Jurnalul de Arges
  • Prima pagină
  • Actualitate
  • Politica si Administratie
  • Dezvaluiri
  • Economie
  • Opinii
  • Cultura
  • Sport
  • PRINT
    • Culise
    • Jurnalul Universitar
    • Omul saptamanii
    • Blitz
    • Caricaturi
    • Arhiva PDF
No Result
View All Result
  • Prima pagină
  • Actualitate
  • Politica si Administratie
  • Dezvaluiri
  • Economie
  • Opinii
  • Cultura
  • Sport
  • PRINT
    • Culise
    • Jurnalul Universitar
    • Omul saptamanii
    • Blitz
    • Caricaturi
    • Arhiva PDF
No Result
View All Result
Jurnalul de Arges

Ultimele știri

Alianta USR PLUS

Partidele politice USR şi PLUS au fuzionat. Decizia Curţii de Apel Bucureşti – definitivă

58 de minute ago
handbal

CSU Universitatea Pitești a câștigat primul joc din turneul de promovare în Liga Națională de Handbal

2 ore ago
Coronavirus: 3.474 de cazuri noi și peste 1.500 de pacienți internați la ATI. În Argeș s-au înregistrat 101 de infectări în ultimele 24 de ore 1

Coronavirus: 3.474 de cazuri noi și peste 1.500 de pacienți internați la ATI. În Argeș s-au înregistrat 101 de infectări în ultimele 24 de ore

2 ore ago
prefectura

Situația epidemiologică din județul Argeș-Covid-19

2 ore ago

Categorii

  • Actualitate
  • Bani europeni
  • Blitz
  • Caricaturi
  • Culise
  • Cultura
  • Dezvaluiri
  • Economie
  • Home
  • Jurnalul Universitar
  • Omul saptamanii
  • Opinii
  • Politica si Administratie
  • Sport
  • Turism

ANAP, precizări despre achizițiile publice de materiale medicale în starea de urgență

