
”Oamenii DACIEI’’ – interviuri de Cristina Rousseau (35)
Cristina Rousseau: Domnule Dănăilă, care a fost traseul carierei dumneavoastră?
Valerică Dănăilă: – Am venit la Dacia la 2 februarie 1968. Când m-am prezentat la serviciul personal pentru a primi repartizarea la locul de muncă, prima întrebare care mi s-a pus a fost: ai unde să locuiești în Pitești? Am zis „nu”, sunt pentru prima dată aici. Mi s-a înmânat cheia și adresa locuinței, aceasta fiind cea mai mare surpriză la intrarea în uzină. Parcurgând câteva mici etape am ajuns tehnolog la Secția Caroserie din noua Fabrică de Autoturisme Colibași, în subordinea tehnologului șef de secție, Sandru Ion, cu care am colaborat foarte bine, secția Caroserie ca și celelalte fiind la începutul perioadei de dezvoltare, primul produs care intra în fabricație fiind Dacia 1100. Inaugurarea primului autoturism Dacia 1100 a avut loc pe 20 august 1968.
În pregătire pentru anul 1969 era autoturismul Dacia 1300 (Renault 12). În prima fază la Caroserie, în majoritatea lor, componentelor veneau de la Renault, urmând ca, progresiv, secția Caroserie să fie dotată cu linii de asamblare pentru părțile componente. Pentru o bună adaptare și cunoaștere, s-a organizat o vizită la fabrica Renault din Franța, la care am participat și eu, la inițiativa d-lui Sandru Ion. A fost o surpriză foarte plăcută pentru mine și un imbold pentru a începe învățarea limbii franceze.
După punerea în funcțiune a principalelor linii de fabricație Dacia 1300, dl Sandru Ion s-a transferat la Secția Motor și eu am rămas tehnolog șef la Caroserie. A urmat o perioadă cu activitate complexă de dezvoltare cu pregătirea și punerea în funcțiune a liniilor de producție specifice noilor tipuri de caroserii, Dacia 1300 Break, gama de camionete, urmată de pregătirea și punerea în funcțiune a secției Caroserie 2, necesară pentru noile produse și modernizarea tehnologiei.
Am vizitat de 10 ori uzinele Renault din Franța, am fost în Argentina la Uzinele Renault pentru a ne familiariza cu tehnologiile implementate acolo, legat și de faptul că în această fabrică, într-o secție, se făceau noile matrițe pentru ambutisare piese de caroserie Dacia 1310 pentru secția Presaj de la Dacia (unde tehnolog responsabil era prietenul meu Văleanu Aurel; el ambutisa piese și mi le trimitea să le sudez și să fac caroserii). Am vizitat uzine auto și în America, Italia, Germania, Turcia, Olanda, Anglia și Rusia, aceste vizite fiindu-mi de mare ajutor în evoluția mea tehnică. Un exemplu ar fi reușita instalării în 1995 a primilor 2 roboți fabricați în România pentru asamblare prin sudare a chesoanelor de uși față și spate Dacia și apoi robotizarea și automatizarea a 2 linii de sertizare uși față și spate cu roboți aduși din Germania. Altă istorie după Revoluția din 1989: dl Constantin Stroe, care era manager impus la uzina de autoturisme Lăstun din Timișoara, a scăpat de acolo și a ajuns la Dacia, unde a preluat funcția de director general. În 2005 am ieșit la pensie și, ca să nu stau la televizor ore în șir sau să joc table în fața blocului pe o bancă, m-am angajat la ACAROM, unde președinte director general era… dl Constantin Stroe.
Citește și Nicolae Cosmescu – inginer, scriitor: „Mereu «cu acceleraţia la planşeu»”




0 Comentarii