Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a admis recent un recurs prin care clarifică obligațiile autorităților publice privind transformarea posturilor contractuale în funcții publice, stabilind că acest proces trebuia realizat automat până pe 1 ianuarie 2020. Dacă autoritățile nu au îndeplinit această obligație, persoanele angajate pe posturi contractuale pot solicita acum dobândirea statutului de funcționar public.
Citește și: APADOR-CH: De ce Parlamentul nu abrogă legea care acordă privilegii foștilor președinți?
Decizia ICCJ nr. 2 a fost pronunțată recent de Completul pentru soluționarea recursurilor în interesul legii în contencios administrativ și fiscal. „Transformarea posturilor de natură contractuală în posturi aferente funcţiilor publice, în condiţiile prevăzute la art. 406 din Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, este o obligaţie legală, care trebuia îndeplinită din oficiu de autorităţile şi instituţiile publice până la data de 01 ianuarie 2020”, este concluzia judecătorilor ICCJ.
Speța în care a fost necesară această interpretare se referă la aplicarea art. 612 alin. (1) din Codul administrativ, care stipulează că, până la 1 ianuarie 2020, persoanele angajate pe posturi contractuale în autoritățile publice, care desfășurau activități de autoritate publică, aveau posibilitatea de a dobândi calitatea de funcționar public prin transformarea postului lor din unul contractual într-unul de funcționar public. Cu toate acestea, Curtea de Apel Alba Iulia a constatat existența unor divergențe între instanțele judecătorești în ceea ce privește modul de aplicare a legii, ridicând două probleme principale:
- cine trebuie să inițieze transformarea posturilor: dacă aceasta se face automat (din oficiu) de autoritățile publice sau dacă angajații pe posturi contractuale trebuie să solicite acest proces;
- cum trebuie aplicată legea: unele instanțe considerau că autoritățile publice aveau o obligație de rezultat, adică trebuiau să transforme posturile contractuale în funcții publice, în timp ce altele susțineau că termenul limită de 1 ianuarie 2020 era un termen de decizie, iar după această dată nu mai era posibilă transformarea.
0 Comentarii