Federația Națională Sindicală de Asistența Socială Și Protecția Copilului FNS Pro.Asist ia atitudine cu privire la proiectul de ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ privind unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice, descentralizarea serviciilor publice, disciplină economico-financiară, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative apărut în spațul public și atrage atenția Guvernului României că, adoptarea acestui act normativ atrage grave derapaje la nivelul sistemului public de asistență socială, după cum urmează:
- În acest moment sistemul public de asistență socială este la un pas de colaps motivat de lipsa de personal având un deficit de 30% din necesarul de angajați, prun urmare anularea posturilor vacante va duce la imposibilitatea respectării standardelor de calitate în serviciile de asistență socială și protecția copilului. Recent au reținut atenția guvernanților și a opiniei publice „azilele groazei”, centre private care asigurau servicii sociale la cel mai slab nivel și în care nu au fost respectate drepturile beneficiarilor de servicii sociale, iar, în urma controalelor dispuse de la nivel central, s-a văzut calitatea net superioară a serviciilor sociale de îngrijire și asistență asigurate în centrele rezidențiale publice pentru beneficiarii de servicii sociale.
- În plus, DGASPC-urile au în structurile sale și asistenți maternali profesioniști, asistenți personali profesioniști, care asigură servicii sociale în propriile familii, iar în categoria de ”asistați” trebuie incluși și copiii și tinerii din plasament în familii de plasament, persoanele încadrate în grad de handicap și care beneficiază de prestații sociale și care accesează serviciile DGASPC-urilor pentru reînnoirea certificatelor de încadrare în grad de handicap, nu pot fi contorizate intervențiile privind victimele violenței, victimele traficului de persoane și multe alte servicii reglementate prin Legea asistenței sociale nr. 292/2011 actualizată și celelalte legi conexe.Toate modificările privind restructurarea autorităților publice locale va duce implicit la restructurarea/diminuarea numărului de posturi de asistenți personali ai persoanelor cu dizabilități ce va avea impact direct asupra acestor persoane vulnerabile care necesită îngrijire non-stop, iar în lipsa posturilor de asistent personal, vor crește cererile ca persoanele cu dizabilități să fie instituționalizate în centrele de îngrijire și recuperare, deși și aceste centre sunt pe cale de desființare.
- Cu privire la pierderea personalității juridice a unităților mai mici de 50 de posturi aflate în subordinea autorităților publice județene sau locale (art. XX), există în fiecare județ unități de asistență medico-sociale, cu personalitate juridică, care, conform legislației în domeniu, nu pot avea mai mult de 50 de beneficiari, și implicit, numărul de posturi este mai mic de 50, există centre pentru servicii sociale acordate persoanelor vârstnice, care conform legislației trebuie să existe în subordinea autorității publice locale, toate aceste centre sociale rezidențiale destinate persoanelor aflate în situație de risc extrem, vor dispărea, practic se vor închide, pentru că nu există alternative pentru astfel de servicii sociale.
- Toate controalele efectuate în regim ”heirupist” au lăsat în urmă multitudine de recomandări care implică fonduri bugetare care nu au fost prevăzute în bugetul instituțiilor pentru anul 2023, cum ar fi investiții în renovări, reabilitări, achiziții de mobilier nou, cazarmament, echipamente, unele fără a avea cadrul legal – supraveghere video, plase insecte, etc. și care au destabilizat bugetul instituțiilor de asistență socială – DGASPC, DAS, SPLAS, astfel că, la acest moment multe din aceste unități sunt în deficit bugetar, neavând acoperite cheltuielile de funcționare și cele de personal până la finalul anului 2023. Acest deficit bugetar va duce la scăderea calității serviciilor sociale acordate beneficiarilor din centrele rezidențiale și de recuperare, respectiv nerespectarea în totalitate a standardelor privind condițiile de trai, alimentație, igienă, educație, stare de sănătate, servicii sociale.
- Activitatea instituțiilor publice din domeniul asistenței sociale nu poate fi suprapusă celei din alte unități și instituții din sfera administrației publice, astfel că, modificarea Codului administrativ în mod abuziv prin ordonanță de urgență, fără o analiză concretă a situației din teren, o consultare a partenerilor sociali și fără a urma calea controlului legislativ parlamentar considerăm că va duce la sincope majore în serviciile oferite beneficiarilor de servicii sociale, ajungând până la punerea în situații de risc major a persoanelor aflate în pericol (copii victime ale abuzurilor, persoane victime ale violenței, victime ale traficului de persoane, victime ale drogurilor, persoane cu dizabilități aflate în pericol de pierdere a integrității corporale, etc).
- Cât privește drepturile salariale acordate personalului din sectorul de activitate asistență socială, considerăm că 60% din personalul de îngrijire, asistenți maternali, asistenți personali sunt salarizați la nivelul salariului minim pe economie, având coeficienții de salarizare sub 1,08, asistența socială fiind permanent considerată o ”cenușăreasă” a sistemului bugetar, prin urmare NU vom accepta sub nici o formă o restrângere a unor drepturi pentru salariații din acest sistem.
În acest context, Federația FNS PRO.ASIST a solicitat în regim de urgență o întâlnire pentru discutarea problemelor identificate în proiectului de ordonanță de urgență prin eliminarea prevederilor restrictive privind salariații și cheltuielile din sistemul public de asistență socială, în caz contrar, FNS PRO.ASIST va demara acțiuni și proteste ce vor culmina cu greva generală.
0 Comentarii