Guvernul României analizează posibilitatea de a declara Autostrada A1 Pitești – Sibiu proiect de importanță națională, după ce Ministerul Transporturilor a avertizat că lipsa unei derogări de mediu ar putea duce la pierderea a aproximativ 17 miliarde de lei din fonduri europene pentru secțiunile montane 2 și 3 ale autostrăzii.
Potrivit proiectului de act normativ publicat de minister, lucrările nu pot continua fără o excepție legală care să permită intervenții în ariile protejate Cozia și Cozia – Buila – Vânturarița, unde sunt necesare exproprieri și defrișarea a circa 13 hectare de pădure din Parcul Național Cozia. Executivul susține că aceste modificări sunt indispensabile pentru stabilizarea terenului și siguranța construcției, în urma studiilor geotehnice recente.
Dacă derogarea nu va fi aprobată urgent, România riscă nu doar pierderea finanțării nerambursabile, ci și plata unor despăgubiri către constructori, deoarece contractele pentru secțiunile montane ar fi reziliate. Secțiunile 1 și 5 ale autostrăzii sunt deja deschise traficului, iar secțiunea 4 este realizată în proporție de 85%.
Autostrada Pitești – Sibiu, parte a coridorului european Rin–Dunăre, este un proiect strategic de peste 5,5 miliarde de euro, menit să conecteze Marea Neagră cu vestul Europei. Guvernul a contractat recent un împrumut de 500 milioane de euro de la Banca Europeană de Investiții pentru a acoperi contribuția bugetului de stat la lucrări.
0 Comentarii