Web Analytics

ANAP, precizări despre achizițiile publice de materiale medicale în starea de urgență

de | 3.04.2020 20:40 | Actualitate

Răspândirea rapidă a noului coronavirus și instituirea stării de urgență pe teritoriul României au generat necesitatea achiziției de materiale, medicamente și echipamente medicale necesare combaterii acestei infecții. Achizitorii publici au la dispoziție mai multe opțiuni pentru a cumpăra echipamentele și materialele medicale necesare.
Două dintre aceste proceduri sunt mai rapide: achiziția directă realizată prin temeiul
Decretului Președintelui României, nr.125/ 2020, privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României și negocierea fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare. Ambele sunt abordate de Agenția Națională pentru Achizițiile Publice pe site-ul instituției, acolo unde au fost publicate precizări cu privire la realizarea achizițiilor de materiale şi echipamente necesare combaterii epidemiei COVID-19. Pe 1 aprilie, Comisia Europeană a oferit lămuriri pentru utilizarea cadrului legal privind achizițiile publice în situații de urgență, cum este criza de COVID- 19, lămuriri pe care le prezentăm mai jos.
# Achizițiile directe
Realizarea achizițiilor directe pe perioada stării de urgență este limitată prin Decretul 195/ 16 martie 2020. Astfel, se pot realiza achiziții directe doar în perioada pandemiei și a stării de urgență. Obiectele achiziției pot fi doar următoarele: materiale, medicamente și/ sau echipamente necesare pentru combaterea pandemiei, așa cum se arată în art. 28 al decretului 195/2020. Nu orice autoritate poate efectua aceste achiziții, doar unitățile sanitare, direcțiile de sănătate publică, ministerele cu sistem de sănătate propriu, autoritățile publice centrale (Guvernul, ministerele, alte organe centrale subordonate lor), entitățile juridice în care statul este acționar majoritar. Potrivit comunicatului de presă publicat de ANAP în data de 16 martie a.c., achizițiile vizate de Decretul 195/2020 se realizează direct, însă există câteva condiții: „În perioada stării de urgență instituite pe teritoriul țării, autoritățile /entitățile contractante prevăzute la art. 10 și art. 28 din Decret, achiziționează în mod direct materiale și echipamente necesare combaterii epidemiei COVID-19; Autoritățile/entitățile contractante verifică încadrarea în prevederile Decretului și justifică modul în care achizițiile respective contribuie la combaterea epidemiei COVID-19; În vederea monitorizării achizițiilor derulate în perioada de aplicare a Decretului, autoritățile contractante pun la dispoziţia ANAP informaţii, în termen de maxim 30 de zile lucrătoare de la finalizarea perioadei decretate”.
De asemenea, e bine de știut că ANAP oferă sprijin autorităților care întâmpină dificultăți în derularea achizițiilor directe, prin sistemul HELPDESK.
Președintele ANAP, Eugen Cojoacă, a declarat: “Vom supraveghea atent achiziţiile publice derulate în această perioadă de autorități, ANAP având la dispoziție mecanisme de monitorizare a sistemului de achiziţii publice din România. Astfel, ne vom asigura că reprezentanții autorităților publice nu vor face abuzuri”.
# „Pentru cazurile de extremă urgență, este indicată procedura de negociere fără publicare”
    Procedura de negociere fără publicare prealabilă a unui anunț de participare poate fi utilizată dacă sunt îndeplinite anumite condiții, printre care se numără justificarea alegerii acestei proceduri printr-un raport care să demonstreze că procedurile clasice din Legea Achizițiilor au perioade de aplicare care nu pot fi respectate din motive de maximă urgență, cauzate de evenimente imprevizibile. Contextul actual poate fi apreciat ca extremă urgență pentru achizițiile de produse strict necesare pentru combaterea pandemiei. Atenție, procedura de atribuire prin negociere fără publicare poate fi contestată, iar dacă sunt încălcate prevederile legale aplicabile, se solicită anularea acordurilor încheiate în temeiul acestei proceduri.
    Pe 2 aprilie, ANAP a publicat Orientările Comisiei Europene (stabilite pe 1 aprilie), privind achizițiile publice în cazuri de extremă urgență, cum este situația generată de criza COVID-19. Comisia Europeană oferă autorităților mai multe opțiuni de a achiziționa bunuri și servicii de primă necesitate (măști pentru față, mănuși de protecție, ventilatoare medicale, infrastructură spitalicească etc)  și detaliază situațiile în care se pot aplica diversele proceduri.
Printre aceste opțiuni se numără stabilirea de contacte cu piața, proceduri restrânse sau deschise, procedura de negociere fără publicare sau atribuirea directă unui operator economic preselectat, cu condiția ca acesta să fie singurul capabil să asigure livrările necesare impuse de urgență. Legislația prevede și posibilitatea achiziționării în comun a produselor pentru combaterea pandemiei.
„Astfel, pentru cazurile de extremă urgență, este indicată procedura de negociere fără publicare. (…) În mod concret, procedura de negociere fără publicare permite achizitorilor publici să achiziționeze bunuri și servicii în cel mai scurt timp posibil. În conformitate cu prevederile Art. 32 din Directiva 2014/24/UE, achizitorii publici pot negocia direct cu contractantul potențial și nu există cerințe de publicare, termene limită, număr minim de candidați care trebuie să fie consultați sau alte cerințe procedurale. Nu există etape procedurale reglementate la nivelul UE. În practică, acest lucru înseamnă că autoritățile pot acționa cu cea mai mare rapiditate posibilă din punct de vedere tehnic/fizic, iar procedura poate constitui o atribuire directă de facto, supusă doar constrângerilor fizice/ tehnice legate de disponibilitatea efectivă și rapiditatea livrării.
Sunt preluate precizările privind faptul că: o atribuire directă către un operator economic preselectat rămâne o excepție, având în vedere că se derivă de la principiul de bază al transparenței din Tratat; toate condițiile trebuie îndeplinite cumulativ și trebuie să fie interpretate în sens restrictiv (conform interpretărilor Curții Europene de Justiție); rămâne o excepție, aplicabilă în cazul în care o singură întreprindere este în măsură să execute contractul având în vedere constrângerile tehnice și temporale impuse de extrema urgență”, se arată pe site-ul ANAP, în comunicatul publicat pe 2 aprilie. Regăsiți documentul cu orientările Comisiei Europene în următorul link:
https://anap.gov.ro/web/wp-content/uploads/2020/04/Comunicare-COM-Achizitii-publice-in-context-COVID-19-003.pdf.
ANAP recomandă autorităților contractante să consulte cu atenție prevederile acestei comunicări.

Articol scris de Mari Tudor

Distribuie!

0 Comentarii