
Câteva sute de musceleni rămân fără locuri de muncă, afectate fiind și familiile acestora, situația fiind cauzată de închiderea unei fabrici de componente auto. Iar problemele din industria de autovehicule la nivel european pun la îndoială continuarea activității și la alte entități similare.
Lear Corporation Romania srl a demarat producția de componente electrice pentru motoare și vehicule la Câmpulung în urmă cu peste două decenii, deținând facilități și la Pitești și la Lețcani, Iași. Facilitată de costul redus al forței de muncă, activitatea fabricii a înregistrat un parcurs bun de la an la an, hopuri apărând în anul pandemic 2020 și ulterior, în timp ce industria auto a dat de greu în Europa. Anul trecut au fost concediaţi câțiva zeci de angajați, acum toți vor pleca acasă, fiind vorba de circa 400 de persoane. Preavizul de două săptămâni va expira chiar la începutul anului 2026.
Motivele dispariției Lear Corporation de la Câmpulung țin de scăderea comenzilor în domeniul crizat al construcției de autovehicule și de majorarea costurilor de producție. În niciun caz nu existau probleme cu forța de muncă, deși în Muscel sunt binecunoscute discuțiile despre mediul de lucru stresant din fabricile de cablaje și despre micimea salariilor acordate angajaților. Un comentariu de pe rețelele sociale este relevant din acest punct de vedere, în acesta făcându-se referire la sistemul aiuritor de promovare și la suprasolicitarea salariaților care, în disperare de cauză, optaseră pentru un loc de muncă, nu pentru ajutor de șomaj sau ajutor social.
Alte două fabrici de cablaje o duc greu
La nivel național, în cele trei fabrici, Lear Corporation a avut anul trecut peste patru mii de angajați. Dar va încheia anul cu mai puțini, în condițiile în care dispare fabrica de la Câmpulung și a concediat personal și la facilitatea de la Lețcani. Din punct de vedere al profitabilității, subsidiara concernului american Lear a avut pierdere trei ani la rând. În 2024 datele relevă o cifră de afaceri destul de mare, de circa 1,6 miliarde de lei, dar o pierdere de aproximativ patru milioane de lei.
Pe fosta platformă ARO activează încă două fabrici de cablaje, după cum sunt ele cunoscute în mediul social. Acestea sunt Nobel Automotive și Automotive Complete Systems. Nobel este în topul angajatorilor din Muscel, cu circa 700 de salariați, în timp ce ACS a tot dat oameni afară, anul trecut declarând sub o sută de persoane implicate în activitate. Iar analiza profitabilității recente provoacă neliniște, mai ales că ambele fabrici sunt, de asemenea, dependente de industria auto care nu se simte prea bine. Prezentă ani de-a rândul în topul firmelor muscelene, Nobel Automotive a înregistrat pierdere în ultimii trei ani. Iar Automotive Complete System a declarat pe 2024 un profit de doar câteva zeci de mii de lei.
Alternativa nu e atractivă – la confecții
Disponibilizații de la Lear Câmpulung au avut de ales în a continua activitatea la fabrica de la Pitești, însă puțini au făcut asta, motivele ținând inclusiv de disconfortul provocat de transport zilnic o sută de kilometri dus-întors. Cei ce vor intra în șomaj nu vor avea parte de atractive oferte de muncă, în condițiile în care situația din această săptămână, de exemplu, indică locuri de muncă vacante pe la Spitalul Municipal, unul-două ca lucrător comercial, tot pe salarii de mizerie și câteva zeci în alt domeniu în care se muncește inuman și se plătește foarte prost, adică la atelierele de croitorie, confecții lohn.
Cătălin Ioan Butoiu

Citește și Taxele și impozitele cresc sigur din 2026. Legea a fost publicată în Monitorul Oficial
Citește și COMPLEX COMERCIAL JOHN – locul în care găsiţi tot ce vă trebuie pentru Sărbătorile de iarnă!




0 Comentarii