Comisia ia măsuri pentru a combate riscurile care decurg din importurile cu valoare scăzută vândute prin intermediul comercianților cu amănuntul online din afara UE și al piețelor care găzduiesc comercianți din afara UE.
Aceste acțiuni fac parte din Comunicarea privind comerțul electronic,
„Un set cuprinzător de instrumente al UE pentru un comerț electronic sigur și durabil”, pe care Comisia o propune astăzi. Comisia încurajează acțiuni, printre altele, în domeniul vamal și comercial, cum ar fi lansarea controalelor vamale, protecția consumatorilor și actele legislative privind serviciile digitale și piețele digitale.
Anul trecut, aproximativ 4,6 miliarde de trimiteri cu valoare mică, adică bunuri cu o valoare care nu depășește 150 EUR, au intrat pe piața UE, echivalentul a 12 milioane de colete pe zi. Această cifră este de două ori mai mare decât în 2023 și de trei ori mai mare decât în 2022, iar multe dintre aceste bunuri s-au dovedit a fi neconforme cu legislația europeană. Această creștere exponențială ridică numeroase semne de întrebare. În principal, din ce în ce mai multe produse dăunătoare intră în UE. Mai mult, vânzătorii europeni, care respectă standardele noastre ridicate în materie de produse, riscă să fie afectați de practicile neloiale și de vânzarea de bunuri contrafăcute prin intermediul piețelor online. În cele din urmă, numărul mare de colete expediate și transportate are o amprentă ecologică și climatică negativă.
În Europa, consumatorii ar trebui să se bucure de întregul potențial al comerțului electronic și să aibă acces online la produse convenabile, la prețuri accesibile, sigure și de înaltă calitate. De asemenea, întreprinderile europene ar trebui să beneficieze de condiții de concurență echitabile pe piața unică.
În comunicare, Comisia prezintă toate instrumentele pe care UE le are deja la dispoziție și evidențiază inițiativele care sunt discutate în prezent de colegiuitori. În plus, Comisia propune noi acțiuni comune pentru a răspunde preocupărilor generate de creșterea bruscă a numărului de produse nesigure, contrafăcute și, în caz contrar, neconforme sau ilicite care intră pe piață:
- Reforma vamală, inclusiv solicitarea adresată colegiuitorilor de a adopta rapid pachetul de reformă a uniunii vamale propus, care să permită punerea rapidă în aplicare a unor noi norme pentru a asigura condiții de concurență echitabile în domeniul comerțului electronic. Printre acestea se numără eliminarea scutirii de taxe pentru coletele cu valoare scăzută mai mică de 150 EUR și consolidarea capacităților de control, cum ar fi îmbunătățirea schimbului de date și a evaluării riscurilor. De asemenea, Comisia invită colegiuitorii să ia în considerare măsuri suplimentare, cum ar fi o taxă de manipulare nediscriminatorie, pentru articolele de comerț electronic importate în UE direct către consumatori, pentru a aborda costurile de scalare ale supravegherii conformității a miliarde de astfel de transporturi cu normele UE.
- Măsuri specifice pentru mărfurile importate, inclusiv lansarea unor controale coordonate între autoritățile vamale și autoritățile de supraveghere a pieței, precum și acțiuni coordonate privind siguranța produselor, cum ar fi prima acțiune de verificare a siguranței produselor. Acest lucru ar trebui să conducă la eliminarea de pe piață a mărfurilor neconforme și să contribuie la colectarea de dovezi pentru a alimenta analiza riscurilor și acțiunile complementare. Controalele viitoare vor fi intensificate pentru anumiți operatori, mărfuri sau fluxuri comerciale, în mod continuu, în lumina analizei riscurilor. Cu cât este mai mare rata de neconformitate, cu atât ar trebui să fie mai mare nivelul de vigilență în etapele ulterioare, în timp ce sancțiunile ar trebui să reflecte cazurile de neconformitate sistematică.
- Protejarea consumatorilor pe piețele online, evidențierea practicilorde comerț electronic ca prioritate clară în materie de asigurare a respectării legislației în temeiul Actului legislativ privind serviciile digitale, precum și a unor instrumente precum Actul legislativ privind piețele digitale și a celor care se aplică tuturor comercianților: Regulamentul privind siguranța generală a produselor, Regulamentul privind cooperarea în materie de protecție a consumatorilor și Rețeaua pentru protecția consumatorilor.
- Utilizarea instrumentelor digitale, care pot contribui la facilitarea supravegherii peisajului comerțului electronic prin intermediul pașaportului digital al produselor și al noilor instrumente de IA pentru detectarea produselor potențial neconforme.
- Protecția mediului, inclusiv adoptarea primului plan de acțiune referitor la Regulamentul privind proiectarea ecologică a produselor sustenabile și solicitarea adoptării rapide a modificării specifice a Directivei-cadru privind deșeurile.
- Capacitarea consumatorilor și a comercianților prin campanii de sensibilizare privind drepturile consumatorilor, riscurile și mecanismele de recurs.
- Cooperarea și comerțul internațional, inclusiv furnizarea de activități de formare privind normele UE în materie de siguranță a produselor și evaluarea oricăror dovezi care pot apărea în legătură cu dumpingul și subvenționarea.
Citește și:
- Admitere 2025, la Academia de Poliție ,,A.I. Cuza”
- Minciunescu îl înţeapă pe Mînzînă
- APADOR-CH: De ce Parlamentul nu abrogă legea care acordă privilegii foștilor președinți?
Comisia invită statele membre să se reunească pentru a juca un rol important în cadrul Echipei Europa, pentru a îmbunătăți eficacitatea acțiunilor întreprinse de autoritățile naționale și de Comisie.
Rețeaua de cooperare pentru protecția consumatorilor (CPC) a autorităților naționale de protecție a consumatorilor și Comisia au informat, de asemenea, Shein cu privire la lansarea unei acțiuni coordonate.
0 Comentarii