Web Analytics
scris marți, 08.07.2025

Anvelopele care nu rezistă la temperaturile de peste 60 de grade, de la nivelul asfaltului, pe timp de caniculă extremă

În contextul valului de caniculă extremă, șoferii din România sunt sfătuiți să aibă montate pe automobile anvelope adecvate mersului pe asfalt care se încinge chiar și la peste 60 de grade Celsius.

Anvelopele care nu rezistă la temperaturile de peste 60 de grade, de la nivelul asfaltului, pe timp de caniculă extremă

Temperaturile la umbră depășesc pragul de 40°C, însă asfaltul, expus direct razelor solare, poate atinge și valori de peste 60°C. În aceste condiții, componentele mașinii sunt supuse unui stres termic semnificativ, iar cele mai expuse sunt anvelopele, care pot ajunge la temperaturi de peste 80°C în timpul deplasării.

Citește și: CFR Călători, reclamată la Protecția Consumatorului

Anvelopele sunt construite pentru a funcționa eficient într-un anumit interval termic, iar folosirea unui tip de cauciuc neadecvat sezonului crește considerabil riscurile. Cele de iarnă, fabricate dintr-un compus de cauciuc flexibil la temperaturi scăzute, devin rigide când afară este foarte cald, ceea ce duce la pierderea aderenței.

În schimb, anvelopele de vară oferă aderență optimă la temperaturi ridicate, dar devin rigide și ineficiente la temperaturi sub 10°C.

Un alt factor esențial este presiunea din interiorul pneurilor, care crește odată cu temperatura exterioară. La peste 35°C, presiunea poate crește considerabil, iar o anvelopă umflată excesiv își pierde capacitatea de amortizare. Acest lucru afectează negativ stabilitatea și manevrabilitatea autoturismului și poate duce inclusiv la explozia cauciucului.

De aceea, este crucial ca presiunea să fie verificată și reglată conform valorilor recomandate de producător, inscripționate fie în manualul mașinii, fie pe eticheta din interiorul portierei șoferului sau de pe capacul rezervorului.

În zilele caniculare, riscul de explozie spontană a unei anvelope este principalul pericol pentru șoferi. Asfaltul încinse accelerează încălzirea cauciucului, ceea ce poate produce defecte structurale, mai ales dacă anvelopele sunt uzate sau îmbătrânite.

Este important ca șoferii să verifice periodic starea pneurilor și să înlocuiască imediat anvelopele care prezintă fisuri, deformări sau alte semne de uzură.

Pentru a minimiza riscurile în condiții de caniculă extremă, se recomandă menținerea unei viteze moderate și evitarea stilului de condus agresiv, care presupune frânări bruște și accelerări rapide. Aceste comportamente cresc temperatura în anvelope și solicită excesiv motorul. Totodată, este esențial ca instalația de răcire a motorului să funcționeze corect și să existe suficient lichid de răcire în sistem.

La staționare, este indicat ca mașina să fie parcată la umbră, iar utilizarea unui parasolar ajută la menținerea unei temperaturi interioare suportabile. Deplasările ar trebui limitate în intervalul orar 12:00–17:00, când soarele este cel mai puternic.

Citește și: Pitești: Puncte de prim ajutor și de distribuire a apei potabile în perioadele de caniculă

Distribuie!

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole asemănătoare

Ultimele articole

Omul săptămânii

Opinie

Din ediția tipărită

Transfer de la Mioarele la Câmpulung

Pe lângă multiple abandonuri, în administrația locală din Câmpulung se mai fac și ceva angajări, dar și transferuri. Nu ies acestea întotdeauna,...