Web Analytics

Drumurile din Muscel se crapă după modernizare şi sunt asfaltate după ce intervine Avocatul Poporului

de | 25.07.2019 13:49 | Politica si Administratie

Care era situaţia căilor rutiere din zona Muscel în urmă cu ceva ani? Drumuri judeţene distruse sau cu risc de utilizare, precum cele de la Albeşti, Dragoslavele-Stoeneşti, Jugur-Drăghici… Drumuri naţionale cu tendinţă spre impractibilitate, precum cele de la Câmpulung spre Curtea de Argeş, spre Mioveni şi chiar spre Piteşti… Care este situaţia acum? Cam aceeaşi…

DN 73 a început să pice, DN 73D s-a rupt, DN 72A are probleme, DN 73C alunecă în continuare

La DN 73 Piteşti-Braşov se lucrează deja cu mult peste termenul iniţial de finalizare a lucrărilor. Ultima limită a fost decembrie 2018 pentru porţiunea Piteşti-Câmpulung, acum e decembrie 2019. Şi, în timp ce braşovenii, brănenii şi râşnovenii se revoltă faţă de modul cum acţionează Asocierea Azvi SA – Straco Grup SRL – Piomar Development SRL – Tractebel Engineering SA, muscelenii se trezesc cu surprize pe carosabil. Mai bine spus, în carosabil. Astfel, în această vară primele probleme au apărut pe raza localităţii Valea Mare-Pravăţ, în dreptul unui podeţ betonat. S-a asfaltat, dar podul nu a fost întărit, aşa că a început să se surpe. Locul a fost semnalizat şi s-a mers mai departe. Adică la graniţa dintre Rucăr şi Dâmbovicioara, acolo unde drumul a început să o ia la vale cu parapet cu tot. „Zona a fost pusă în siguranţă, s-a făcut o supralărgire a drumului în partea neafectată”, a precizat şeful Secţiei de Drumuri Naţionale Piteşti, Mihăiţă Gheorghe. Ideea e că practic drumul e în execuţie, adică întreg DN 73 e în execuţie, aşa că la porţiunea care se lasă nu poate interveni decât actualul constructor, adică cei de la Azvi SA – Straco Grup SRL. Şi nu se ştie când, fiind acum ocupat cu lucrări în derulare pe porţiunea înspre Braşov. Iar despre gestul teatral al ministrului Cuc de a rupe contractul cu Azvi-Straco nici nu se poate discuta, în condiţiile în care şi un copil ştie că un asemenea act nu se desface prin simpla rupere a foilor de hârtie.
DN 73D Câmpulung-Mioveni s-a rupt de două ori în mai puţin de un an. Ultima dată la începutul lunii iunie 2019, atunci când s-a întrerupt circulaţia din cauza alunecării de teren care a afectat drumul pe o porţiune de 200 de metri, la graniţa dintre Suslăneşti şi Boteni. Aici pare să fi intervenit învăţarea de minte, fiindcă, dacă anul trecut s-a intervenit în mod superficial, în condiţiile în care drumul este străbătut de maşini de mare tonaj, acum se lucrează cu temelie. O firmă din Dâmboviţa este executantul care a efectuat foraje pentru 122 de stâlpi din fier-beton care vor susţine calea rutieră pentru a nu mai fi afectată de alunecările de teren. Patru luni e termenul de execuţie, timp în care a fost amenajată o rută ocolitoare doar pentru maşini mici. „Lucrarea e în grafic, sunt sigur că nu vor fi probleme”, este părerea lui Mihăiţă Gheorghe de la Drumuri.
Între Câmpulung şi Curtea de Argeş, pe DN 73C, e ca pe drumul spre Mioveni (trebuie precizat faptul că pe DN 73D mai e o zonă afectată de ani de zile, la Suslăneşti), adică sunt alunecări de teren şi porţiuni de carosabil plin de gropi. De ani de zile se plombează şi se lucrează fără tragere de inimă la şanţuri, dar… Ministerul Transporturilor spune că „DN 73C va intra în perioada următoare într-un proces de modernizare, această arteră fiind parte integrantă din proiectul autostrăzii Piteşti-Sibiu”. Şi cică s-au făcut deja lucrări pe raza judeţului Vâlcea. În Vâlcea, nu în Argeş. La noi se aşteaptă încă un deceniu, că doar nu se va produce surpriza între Piteşti şi Sibiu.
Ultimul afectat, deşi se cunoaşte faptul că nu a fost niciodată modernizat, a fost DN 72A, Câmpulung-Târgovişte. Pe raza comunei Stoeneşti, drumul a fost afectat de ploi şi torente. După cum ne-a declarat şeful de la Drumuri Naţionale, s-a acţionat pentru a se preveni continuarea degradării, iar acum se aşteaptă soluţia unui expert.

Stoeneşti-Dragoslavele s-a rupt, la Albeşti se aşteaptă

Spre finalul anului trecut s-a mers cu alaiul pe Drumul Judeţean 725 Stoeneşti-Dragoslavele pentru inaugurarea lucrării care a durat cinci ani. S-a intervenit pe vreo trei kilometri şi ceva, nu doar cu turnare de asfalt, ci şi prin montarea de podeţe tubulare şi realizarea de ziduri de sprijin şi parapete metalice. Doar că au trecut iarna şi primăvara şi acum trebuie să se intervină din nou. Undeva la mijlocul tronsonului modernizat, asfaltul a cedat, odată cu peretele de sprijin. „A intrat apă pe sub asfalt, iar zidul de sprijin are ceva probleme. S-a întocmit un deviz şi a fost trimis la Bucureşti pentru a obţine finanţarea necesară lucrării”, a precizat directorul Regiei Judeţene de Drumuri Argeş, Alina Nicolau. Iar primarul de la Stoeneşti, Ion Marin, spune că speră ca până la efectuarea recepţiei drumul să fie aşa cum trebuie. Asta fiindcă inaugurarea s-a făcut, deşi lucrările nu erau încheiate. Şi nu sunt nici acum, că a venit apa!
În ultimii ani au fost probleme şi cu DJ 735 Bughea de Sus-Albeştii de Muscel-Cândeşti, tot din cauza alunecărilor de teren. Doar că au venit ceva bani de la Bucureşti, a intervenit şi Consiliul Judeţean, iar acum se aşteaptă începerea lucrărilor. Cel puţin asta susţine şefa Drumurilor Judeţene, care a precizat de curând că procedura se află în faza licitaţiei pentru atribuirea lucrării.

Drum asfaltat după sesizări la Avocatul Poporului

Un caz special s-a petrecut nu pe un drum naţional sau judeţean, ci chiar în interiorul localităţii, la Câmpulung. Pe un segment stradal de la fosta Cantină ARO, până la Marineşti, în dreptul CESAR, la graniţa cu comuna Lereşti, adică pe la fostele cămine de nefamilişti ale uzinei, s-a turnat asfalt după ce s-a făcut apel inclusiv la Avocatul Poporului.
Demersul inedit i-a aparţinut unei proprietare de casă din acea zonă, care, exasperată fiind de refuzurile repetate ale administraţiei locale, a strâns peste o sută de semnături de la locatarii blocurilor cu care se învecinează prin care a solicitat Primăriei Câmpulung asfaltarea străzii. Carosabilul ajunsese într-un asemenea hal de degradare, încât plombarea nu-şi avea sensul, fiind mai rentabilă o asfaltare dintr-o margine într-alta. Demersul insistent a fost tratat cu indiferenţă şi chiar cu aroganţă de către administratorii municipiului. Pe lângă obişnuitul răspuns cu bugetul care nu prevede reparaţia străzii şi cu amânarea incertă pe anii următori, motivul refuzului ar fi avut şi o explicaţie mai puţin obişnuită: cică primăria ar fi dezinteresată, pe motiv că pe acolo trec mai mulţi lereşteni decât câmpulungeni. Oricum, s-a peticit drumul la un moment dat, dar cum problema nu se rezolva, cetăţenii, pe motiv că li s-a lezat dreptul de a se deplasa în siguranţă pe o stradă, care, lăsată să se degradeze cu deceniile, reprezintă un pericol pentru integritatea fizică a şoferilor, a maşinilor, dar şi a pietonilor, au sesizat Avocatul Poporului şi Institutul Român pentru Drepturile Omului. Ultima instituţie şi-a declinat competenţa, dar ambele au contactat Primăria Câmpulung şi au solicitat informaţii şi clarificări. Aşa că, până la urmă, recent s-a turnat covor asfaltic pe calea de rulare, s-a amenjat un spaţiu de parcare, s-a toaletat vegetal zona şi s-au mutat tomberoanele de gunoi într-un loc mai depărtat de blocurile fantomă de la ARO.
Cătălin Ion Butoiu

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii