Web Analytics

Balerinii care l-au criticat pe directorul Teatrului „Davila” au fost daţi afară

de | 2.08.2018 15:00 | Dezvăluiri

# Andreea Dragnea (foto stânga) și Dragoș Ionescu (foto dreapta), campioni europeni la dans, anunță că îl vor da în judecată pe managerul Nicolae Poghirc # Înainte de a-i da afară, șeful teatrului n-a simțit nevoia de a se consulta cu sindicatul instituției # În replică, managerul Poghirc spune că cei doi balerini care îl acuză ”nu sunt artiști reprezentativi ai teatrului”

Lista problemelor și neregulilor de la Teatrul ”Al. Davila” continuă. Săptămâna trecută, pe 26 iulie, balerinii Andreea Dragnea și Dragoș Ionescu, doi dintre cei mai apreciați angajați ai instituției, au fost concediați de managerul Nicolae Poghirc. Coincidență sau nu, cei doi sunt cei care au avut curajul să vorbească argumentat despre neregulile din teatru, ca și despre atitudinea excesiv de autoritară a managerului. Dincolo de latura evident subiectivă a concedierilor, o altă problemă este reprezentată de faptul că aceste decizii de concediere au fost date fără consultarea sindicatului din teatru, așa cum prevede clar contractul colectiv de muncă.
Am stat de vorbă legat de această nouă decizie controversată a managerului Nicolae Poghirc cu Andreea Dragnea și cu actrița Luminița Borta, liderul sindicatului angajaților Teatrului ”Al. Davila”.

Andreea Dragnea: „Domnul Poghirc a zis că mi-am luat concediu medical să dansez prin cârciumi, iar eu am suferit o intervenție chirurgicală și n-am voie să fac efort fizic”

Iată ce ne-a declarat Andreea Dragnea: ”Sindicatul teatrului a făcut deja contestație, iar în această săptămână vom vorbi și cu avocatul, pentru a declanșa o acțiune în instanță. Îl vom da în judecată pe managerul teatrului. Domnul Poghirc trebuia să vorbească și cu sindicatul, înainte de a da respectivele decizii de concediere, lucru pe care nu l-a făcut. Domnul Poghirc a spus că eu am avut concediu medical și că l-am folosit în alt scop, ca să dansez prin cârciumi. Ar trebui să aducă niște probe pentru aceste afirmații, pentru că este calomnie. Eu am suferit o intervenție chirurgicală și nu am avut voie să fac vreun efort fizic”.
Campioană europeană la dans alături de soțul său Mihai, Andreea Dragnea are în palmares și trei titluri de vicecampioană națională, precum și premiul I la un concurs internațional de dans la Miami.

Luminița Borta: „Cea mai delicată problemă legată de domnul Poghirc e că nu ține cont de factorul uman”

Am luat legătura și cu actrița Luminița Borta, liderul sindicatului angajaților Teatrului „Al. Davila”, pentru a comenta cele două decizii de concediere și neregulile din teatru. ”Am depus deja o contestație legat de cele două decizii de concediere atât la teatru, cât și la Consiliul Județean. Nu este drept ce se întâmplă. Noi suntem printre puținele sindicate de teatru care avem reprezentativitate la judecătorie și noi am inițiat negocieri pentru contractul colectiv de muncă cu managerul teatrului. Și aici am avut niște neînțelegeri. În contractul colectiv de muncă, înregistrat la ITM Argeș, se stipulează clar că managerul Nicolae Poghirc trebuia să consulte sindicatul înainte de a da acele decizii de concediere. Eu i-am trimis invitație domnului Poghirc pentru a participa la negocierile pentru contractul colectiv de muncă din noiembrie 2017. Nu mi-a răspuns și i-am făcut reclamație la ITM Argeș. De abia după aceea a acceptat să vină, adică în martie a.c. Cea mai delicată problemă legată de domnul Poghirc e că nu ține cont de factorul uman. Pentru că, în orice activitate, dacă ții cont de factorul uman, ai parte de cel mai mare succes. Foarte mulți oameni vin cu frică la teatru și acest lucru afectează actul creației. Nu înțeleg de ce domnul Poghirc are această atitudine ciudată”, ne-a declarat Luminița Borta.

Ce spune Nicolae Poghirc: „La două absențe nemotivate în aceeași lună, se desface contractul de muncă din prima”

