Web Analytics

Calea ferată Vâlcele-Rm.Vâlcea, o linie dispărută din Mersul Trenurilor şi de pe faţa pământului

de | 22.10.2015 19:28 | Politica si Administratie

Televiziunea Română, în cadrul rubricii Reportajele Telejurnalului, a difuzat recent un amplu și excelent documentat material despre ceea ce trebuia să fie încă de la începutul anilor 90: calea ferată Pitești – Rm. Vâlcea, mai precis tronsonul Vâlcele – Rm. Vâlcea. „Calea ferată Vâlcele – Râmnicu Vâlcea poate fi comparată, fără nicio îndoială, cu un Transfăgărăşan feroviar! Dar dintr-o lucrare gigantică, pentru care s-a muncit 10 ani, nu mai există aproape nimic. Ar putea fi jaful ideal. Făptaşii nu numai că nu se cunosc, dar nimeni nu a reclamat paguba! Până acum. Potrivit unui fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Alexandru Dobre, la data evaluării, calea ferată era aproape jumătate din preţul Canalului Dunăre – Marea Neagră, adică în jur de un miliard de dolari”, se arată în materialul jurnaliștilor TVR.

Au vrut s-o facă regii și nemții, comuniștii aproape au terminat-o

Ideea scurtării distanţei dintre Ţara Românească şi Transilvania a fost discutată la nivelul Parlamentului interbelic al României şi propusă iar de nemţi în Al Doilea Război Mondial. Linia ar fi traversat Carpaţii la o altitudine maximă de doar 420 m, faţă de 1050 m, la Predeal. În 1949 se fac primele studii, iar construcţia efectivă a început în 1979. Au fost construite 6 viaducte, dintre care Topolog este cel mai mare din ţară. Două poduri mari peste Olt şi Argeş, două tuneluri imense de peste 4,5 kilometri, precum şi 165 de podeţe. S-au folosit 30 de milioane de metri cubi de terasamente. Potrivit primarului din Ciofrângeni, totul era funcţional înainte de 23 august 1989 iar în 1990, ruta figura deja în Mersul Trenurilor. În preajma Revoluţiei ar mai fi trebuit finalizate lucrările de telefonie. După 10 ani de lucrări, mai era nevoie de mai puţin de o lună pentru darea în funcţiune.

Primarul din Ciofrângeni: „Au fost sute, mii de oameni care au demontat calea ferată!”

Realizatorii Reportajelor Telejurnalului au pornit pe calea furată începând de la bifurcaţia din Vâlcele spre Râmnicu-Vâlcea. De aici, toate şinele şi traversele au dispărut, odată cu macazele şi semnalizarea. A mai rămas în picioare doar uriaşul pod metalic abandonat peste Argeş. După câteva sute de metri, linia terasamentului continuă cu un alt pod metalic, după care dispare în pădure. O reîntâlnim în gara Tutana, una dintre cele 4 staţii ale traseului-fantomă. Rambleul căii ferate dispare din nou în pădure, dar este uşor de găsit un kilometru mai departe. Unde a dispărut calea ferată Vâlcele-Râmnicu Vâlcea? Un răspuns pare să îl dea primarul din Ciofrângeni, Dorin Florin Panțeru: „Au fost sute, mii de oameni care au participat la demontarea căii ferate. Aproape că au fost mai mulți la demontarea ei decât la montare, la construirea ei”.

Jurnaliștii TVR cer sesizarea Parchetului

Echipa Ştirilor TVR a cerut un punct de vedere Ministerului Transporturilor. După luni de insistenţe, biroul de presă a răspuns doar cu un comunicat sec,  prin care se confirmă existenţa unui contract semnat între CFR SA şi Asocierea SECOL S.p.A Italia – Royal Inter Trade SUA, în valoare de aproximativ 138 milioane USD. Ce conţine exact acest contract, câţi bani au fost plătiţi, cui şi, mai ales, pentru ce? A fost imposibil de aflat de la biroul de presă. Jurnaliştii TVR au cerut, fără succes, interviuri fostului premier Adrian Năstase şi foştilor miniştri Ludovic Orban şi Anca Boagiu, care au luat decizii legate de acest contract. Ar mai fi de spus că în timpul realizării reportajului TVR, tronsonul feroviar Vâlcele – Râmnicu Vâlcea a apărut în varianta finală a master planului de transport drept unul dintre proiectele prioritare spre reabilitare în următorii 15 ani. Cristian Răuţu, realizator Reportajele Telejurnalului, spune: „38 de km de cale ferată au dispărut şi nicio autoritate publică nu şi-a dat seama de asta până acum. Acest reportaj poate fi considerat de către Ministerul Public prima sesizare oficială”.
F. Silvestru
Sursa: Reportajele Telejurnalului, TVR

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii