
Ministrul Investiţiilor şi Poiectelor Europene, Dragoş Pîslaru (foto), a anunţat că sesizează Parchetul European cu privire la achiziţia microbuzelor electrice pentru elevi – cităm – „ca urmare a constatării mai multor disfuncţionalităţi care ridică semne de întrebare cu privire la modul în care au fost utilizaţi banii europeni”. Ministrul mai spune că rezultatele verificării realizate de Corpul de Control vor fi transmise către Departamentul pentru Lupta Antifraudă şi Consiliul Concurenţei.
„Au fost identificate situaţii în care acelaşi tip de microbuz electric (16+1 locuri) a fost achiziţionat, în judeţe diferite, la valori semnificativ variabile – între un minim de 99.000 euro şi un maxim de 263.000 de euro per unitate, fără modificări tehnice care să justifice diferenţele”, a precizat Pîslaru. Ministrul confirmă astfel seria dezvăluirilor făcute în exclusivitate de „Jurnalul de Argeș” privind achiziția de către Consiliul Județean a zeci de microbuze electrice școlare la prețuri umflate.
„Această descentralizare (…) a generat efecte absolut reprobabile”
„Scandalul achiziției microbuzelor electrice pentru elevii din Bihor cu care s-a lăudat Bolojan ajunge pe masa Parchetului European. Ministrul Pîslaru este cel care l-a dat pe premier pe mâna lui Kovesi” – a titrat și activenews.ro.
De fapt, ministrul Pîslaru a spus că apelul de proiecte cu titlul „Microbuze electrice pentru elevi” a fost gândit pentru a sprijini comunităţile locale şi pentru a oferi copiilor din mediul rural un transport sigur, modern şi prietenos cu mediul. „Din păcate, analiza documentaţiilor transmise de consiliile judeţene arată că modul de implementare a fost neuniform şi lipsit de o coordonare centralizată. În locul unui sistem integrat, cu achiziţii centralizate şi standarde unitare, fiecare judeţ a derulat proceduri separate, stabilind propriile caiete de sarcini, valori estimate şi condiţii de livrare”, a explicat Pîslaru.
„Nu există justificări tehnice sau financiare care să acopere diferenţele majore de cost”
În total, au fost 74 de achiziţii derulate individual de către 40 de judeţe. Ministrul Investiţiilor Europene remarcă: diferenţe semnificative de preţ între microbuze similare şi lipsa unor justificări clare privind diferenţele majore de cost. „Au fost identificate situaţii în care acelaşi tip de microbuz electric (16+1 locuri) a fost achiziţionat, în judeţe diferite, la valori semnificativ variabile – între un minim de 99.000 euro şi un maxim de 263.000 de euro per unitate, fără modificări tehnice care să justifice diferenţele. Au fost recepţionate echipamente în afara termenilor de livrare, diferenţele de preţ variind uneori şi până la de trei ori mai mult faţă de preţul cel mai mic. Nu există justificări tehnice sau financiare care să acopere diferenţele majore de cost. Diferenţa semnificativă de preţ pentru microbuze similare ridică suspiciuni de înţelegere între firme (preţ de cartel), preţul nereprezentând o imagine reală a preţurilor practicate pe piaţă”, relatează ministrul.
El explică şi că, deoarece ofertele de preţ nu sunt fundamentate, acestea generează un potenţial prejudiciu bugetar, reprezentând un indiciu de achiziţie ineficientă sau neconformă prin prisma obligativităţii de respectare a principiilor de legalitate, eficienţă şi economicitate în utilizarea optimă a alocării/ cheltuirii bugetului aferent PNRR şi a bugetului naţional aferent.
Totodată, există diferenţe între listele localităţilor beneficiare de microbuze electrice conform cererii de finanţare şi localităţile care au primit în final microbuze conform proceselor verbale de predare/primire.
„În lumina tuturor acestor aspecte, am dispus transmiterea tuturor constatărilor către instituţiile abilitate: Parchetul European, Departamentul pentru Luptă Antifraudă şi Consiliul Concurenţei. Rolul lor este să verifice dacă diferenţele de preţ şi modalitatea de utilizare a informaţiilor minime obligatorii din ghid au fost simple erori administrative sau practici care afectează buna gestionare a fondurilor europene. Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene nu are rolul de procuror sau de judecător. Altfel spus, nu avem calitatea legală să dăm verdicte definitive ori să condamnăm potenţiale încălcări ale legii”, a transmis Dragoş Pîslaru.
Socoteala din Argeș
Vă reamintim că doar la finanțarea prin Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), în Argeș au fost cumpărate 17 astfel de microbuze electrice școlare (16+1 locuri) marca Ford, cu 172.549 euro bucata, plus încă șapte – la 162.464 euro bucata. Făcând calculele, rezultă că toate cele 24 de microbuze electrice luate prin AFM au costat la Argeș cu 1.670.000 euro mai mult decât ar fi costat dacă prețul unuia ar fi fost de 100.000 de euro, ca la Vâlcea, în județul vecin, pentru același tip de autovehicul. De banii ăștia, strict matematic, ar mai fi putut fi cumpărate în Argeș încă 16 microbuze la 100.000 de euro bucata, care să meargă la comune care aveau nevoie de ele.
Citește și Megaafacerea din transportul judeţean fâsâie a pagubă pe la suspensii




0 Comentarii