Web Analytics

Cum se constituie PREŢUL serviciului de SALUBRITATE. Soluţii pentru a plăti cât mai puţin

de | 3.10.2019 13:20 | Actualitate

În domeniul gestionării deșeurilor, Argeșul este printre puținele județe date drept exemplu de bună practică, atât în ceea ce privește dezvoltarea infrastructurii, cât și operaționalizarea serviciului de salubritate. În acest moment, toate cele 102 localități ale județului beneficiază de servicii din partea operatorilor autorizați, acoperirea fiind de 100%.
O problemă importantă o constituie însă costul serviciului, în condițiile în care prețul final plătit de populație depinde în mare măsură de gestionarea locală a deșeurilor, ce cade în sarcina autorităților publice. Astfel, la nivelul județului au apărut discrepanțe între prețul plătit de locuitorii unor comune față de altele.

Cum se constituie prețul serviciului de salubritate și cum poate fi acesta optimizat

„Tarifele au fost fundamentate de operator, conform legislației ANRSC, pe baza costurilor, fişei de fundamentare şi memoriului tehnic justificativ. Asociația de Dezvoltare Intercomunitară SERVSAL Argeș, în care sunt membre toate cele 102 autorități locale, plus Consiliul Județean, a aprobat aceste tarife, care sunt unice la nivelul județului. Asta înseamnă că, fiind într-un sistem integrat, toată lumea are același cost de bază raportat la tona de deșeu. Diferența de preț final, mai mic sau mai mare, de la o unitate administrativă la alta se datorează cantităților generate… Dacă aruncăm în pubelă, în amestec, și biodegradabil,și deșeuri menajere și reciclabile, în primul rând crește cantitatea colectată de rezidual, fracţia cu cele mai mari costuri şi penalităţi… Raportat pe regula de trei simplă, la costul pe tonă, și potrivit principiului, devenit obligatoriu, „plătești pentru cât arunci“, cu cât arunci mai mult, cu atât plătești mai mult! O tonă de deșeu în amestec suportă o mulțime de penalități și mai costă și depozitarea. În ceea ce priveşte materialul reciclabil, ambalajele în mod special, dacă sunt selectate la sursă şi ajung la un reciclator, costul de colectare, sortare, balotare şi transport este acoperit de cei care pun pe piaţă astfel de ambalaje şi ele nu apar în factură la beneficiarul serviciului!”, spune Gabriel Moiceanu, director executiv ADI SERVSAL Argeș.

În Argeş, la acest moment, tarifele sunt următoarele

Taxă sau tarif? Care e soluția optimă?

„În ceea ce privește modalitatea de achitare a costului, primăriile au două opțiuni: să instituie o taxă sau să practice un tarif. Diferența este una importantă! La tarif, operatorul încheie un contract cu fiecare utilizator în parte, indiferent că este gospodărie, asociație de proprietari, agent economic sau instituție publică. La taxă, populația plătește taxa către primărie, decisă prin hotărâre de Consiliu Local, iar operatorul facturează către primărie conform numărului de locuitori. În mod normal, este mai avantajoasă taxa! La tarif, avem o creștere de costuri: facturare, încasatori, grad de neîncasare și toate celelalte cheltuieli legate de gestionarea unor contracte. Diferența din cost fundamentat este de 40 de lei pe tonă. Ca ordin de mărime, ca să ne facem o idee, la o comunitate din mediul rural cu 3.000 de locuitori, într-un an de zile, suma finală este cu 12.000 de lei mai mare la cei cu tarif față de cei cu taxă. Costurile scad prin gestionarea corectă a deșeurilor și prin selectare la sursă: deșeurile biodegradabile trebuie deviate în gospodărie către compostoarele individuale, pentru a nu mai ajunge în pubele, iar materialele reciclabile separate în sacii colorați, puşi la dispoziţie de către operator sau UAT, pentru a putea fi apoi valorificate. Astfel, cantitatea finală ce trebuie ridicată de operator, tratată, stabilizată și apoi depozitată trebuie să fie cât mai mică!“, mai spune Gabriel Moiceanu.

Exemplu de calcul pentru cost/persoană

Potrivit Planului Național de Gestionare a Deșeurilor (PNDG), raportându-ne la norma de generare pe persoană, în Argeș ar trebui să avem următoarele costuri:
Rural-taxă la primărie: 0,13 tone/an x 391 lei/tonă = 50,88 lei/an = 4,24 lei/persoană/lună
Rural-tarif -contract cu operatorul: 0,13 tone/an x 433,7 lei/tonă = 56,38 lei/an = 4,7 lei/persoană/lună
Urban-taxă: 0,241 tone/an x 433,7 lei/tonă = 94,40 lei/an = 7,87 lei/persoană/lună
Urban-tarif la operator: 0,241 tone/an x 433,7 lei/tonă = 104,52 lei/an = 8,71 lei/persoană/lună.

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii