ultimele două decenii în domeniul ingineriei sistemelor cu inteligență artificială din cadrul Facultății de Electronică, Comunicații și Calculatoare de la Universitatea din Pitești.
„Este vorba de preocupări materializate prin granturi de cercetare și publicații științifice ce abordează subiecte precum: sistemele multiagent pentru controlul traficului în transporturi, sisteme cu logică fuzzy pentru dirijarea și controlul vehiculelor, sistem anticoliziune bazat pe vedere artificială, sisteme fuzzy pentru analiza informației”, mai spune prof. univ. dr. ing. Silviu Ioniță.
În laborator se încearcă dezvoltarea unor sisteme de comunicare destinate persoanelor cu handicap neuro-motor.
Echipamentele de cercetare pe care Laboratorului de Automobile inteligente le are în dotare permit efectuarea unor cercetări experimentale avansate, atât pentru dezvoltarea cercetărilor anterioare, cât și pentru abordarea unor noi teme de interes.
„Unul dintre echipamentele de vârf este sistemul de captare și monitorizare a biosemnalelor electrice ale creierului, care permite scanarea pe 64 de canale a capului și, suplimentar pe 8 canale distincte, monitorizarea activității electrice a altor organe sau zone ale corpului (inima, diverși mușchi). Acest echipament, împreună cu stația grafică performantă cu ecran panoramic ne permite, de exemplu, să studiem reacțiile la diverși stimuli vizuali ale unui subiect uman supus testării, în vederea elaborării unor modele de comportament – inclusiv pentru conducătorii de autovehicule. O direcție particulară de cercetare pe care o abordăm în prezent este dezvoltarea unor sisteme de comunicare destinate persoanelor cu handicap neuro-motor. Am reușit de pildă să punem în evidență biosemnalele de pe anumite canale în corelație cu mișcarea ochilor, având posibilitatea astfel să creem un alfabet de comunicare specific”, explică profesorul.
Echipamentul de vedere pe timp de noapte cu o cameră de termoviziune
Printre dotările de excepție ale laboratorului se numără și o cameră de filmare ultrarapidă.
„Potențialul pe care această cameră îl oferă pentru investigarea de fenomene foarte rapide este incontestabil, iar noi ne-am gândit să exploatăm informația care „scapă” ochiului uman în folosul sistemelor de control ale autovehiculelor pentru a crește siguranța. Tot pentru dezvoltarea de sisteme pentru sporirea siguranței în trafic a automobilelor folosim și echipamentul de vedere pe timp de noapte constituit dintr-o cameră de termoviziune, monitor și sistem de înregistrare”, mai spune profesorul.
0 Comentarii