Am luat legătura și cu managerul Nicolae Poghirc pentru a ne spune mai multe legat de concedierea celor doi balerini. ”Au fost sancționați cu desfacerea contractului de muncă pentru foarte multe absențe nemotivate. Aceasta este principala cauză. Au fost sancționați conform regulamentului de ordine interioară, în baza referatelor făcute de regizori tehnici. Au mai fost și altele. Sunt abateri care se regăsesc în regulamentul de ordine interioară pe care teatrul îl avea înainte de a veni eu. În regulamentul de ordine interioară se spune foarte clar că, la două absențe nemotivate în aceeași lună, se desface contractul de muncă din prima. Ei au mai absentat, ea, în special, Andreea Dragnea și Ionescu. Au mai absentat în lunile trecute. Am trecut cu vederea. În luna februarie, eu i-am luat la Craiova să semneze coregrafia spectacolului «Două Loturi», la invitația mea. Le-am dat sala de balet despre care ei spun că arată jalnic, dar ei au făcut cursuri cu copiii până în luna mai, când nu le-am mai permis. În urma multor abateri disciplinare, ei și-au dat seama că nu vor mai avea cum să motiveze toate aceste abateri disciplinare și au făcut această campanie, cu ajutorul presei, împotriva instituției de unde își luau pâinea. Nu sunt artiști reprezentativi ai teatrului. Nu uitați, eu am un mandat pe perioadă determinată, eu sunt actor al Teatrului Național din Craiova, cu contract pe perioadă nedeterminată, suspendat pe perioada exercitării mandatului de manager, și am venit la Pitești să ridic teatrul dumneavoastră, care zace în necunoaștere, în sensul că nu este cunoscut, este ieșit din circuitul teatral românesc. În fine, Dragoș Ionescu mai este angajat, contabil, din câte am înțeles, la nu știu ce societate comercială. Acolo trebuie să stea 8 ore pe zi, la birou, și absentează, pentru că ăia nu-i dau voie la teatru. Drept care, atât ei, cât și ceilalți încearcă să impună teatrului programul lor. Nu se poate”, ne-a declarat Nicolae Poghirc.
Tot managerul Teatrului „Al. Davila” mai spune: ”Nu sunt omul care să jignească. Probabil că atunci când constat nereguli, din pricina faptului că sunt un tip temperamental, reacționez emoțional. Importantă este, până la urmă, decizia finală. Nu cred că sunt oameni care se pot plânge că nu i-am înțeles. Inclusiv pe cei doi, Dragnea și Ionescu, i-am înțeles de nenumărate ori, pe amândoi. Dragnea a plecat în America, la nu știu ce concurs, cu acordul meu, altfel îl puneam absent nemotivat. Iată că nu au apărut absenți nemotivați atunci. Asta dovedește că am manifestat înțelegere. Să nu confundăm lucrurile. Ei au performanțele cu care se tot laudă în stânga și-n dreapta în sport, nu în artă. Dansul artistic e altceva, dansul sportiv ține de sport. Sunt niște angajați care nu au fost niciodată angajați model, care nu sunt nume importante ale teatrului, pe umerii cărora n-a stat vreodată repertoriul teatrului. Nu sunt artiști reprezentativi ai teatrului. Andreea Dragnea și-a luat concediu medical pentru chirurgie plastică. A declarat că și-a făcut implant mamar, deci nu a avut probleme de sănătate. Au avut probleme cu toți coregrafii de când sunt eu manager; s-au plâns de toți coregrafii. Nu au vrut să participe la programul teatrului, i-am înțeles, dar totul are limită. Ei să facă ce vor, iar ceilalți colegi ai lor să vină zi de zi? Eu să nu-i sancționez pe ăștia, iar ceilalți să muncească încontinuu? În plus, ei nu și-au manifestat dragostea față de ceilalți, s-au manifestat urât față de colegii lor din corpul de balet”.

Managerul teatrului recunoaşte că balerinii repetă în alte săli

Managerul Nicolae Poghirc a recunoscut fără să vrea că balerinii de la teatru repetă prin alte săli din Pitești și nu în cadrul teatrului, așa cum ar fi normal: ”Andreea Dragnea a declarat că nu se duce la centrul Maya Center, unde pusesem la dispoziție o sală de balet mai bună, pentru că acea sală aparține Lorenei Costache, iar ea nu o suportă pe Lorena Costache. Să vedeți de unde a început totul, de la refuzul ei de a merge la repetiții la sala Maya”.
Tot Nicolae Poghirc mai spune că ”George Diaconescu și Luminița Borta. Se pare că nu s-au împăcat nici până azi cu faptul că nu au putut ajunge directori ai Teatrului «Al. Davila» și doresc în continuare acest lucru pe căi nelegale. Pe Luminița Borta eu am ajutat-o să ia conducerea sindicatului. Am ajutat-o, în sensul că am susținut-o moral, sufletește. Ei aveau un sindicat inactiv. Cei doi care se luptă feroce cu mine sunt, de fapt, foști contracandidați care nu s-au împăcat cu acest gând, că au pierdut conducerea teatrului”.

Exclusiv. Ce scrie în contestaţia făcută împotriva deciziilor de concediere

Jurnalul de Argeș a intrat în posesia contestației făcute împotriva celor două decizii de concediere și vă prezintă cele mai importante fragmente:
”Regulamentul de Ordine Interioară, care este invocat în decizia de concediere, nu a fost adus niciodată la cunoștința salariaților teatrului și nici nu avem cunoștință că a fost aprobat de Consiliul Județean Argeș, forul nostru tutelar”;
”De asemenea, nu este specificat în niciun act normativ de funcționare a teatrului ce înseamnă abatere gravă. Trebuie avut în vedere că nici Codul Muncii nu definește niciunde termenul de abatere gravă”:
”Conform anexei 1 la CCM, art. 4, conducerea teatrului este obligată să se consulte cu sindicatul în ceea ce privește concedierile salariaților. Ori, acest lucru nu s-a întâmplat”;
”În cazul Dragnea dorim să vă aducem la cunoștință că dânsa are în întreținere un copil minor și că soțului dânsei, angajat al teatrului cu un contract valabil pentru o perioadă determinată, nu i s-a mai prelungit perioada contractuală”;
”Este incorectă afirmația făcută în decizia de concediere care a constituit principalul argument al deciziei de sancționare că cei doi au absentat de la programul de lucru. În fapt, cei doi au absentat de la programul de studiu balet, care nu s-a făcut în prezența unui coregraf, studiul putând fi realizat și individual, așa cum se practică în toate profesiile artistice”.
Material realizat de Mari Tudor şi Denis Grigorescu

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii