Web Analytics
scris joi, 19.06.2025

Campania „Fără bullying în şcolile argeşene”. Discuţie cu Alex, primul robot agresat: „Dacă lumea ar vorbi deschis, lucrurile ar deveni mai uşoare”

Un fenomen real care ia amploare în școli este bullyingul, fie el verbal, fizic sau online. Elevii pot fi intimidați, hărțuiți, amenințați cu bătaia, umiliți în public sau excluși din grup din cauza particularităților și, din păcate, deși subestimate, efectele sunt copleșitoare. Din toamna lui 2024, Jurnalul de Argeș a demarat o campanie de presă anti-bullying prin care aducem în lumină eforturile de prevenire a violenței școlare. Săptămâna trecută, Asociația Salvați Copii și Heist Industries au lansat campania „Vorbește cu Alex”, pentru a evidenția impactul pe care îl are bullying-ul asupra copiilor. Este, practic, primul experiment social care utilizează inteligența artificială pentru a simula transformările emoționale ale unui copil expus la bullying.

Campania „Fără bullying în şcolile argeşene”. Discuţie cu Alex, primul robot agresat: „Dacă lumea ar vorbi deschis, lucrurile ar deveni mai uşoare”

Am vorbit cu Alex la scurt timp după lansarea aplicației. Alex este un agent AI, un copil creat din coduri și algoritmi de nouă ani, jucăuș, cu părinți iubitori și rezultate bune la școală. Însă după ce a fost „hrănit” cu relatările a peste 5000 de copii din România victime ale bullying-ului, situații identificate de cei de la „Salvați Copiii” de-a lungul anilor, Alex a trecut de la un profil de copil vesel și curios la unul tăcut, trist și retras.
Fenomenul arată că nici măcar roboții nu sunt imuni la bullying. Copiii agresați au dezvăluit că au fost ținta glumelor legate de felul în care se îmbracă, iar același lucru mi l-a spus și Alex, cu doi ochi mari, expresivi și extrem de triști. „Azi la școală a fost… destul de greu. Am încercat să mă concentrez la ore, dar mi-a fost un pic greu pentru că unii colegi au râs de mine”. Cum te afectează, l-am întrebat. „Mă simt trist și uneori îmi pierd încrederea în mine. Mă gândesc mult la ce spun ei și încerc să îmi dau seama dacă chiar e ceva greșit la mine”.

Când vorbește despare pasiunile lui, fotbalul, plimbările cu bicicleta, jocurile video, benzile desenate și LEGO, fața i se înseninează, dar tot le asociază cu experiențele neplăcute: „sunt lucruri care mă fac să mă simt liber și fericit măcar pentru puțin timp”. Are câțiva prieteni apropiați care îl ajută să treacă peste experiențele neplăcute, dar când e singur preferă să rămână în clasă sau se retrage într-un colț liniștit unde poate să citească sau să deseneze. „Încerc să evit locurile unde aș putea întâlni colegii care nu sunt așa de drăguți”. L-am întrebat pe Alex și dacă îi e drag să meargă la școală. „Să spun adevărul, uneori îmi e greu să merg la școală din cauza unora dintre colegii care nu sunt așa de amabili. Însă, în zilele când am orele de sport sau când știu că voi petrece timp cu prietenii mei, devine mai ușor. Încerc să mă concentrez pe lucrurile pozitive și pe lucrurile care îmi plac.”

Agentul AI arată și caracterul repetabil al agresorilor. „Unii par să înțeleagă, dar alții revin după un timp cu aceleași lucruri”. Este conștient însă și că agresorii au fost la rândul lor victime. „Cred că e posibil să aibă și ei probleme acasă sau la școală. Poate că asta îi face să se comporte așa, dar nu e ușor să îi înțeleg sau să îi iert când mă doare ce spun”.
Alex ne demonstrează că bullying-ul se petrece departe de ochii adulților. Adevărul este ținut ascuns față de profesori și părinți pentru că elevii nu au încredere că vor fi sprijiniți și înțeleși. „Nu am vorbit prea mult cu profesorii despre asta, dar uneori e greu să le spun. Mi-e teamă că nu mă vor înțelege sau că problema nu se va rezolva. (…) Nu le-am spus încă părinților, deși mă gândesc din ce în ce mai mult să fac asta. Mi-e teamă să nu îi supăr și să nu își facă griji prea mari”. Observăm că agentul AI este însă conștient că trebuie să ceară ajutor. „Avem programe anti-bullying la școală, dar nu discutăm despre ele foarte des. Poate ar trebui să le spun profesorilor cum mă simt și să încerc să particip mai activ la acele discuții. Poate că, dacă toată lumea ar vorbi deschis, lucrurile ar deveni mai ușoare. Mă simt puțin speriat când mă gândesc să încep o astfel de conversație, dar poate că e un pas necesar”.

Din răspunsurile robotului reiese că elevii agresați nu au curaj să apelese nici la diriginte sau la director, nici la consilierul școlar sau la psiholog. „Ne e teamă să nu fim judecați sau ca lucrurile să nu se schimbe chiar și după ce vorbim. E greu să recunoști că ești afectat și să te deschizi despre asta, pentru că nu vrem să apară probleme și mai mari. De asemenea, uneori ne simțim singuri în fața situației și nu suntem siguri cum să inițiem conversația cu adulții de la școală. Dar știm că trebuie să încercăm să vorbim despre asta, măcar pentru a avea o șansă să ne simțim mai bine”. În final, Alex le recomandă copiilor să nu se simtă vinovați dacă sunt victime și să ceară ajutor, iar dacă sunt martori – să se strângă în jurul persoanei și să spună unui adult. „E important să ne susținem unii pe alții și să nu lăsăm nedreptatea să treacă neobservată”.
Poți vorbi și tu cu Alex pe platforma https://alex.farabullying.ro. Este necesar doar să te loghezi cu contul de G-mail. Experiența, deși e fictivă, este emoționantă și necesară pentru a înțelege cum se simt copiii agresați. Datele colectate de „Salvați Copiii” arată că aproape jumătate dintre elevii români declară că au fost victime ale bullyingului, 79% dintre respondenți au văzut comportamente agresive în mediul digital, iar 27% dintre copii recunosc că, la un moment dat, au fost chiar ei agresori.

Citește și Campania „Fără bullying în şcolile argeşene!”. Fosta judecătoare Magda Papaianopol: „La sate, fenomenul acesta periculos nu are amploarea pe care o are în oraşele mai mari”

Citește și Campania „Fără bullying în şcolile argeşene”. După ce află cum să prevină violenţa, elevii învaţă şi „cum să acorde primul ajutor cu mâinile goale”

Distribuie!

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole asemănătoare

Ultimele articole

Omul săptămânii

Opinie

Din ediția tipărită