ANAP, precizări despre achizițiile publice de materiale medicale în starea de urgență 2
byMari Tudor
1 an ago
in Actualitate
Răspândirea rapidă a noului coronavirus și instituirea stării de urgență pe teritoriul României au generat necesitatea achiziției de materiale, medicamente și echipamente medicale necesare combaterii acestei infecții. Achizitorii publici au la dispoziție mai multe opțiuni pentru a cumpăra echipamentele și materialele medicale necesare.
Două dintre aceste proceduri sunt mai rapide: achiziția directă realizată prin temeiul
Decretului Președintelui României, nr.125/ 2020, privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României și negocierea fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare. Ambele sunt abordate de Agenția Națională pentru Achizițiile Publice pe site-ul instituției, acolo unde au fost publicate precizări cu privire la realizarea achizițiilor de materiale şi echipamente necesare combaterii epidemiei COVID-19. Pe 1 aprilie, Comisia Europeană a oferit lămuriri pentru utilizarea cadrului legal privind achizițiile publice în situații de urgență, cum este criza de COVID- 19, lămuriri pe care le prezentăm mai jos.
# Achizițiile directe
Realizarea achizițiilor directe pe perioada stării de urgență este limitată prin Decretul 195/ 16 martie 2020. Astfel, se pot realiza achiziții directe doar în perioada pandemiei și a stării de urgență. Obiectele achiziției pot fi doar următoarele: materiale, medicamente și/ sau echipamente necesare pentru combaterea pandemiei, așa cum se arată în art. 28 al decretului 195/2020. Nu orice autoritate poate efectua aceste achiziții, doar unitățile sanitare, direcțiile de sănătate publică, ministerele cu sistem de sănătate propriu, autoritățile publice centrale (Guvernul, ministerele, alte organe centrale subordonate lor), entitățile juridice în care statul este acționar majoritar. Potrivit comunicatului de presă publicat de ANAP în data de 16 martie a.c., achizițiile vizate de Decretul 195/2020 se realizează direct, însă există câteva condiții: „În perioada stării de urgență instituite pe teritoriul țării, autoritățile /entitățile contractante prevăzute la art. 10 și art. 28 din Decret, achiziționează în mod direct materiale și echipamente necesare combaterii epidemiei COVID-19; Autoritățile/entitățile contractante verifică încadrarea în prevederile Decretului și justifică modul în care achizițiile respective contribuie la combaterea epidemiei COVID-19; În vederea monitorizării achizițiilor derulate în perioada de aplicare a Decretului, autoritățile contractante pun la dispoziţia ANAP informaţii, în termen de maxim 30 de zile lucrătoare de la finalizarea perioadei decretate”.
De asemenea, e bine de știut că ANAP oferă sprijin autorităților care întâmpină dificultăți în derularea achizițiilor directe, prin sistemul HELPDESK.
Președintele ANAP, Eugen Cojoacă, a declarat: “Vom supraveghea atent achiziţiile publice derulate în această perioadă de autorități, ANAP având la dispoziție mecanisme de monitorizare a sistemului de achiziţii publice din România. Astfel, ne vom asigura că reprezentanții autorităților publice nu vor face abuzuri”.
# „Pentru cazurile de extremă urgență, este indicată procedura de negociere fără publicare”
    Procedura de negociere fără publicare prealabilă a unui anunț de participare poate fi utilizată dacă sunt îndeplinite anumite condiții, printre care se numără justificarea alegerii acestei proceduri printr-un raport care să demonstreze că procedurile clasice din Legea Achizițiilor au perioade de aplicare care nu pot fi respectate din motive de maximă urgență, cauzate de evenimente imprevizibile. Contextul actual poate fi apreciat ca extremă urgență pentru achizițiile de produse strict necesare pentru combaterea pandemiei. Atenție, procedura de atribuire prin negociere fără publicare poate fi contestată, iar dacă sunt încălcate prevederile legale aplicabile, se solicită anularea acordurilor încheiate în temeiul acestei proceduri.
    Pe 2 aprilie, ANAP a publicat Orientările Comisiei Europene (stabilite pe 1 aprilie), privind achizițiile publice în cazuri de extremă urgență, cum este situația generată de criza COVID-19. Comisia Europeană oferă autorităților mai multe opțiuni de a achiziționa bunuri și servicii de primă necesitate (măști pentru față, mănuși de protecție, ventilatoare medicale, infrastructură spitalicească etc)  și detaliază situațiile în care se pot aplica diversele proceduri.
Printre aceste opțiuni se numără stabilirea de contacte cu piața, proceduri restrânse sau deschise, procedura de negociere fără publicare sau atribuirea directă unui operator economic preselectat, cu condiția ca acesta să fie singurul capabil să asigure livrările necesare impuse de urgență. Legislația prevede și posibilitatea achiziționării în comun a produselor pentru combaterea pandemiei.
„Astfel, pentru cazurile de extremă urgență, este indicată procedura de negociere fără publicare. (…) În mod concret, procedura de negociere fără publicare permite achizitorilor publici să achiziționeze bunuri și servicii în cel mai scurt timp posibil. În conformitate cu prevederile Art. 32 din Directiva 2014/24/UE, achizitorii publici pot negocia direct cu contractantul potențial și nu există cerințe de publicare, termene limită, număr minim de candidați care trebuie să fie consultați sau alte cerințe procedurale. Nu există etape procedurale reglementate la nivelul UE. În practică, acest lucru înseamnă că autoritățile pot acționa cu cea mai mare rapiditate posibilă din punct de vedere tehnic/fizic, iar procedura poate constitui o atribuire directă de facto, supusă doar constrângerilor fizice/ tehnice legate de disponibilitatea efectivă și rapiditatea livrării.
Sunt preluate precizările privind faptul că: o atribuire directă către un operator economic preselectat rămâne o excepție, având în vedere că se derivă de la principiul de bază al transparenței din Tratat; toate condițiile trebuie îndeplinite cumulativ și trebuie să fie interpretate în sens restrictiv (conform interpretărilor Curții Europene de Justiție); rămâne o excepție, aplicabilă în cazul în care o singură întreprindere este în măsură să execute contractul având în vedere constrângerile tehnice și temporale impuse de extrema urgență”, se arată pe site-ul ANAP, în comunicatul publicat pe 2 aprilie. Regăsiți documentul cu orientările Comisiei Europene în următorul link:
http://anap.gov.ro/web/wp-content/uploads/2020/04/Comunicare-COM-Achizitii-publice-in-context-COVID-19-003.pdf.
ANAP recomandă autorităților contractante să consulte cu atenție prevederile acestei comunicări.
Distribuie!

Abonează-te la newsletter!

Trimitem un newsletter pe zi, dimineața, cu știrile din ziua anterioară.

* indicates required


Tags: achizitii publiceanapComisie EuropeanaPress hub

Related Posts

Alianta USR PLUS
Actualitate

Partidele politice USR şi PLUS au fuzionat. Decizia Curţii de Apel Bucureşti – definitivă

17/04/2021 - 14:14
handbal
Actualitate

CSU Universitatea Pitești a câștigat primul joc din turneul de promovare în Liga Națională de Handbal

17/04/2021 - 13:24
Coronavirus: 3.474 de cazuri noi și peste 1.500 de pacienți internați la ATI. În Argeș s-au înregistrat 101 de infectări în ultimele 24 de ore 3
Actualitate

Coronavirus: 3.474 de cazuri noi și peste 1.500 de pacienți internați la ATI. În Argeș s-au înregistrat 101 de infectări în ultimele 24 de ore

17/04/2021 - 13:16
prefectura
Actualitate

Situația epidemiologică din județul Argeș-Covid-19

17/04/2021 - 13:05

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sunt de acord cu Politica de confidentialitate.


  • VIDEOCONFERINŢA "ANTREPRENORIAT FĂRĂ GEN" / TIVADAR RUNTAG, CEO CHIMCOMPLEX: "Condiţiile favorabile de piaţă ne-au ajutat foarte mult în a doua jumătate a lui 2020"
  • VIDEOCONFERINŢA "ANTREPRENORIAT FĂRĂ GEN" / ANDREEA NEGRU, PURTĂTOR DE CUVÂNT ROMGAZ ŞI PREŞEDINTELE ADAA: "Pandemia a adus companiilor oportunitatea să-şi îndeplinească rapid unele deziderate"
  • Situaţia a devenit insuportabilă
  • VIDEOCONFERINŢA "ANTREPRENORIAT FĂRĂ GEN" / OANA-MARCIANA ÖZMEN, DEPUTAT: "Ne dorim o lege a holdingului şi o modificare a legii societăţilor comerciale care să ne ajute şi să nu ne încurce"
  • Când se va rupe "vraja" pieţelor imobiliare rezidenţiale din Suedia şi Canada?
  • VIDEOCONFERINŢA "ANTREPRENORIAT FĂRĂ GEN" / CORNELIU BODEA, CEO ADREM ŞI PREŞEDINTE CRE: "Bursa de Valori creează un parteneriat între investitori şi antreprenori"
  • VIDEOCONFERINŢA "ANTREPRENORIAT FĂRĂ GEN" / CRISTINA CHIRIAC, PREŞEDINTELE CONAF: "Peste 90% din companiile fondate de femei nu sunt scalabile să intre în categoria companiilor mari"
  • VIDEOCONFERINŢA "ANTREPRENORIAT FĂRĂ GEN" / RADU HANGA, PREŞEDINTELE BURSEI DE VALORI BUCUREŞTI: "O piaţă dezvoltată înseamnă acces mai simplu al companiilor la capital"
  • VIDEOCONFERINŢA "ANTREPRENORIAT FĂRĂ GEN" / ANCA DRAGU, PREŞEDINTELE SENATULUI: "Vrem să creştem rolul femeilor în antreprenoriat"

Next Post
Ajutoare de stat. Comisia Europeană încurajează statele membre să accelereze cercetarea, testarea și fabricarea de produse relevante pentru coronavirus 4

Ajutoare de stat. Comisia Europeană încurajează statele membre să accelereze cercetarea, testarea și fabricarea de produse relevante pentru coronavirus

  • Contact
  • Confidențialitate
  • Cookies

Redacție

  • Redactor șef: Gabriel Grigore;
  • Manager: Cristian Vasile;
  • Director economic: Claudia Sima;
  • Secretar general de redacţie: Alina Crângeanu;
  • Senior editor: prof. dr. Cornel Carp, avocat Maria Cristina Leţu, doctor în Drept;
  • Redacţia: Marius Ionel, Cornel Drăghici, Cătălin Ion Butoiu, Mari Tudor, Izabela Moiceanu, Marian Staicu, Cristina Simion;
  • Corectură: Corina Grigore;
  • Grafică: Bogdan Pintilie;
  • DTP și procesare imagine: Cristian Radu.

Contact:

  • e-mail: jurnaldearges@gmail.com
  • Tel: 0248.221774
  • Fax Contabilitate: 0248.223271

 

TRAFIC

© 2020 Jurnal de Argeș - partener în rețeaua PressHub.

No Result
View All Result
  • Prima pagină
  • Actualitate
  • Politica si Administratie
  • Dezvaluiri
  • Economie
  • Opinii
  • Cultura
  • Sport
  • PRINT
    • Culise
    • Jurnalul Universitar
    • Omul saptamanii
    • Blitz
    • Caricaturi
    • Arhiva PDF

© 2020 Jurnal de Argeș - partener în rețeaua PressHub.