Acasă la Google, multinaţionala care le duce angajaţilor inclusiv rufele la spălat

de | 10.12.2014 19:49 | Actualitate

# America în 21 de zile (6)
Situată în același areal de grație, în Palo Alto-California, acolo unde-și mai au sediul branduri ca Apple, Facebook, NASA sau Universitatea Stanford, compania Google este unul dintre simbolurile planetare ale SUA. Tot ce-i trebuie minții omenești ca să facă diferența între
beznă și lumină, adică informație, stochează Google în marsupiul său gigant. Multinaționala aceasta poate fi simultan moașă planetară, pompier de serviciu, agent de vânzări sau distribuitor de iluzii. Google a devenit pentru omul modern, globalizat până în ultima celulă a ADN-ului său, ca o a doua natură. E oceanul de informații din proximitate, hypermarketul galactic pe rafturile căruia e suficient să întinzi mâna ca să îti iei gratuit orice produs dorești. Salvează vieți, desenează hărți, scrie istorii și poate câștiga războaie, teritoriale sau ale minții. Nu poate mintea omenească gândi, la cât putem noi adăposti, aceasta pare filozofia de brand a Google, dacă e s-o circumscriu unei butade românești.

Bicicletele Google sau cum să transformi rutina în relaxare

Să vezi cartierul Google, și exact asta e senzația pe care am avut-o când am mers la sediul companiei, într-o duminică însorită de septembrie, e ca și cum ai petrece o după amiază cu copilul sau familia în parc. Aproape că nici nu mai contează ce afli înăuntru, deoarece ambalajul exterior te manipulează subtil și în chip decisiv. Spațiu verde și alei decupate precis cu briciul unui laser imaginar. Biciclete vopsite în culorile Google, aceleași pe care le folosesc și angajații corporației spre a topi distanțele zilnice dintre clădiri şi departamente, după un calendar precis, menit să transforme rutina în relaxare. Logo-uri ale companiei, prezentate haios sub forma unor jucării, apoi spații de joacă la tot pasul, destinate copiilor care îi insoțesc pe părinți fiindcă, nu-i asa, micuții trebuie familiarizați din vreme cu universul Google. De altfel, personajele Google din latex, plantate strategic în fața sediului central, acolo unde există un pavilion destinat vizitatorilor, îți dau senzația că te afli mai curând la Disneyland, decât într-o fabrică unde creierele planetei lucrează în sistem lohn. Marketing american pe pâine, cum îmi place mie să zic. Produsul trebuie ambalat prietenos, dacă vrei clienți. E simplu ca Wikipedia și complicat ca spălatul pe dinți. Copiii trebuie obișnuiți încă de pe băncile grădiniței cu planeta Google, iar adulții, odată deveniţi captivi ai acestui univers „concentranționar” capitalist, trebuie fidelizați în timp real.

Compania care poate face orice serviciu pentru confortul roboților săi umani 

Nu aceasta-i esența competiției pe care s-a clădit tot spiritul pragmatic american? Vor angajații Google să scape de corvoada ducerii  rufelor la spălat? No problem, corporația a creat deja (e pe bune, nu zâmbiți!) un departament care se ocupă de acest amănunt existenţial prozaic ce-i poate deturna pe salariați de la activitatea creativă în beneficiul firmei. Google poate face orice pentru roboții săi cu chip uman: să rezerve destinații de vacanță pentru concedii, să antameze cumpăraturi on-line, să trimită invitații pentru ziua de naștere a soției/soțului. Probabil că sex nu poate să facă Google în locul angajaților, însă puteți fi siguri de un lucru, că și asta e doar o chestiune de timp. În rest, să nu ne facem iluzii, Google se comportă ca orice altă companie americană de top, cu pui răspândiți pe întreg mapamondul. E carnasieră la capitolul profit și eficientă ca un storcător de lămâie în materie de resurse umane. Dar e și creativă, generatoare de progres și, mai presus de toate, un motor de căutare prin care omul se poate regăsi pe sine.
Gabriel Grigore

 

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

Abonează-te la newsletter!

Trimitem un newsletter pe zi, dimineața, cu știrile din ziua anterioară.

* indicates required

0 Comentarii