Web Analytics

După 30 de ani. Pe urmele „Daciei”, în Canada

de | 5.07.2017 20:22 | Economie

14 01Săptămâna trecută, Victor Jigman, omul care a vândut „Dacia” în Canada înainte de 1989, s-a reîntors la Montreal. Răspunzând invitaţiei partenerilor de afaceri Francois Gottlieb şi Claude Dubois, Jigman a vizitat sediile unde a funcţionat firma „Terra Power”, importatorul autoturismului românesc, precum şi locaţiile Saloanelor Auto unde „Dacia” a făcut o figură frumoasă. Pe o piaţă auto extrem de competitivă, maşina constructorilor de la Colibaşi surprindea printr-un preţ atractiv şi printr-un design modern.

„În patru ani de activitate, am vândut aproape patru mii de exemplare”, ne-a spus Victor Jigman. „A fost un volum de vânzări destul de bun, pe care l-am obţinut printr-un serios efort de promovare. O maşină dintr-o ţară socialistă, cu o presă foarte bună în Canada, cu personalităţi din lumea sportului, ca Nadia Comăneci, care să i se asocieze ca imagine, cu participări la raliuri şi curse – aşa ceva nu se mai văzuse! Păcat că n-am putut ţine pasul cu schimbările tehnologice şi cu normele de securitate din ce în ce mai aspre din Canada”.  La Montreal, după 30 de ani de la aventura canadiană a „Daciei”, pe autostrăzile moderne nu se mai văd automobile româneşti. În schimb, amintirile şi nostalgiile celor implicaţi au fost mai mult decât evidente.

***

Victor Jigman: „Am oprit livrările în Canada prin ’87 şi am rămas pe piaţă încă 5 ani”

14 04Jurnalul de Argeș l-a căutat pe Victor Jigman ca să-l întrebe despre o eventuală prezență, astăzi, pe piața canadiană. Iată ce ne-a răspuns fostul director de export de la Dacia, astăzi un cunoscut om de afaceri: „Dacia nu se mai comercializează în Canada de foarte mulți ani. Noi am oprit livrările prin anul 1987 și am rămas pe piață încă vreo 5 ani. După aceea nu s-a mai putut face nimic, deoarece regulamentele de securitate rutiere canadiene erau mult prea exagerate pentru nivelul de a produce. Din punctul de vedere al poluării, mașina ar fi trebuit să sufere modificări importante, iar asta însemna niște costuri suplimentare și bineînțeles că producătorul, după 1990, nu s-a mai angajat la o astfel de investiție. În prezent discutăm de alte politici. De la privatizarea Dacia, Renault are o altă configurație de export. Deci, el este stăpânul! Nu mai știu ce se întâmplă pe acolo pentru că, pur și simplu, politica de vânzări o face Renault. Mașina, din punctul meu de vedere, mașina asta care o produce astăzi are o altă calitate, este absolut un produs cu totul și cu totul deosebit față de ce făceam noi înainte de 1989.

14 03Mai mult decât atât, am avut și reacții ale canadienilor, întâmplător acum 4-5 ani m-a vizitat fostul meu director de vânzări, care a mers cu un Duster și care a fost foarte impresionat de mașină. Repet, astăzi, politica de vânzări o face numai Renault și numai el poate să spună dacă se va duce sau nu vreodată acolo. Poate preocupările lui sunt altele, dar Renault ca producător a fost pe piața canadiană, a avut o linie de montaj Renault 12 înainte de 1985 și a plecat de acolo pentru că produsul nu putea să-l facă la nivelul cel mai înalt al exigențelor de securitate rutieră. Eu cred că și pentru Renault astăzi, deși vorbim de un produs cu totul și cu totul deosebit, adică de o calitate mult sporită, piața Canadei poate nu este una optimistă”.

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

1 Comentariu

  1. Frumos articol. Bravo, bravo.