Muzeul Județean Argeș expune în luna ianuarie, în cadrul microexpoziției „Exponatul lunii”, sculptura „Balerină privind-și talpa piciorului drept”, o lucrare în bronz semnată de Edgar Degas – potrivit unui comunicat al instituției de cultură.
Citește și: Semnal editorial. „Lecturile publice şi trabucurile din «Monte Cristo»”
Conform sursei citate, microexpoziția este deschisă până la 31 ianuarie și va putea fi vizitată de luni până duminică, între orele 9.00-19.00, la Galeria Națională de Artă Naivă, intrarea din Bulevardul Eroilor.
Sculptura respectivă a fost achizitionată, în decembrie 2024, de la casa de licitații Artmark din București și se află în colecția Galeriei de Artă „Rudolf Schweitzer–Cumpănaˮ.
Lucrarea face parte dintr-o serie turnată în atelierul Guss Strehle și este semnată, numerotată și datată „Degas, 272/750, RAC, 1987ˮ – potrivit comunicatului Muzeului Județean, care adaugă și o prezentare a ortistului și a operei sale.
Edgar Degas (19.07.1834 – 27.09.1917) a fost un pictor, sculptor și grafician francez, cunoscut mai ales pentru portretizarea balerinelor, a scenelor de teatru, subiectelor inspirate de hipodromuri și a vieții cotidiene. Deși era asociat adesea cu impresionismul, Degas a preferat să fie considerat un realist, punând accentul pe desen și compoziție. Era mai interesat de studiul formelor și al mișcării decât de pictura în aer liber, practică favorizată de alți impresioniști.
Până la sfârșitul anilor 1880, vederea i-a slăbit și în cele din urmă avea să devină aproape orb. Din cauza vederii degradate, Degas manifesta un interes din ce în ce mai mare pentru sculptură, la care este suficient pipăitul.
După moartea lui au fost găsite în atelier aproximativ 150 de sculpturi modelate în ceară de albine și lut. Majoritatea erau fragile, iar multe erau deteriorate iremediabil. Familia artistului, împreună cu un comerciant de artă, a decis să selecteze aproximativ 74 de sculpturi care să fie turnate în bronz. Procesul a fost realizat de casa de turnătorie Hébrard din Paris. Sculpturile turnate în bronz după moartea artistului, au contribuit semnificativ la recunoașterea operei sale sculpturale.
Lucrarea „Balerină privindu-și talpa piciorului dreptˮ este una dintre creațiile emblematice ale pictorului, ce ilustrează fascinația artistului pentru lumea baletului, mișcarea umană și intimitatea momentelor surprinse spontan.
Degas nu căuta să idealizeze balerinele, dimpotrivă, el le reprezenta așa cum erau, muncind, obosite sau în momente de relaxare, ceea ce contrasta cu imaginea lor grațioasă de pe scenă. Prin detaliile simple, artistul, evocă complexitatea vieții balerinelor și ne atrage atenția asupra efortului artistic din spatele spectacolului.
Această lucrare face parte din seria vastă de reprezentări ale balerinelor pe care Degas le-a realizat în diverse tehnici, de la pictură la pastel și sculptură. Este un exemplu al interesului pentru mișcările naturale și postura corpului în momente cotidiene. Balerina este surprinsă într-un moment de repaus, ridicând piciorul drept pentru a verifica talpa, gestul sugerează vulnerabilitate și oboseală, arătând că balerina nu este o artistă idealizată, ci o ființă umană dedicată artei sale. Este un gest simplu, chiar banal, dar transformat într-o compoziție plină de eleganță și naturalețe. Postura balerinei arată preocuparea lui Degas pentru anatomia umană și expresivitatea mișcării. Acest contrast, dintre dinamismul scenelor de balet și momentele statice surprinse în culise, este marca distinctivă a operelor lui Degas.
Citește și: Citind „Vocea Argeşului” sau despre relaţia lui I.C. Fundescu cu Eminescu!
0 Comentarii