„Dacă tăcea, dl Grecu filozof rămânea”

de | 16.06.2017 15:44 | Politica si Administratie

3 gheorghe mihaita drumuri# Declară Gheorghe Mihăiță (foto), șeful din Argeș al Drumurilor Naționale, ca replică la postările provocatoare ale patronului de la Valea cu Pești, omul de afaceri Dumitru Grecu # Scandalul bolovanilor care au blocat Transfăgărăşanul

„Noaptea, ca hoții, au blocat Transfăgărășanul cu pietre după ce în prealabil l-au curățat de zăpadă”, a postat omul de afaceri Dumitru Grecu pe pagina sa de Facebook, imediat după ce drumarii au blocat accesul în zona km 110, cu bolovani, la sfârșitul săptămânii trecute. Reacția turiștilor nu a întârziat să apară și, convinși fiind că cel mai frumos drum din România trebuie să fie deschis, s-au apucat și au îndepărtat bariera. Ei, bine, drumul nu era închis, ci doar în revizie, iar muncitorii executau ultimele lucrări atât la tunel, cât și la drum, montând parapeții laterali și semnalizatoarele, după cum afirmă directorul Secției Drumuri Naționale Pitești, Gheorghe Mihăiţă. Mai mult, acesta spune că turiștii au fost provocați de o postare anterioară, din data de 8 iunie, a lui Dumitru Grecu (care are și o investiție semnificativă în zonă-cabana Valea cu Pești), care a anunțat pe pagina sa de Facebook că Transfăgărășanul ar fi deschis, deși CNAIR nu dăduse „verde”. Care „verde” se va da, cel mai probabil, vineri, 16 iunie, în avans față de termenul legal, cel de 30 iunie.

„Dacă tăcea filosof rămânea”, este replica șefului Secției Drumuri Naționale Pitești, Gheorghe Mihăiță care ne explică  situația de fapt. „Avem semnalizare la ieșirea din Pitești, la Bascov, la km 104, care spune că  Transfăgărășanul este închis. Numai că domnul Grecu s-a apucat să posteze că CNADR-ul a deschis Transfăgărășanul. Prin chestia asta dânsul a declanșat altceva. A anunțat practic populația că s-a deschis Transfăgărășanul. Un lucru rău! Atunci ai mei s-au sesizat pentru că nimeni nu își asumă riscul, până nu se dă comunicatul în scris al Companiei Naționale, cum spune legea, că data deschiderii este 16 iunie, vineri sau 17, sâmbătă. Atunci s-a hotărât să se blocheze drumul, că sunt utilajele noastre și pe o parte și pe cealaltă și se poate întâmpla o nenorocire. Avem acolo oameni care ridică parapetul și montează semnalizare pentru că în zona aia alpină cu avalanșe, iarna distruge tot, parapet, semnalizare… și trebuie să le remontăm. Cum se duce un om acolo și nu vede un semn de curbă periculoasă? Sau parapetul ăla de margine căzut? Ai noștri au blocat pe la km 110, că de la 109 se închide Transul”.

„Poliția ar trebui să se autosesizeze”

În condițiile în care drumarii încă lucrau la securizarea zonei în acea perioadă, cine ar trebui să se sesizeze dacă s-a creat o situație periculoasă pentru oameni și cine ar trebui să răspundă pentru asta dacă, într-adevăr, este așa? Ne răspunde tot Gheorghe Mihăiță: „Domnul Grecu poate nu a fost bine informat. Interesant este că, în acea zi, domnia sa a fost acolo, la ceremonia de inaugurare a monumentului dedicat constructorilor Transfăgărășanului, putea să ne întrebe și atunci îi explicam că, deocamdată, facem revizia”.
L-am întrebat pe șeful de la drumuri și de ce nu se face plângere penală împotriva celor responsabili, dacă Transfăgărășanul era închis și cineva a forțat deschiderea lui: „ Nu, noi nu facem nicio sesizare penală, noi avem doar misiunea de întreținere și revizie, asta ar putea fi doar o decizie a Companiei Naționale de Drumuri. În legătură cu cei care au deblocat drumul, expunându-se pe ei și pe alții la pericole, pot doar să spun că există instituții ale statului abilitate, așa cum este Poliția, care ar putea să stabilească dacă s-a comis o ilegalitate și să se autosesizeze în urma fotografiilor publicate de domnul Grecu și de alții pe Facebook!”

Transfăgărășanul s-ar putea deschide pe 16 iunie

3 TransfagarasanȘi totuși, când se deschide oficial Transfăgărășanul? „Înainte de deschidere, noi întotdeauna evaluăm situația, dacă putem sau nu putem să deschidem pentru că nu vrem să intrăm în nenorociri. Deschiderea se face în baza unei comisii, prin ordinul ministrului, și anul ăsta a venit chiar directorul adjunct Radu Munteanu, care este un vechi specialist și cunoaște foarte bine zona și drumul. Am fost și eu și alt director adjunct, de la Regionala București. Din comisie mai fac parte și cei de la Sibiu. Ne-am deplasat în zonă, am evaluat situația, situația era mai gravă decât pe partea cealaltă, din județul Sibiu. Eu lucrez de trei săptămâni, aproape o lună de zile, să sparg zăpada pentru că zăpada aia în coborâre angrenează pietre, stânci. Am făcut evaluarea săptămâna trecută, joi și am convenit pentru vinerea viitoare să fim și noi gata cu două săptămâni înainte, ca și anul trecut, să deschidem. Dacă nu venea ultima zăpadă, cu ninsoare de 40 de centimetri, nu aveam probleme, era deschis de mult. Am stabilit toate detaliile astea, să facem revizia și să deschidem. Trebuie spus că facem și revizia tunelului,  iluminat, dacă sunt infiltrații de apă, la bolțile tunelului, să nu existe accidente…”, explică directorul Mihăiță.

„Transfăgărăşanul e mai periculos decât Transalpina”

În ce condiții s-ar putea ca Transfăgărășanul să rămână deschis, este o altă întrebare la care mulți am dori să avem un răspuns…
„Prin investiții foarte mari, construirea de tuneluri sau copertine care să creeze protecție pe zonele cu risc ridicat de avalanșe. Altfel, administratorul drumului nu își poate asuma responsabilitatea, iarna este foarte periculoasă iar Transfăgărășanul este mult mai periculos decât Transalpina pentru că sunt zone foarte abrupte cu pericol de avalanșe. Ascunde multe pericole, știu bine acest lucru reprezentanții de la Salvamont pentru că cu dânșii s-a făcut evaluarea zonelor cu risc de avalanșă, dislocări de bolovani… Păi am avut stâncă anul trecut de 30 de tone în două zone, mai sus de Pișătoarea Caprei, mai sus de cascadă și una chiar în cascadă, în gura de cădere a tubului. A trebuit să ducem utilaje speciale… Poate vom avea într-o zi și parte de finanțări ca să putem investi în această zonă!”, încheie într-o notă poate prea optimistă directorul pe Argeș al Drumurilor Naționale.

Distribuie!

Articol scris de Jurnalul de Arges

Abonează-te la newsletter!

Trimitem un newsletter pe zi, dimineața, cu știrile din ziua anterioară.

* indicates required

0 Comentarii