Web Analytics
scris miercuri, 27.08.2025

Filmul tragediei de la Portăreasa, Argeş. Supravieţuitorul le-a spus salvatorilor că şoferul a testat puterea maşinii

Este doliu în trei localități din Argeș, după ce patru tineri au murit în golul alpin din zona montană Portăreasa. Cei cinci prieteni au plecat sâmbătă dimineața, pe 23 august, spre vârful Capra din Munții Iezer, însă mașina de teren în care se aflau, un Suzuki Vitara, cumpărată de șofer doar cu câteva zile în urmă, s-a răsturnat într-o prăpastie adâncă de peste 200 de metri.

Filmul tragediei de la Portăreasa, Argeş. Supravieţuitorul le-a spus salvatorilor că şoferul a testat puterea maşinii

Șoferul, Ștefan Matei Berevoianu, de 21 de ani, logodnica sa din dreapta, Ștefania Diana Boteanu, 23 de ani, din Lerești, Ștefan Teodor Darie, de 21 de ani, din Stoenești, Alecsandra Eliana Gorgan, de 20 de ani, din Câmpulung, și Costin Petrișor Bulgaru, de 20 de ani, din Lerești, plecaseră să vadă răsăritul. N-au mai ajuns. Doar Costin, fiul unui ranger de la Carpathia Lerești, a supraviețuit în mod miraculos, însă a agonizat câteva ore până a fost salvat. Incidentul a fost aflat de autorități abia după șapte ore, când niște culegători de fructe care au văzut victimele au intrat în posesia unui telefon și au sunat la 112. Misiunea de recuperare și salvare a durat mai multe ore din cauza terenului accidentat. Salvamontiștii spun că este prima tragedie de o asemenea amploare din țară.
Accidentul s-a petrecut la șase dimineața. Doi localnici care erau în pădure la cules de fructe au văzut la ora nouă o parte din victime, dar nu aveau telefon. Au găsit doar două dintre persoanele fără viață și pe supraviețuitor. Au plecat în grabă acasă, dar apelul la 112 a fost primit abia la 13:44.

Au fost angrenați în misiune nu mai puțin de 20 de salvamontiști. În primă fază a plecat echipa de prim-răspuns, formată din cinci salvatori și autospeciala de intrevenție, care a ajuns în două ore, apoi au fost implicați și alți salvatori aflați în timpul liber. Misiunea era îngreunată și de terenul accidentat, dar și de prezența animalelor. „În zonă este și un bârlog de urs. Am bănuit că vine ploaia, se lasă întunericul, ne mai pomenim și cu ursul pe capul nostru… Am zis să vină toți oamenii care erau disponibili. Bine că nu a venit ursul. Nu știu ce s-ar fi întâmplat dacă dădea animalul peste ei”, ne-a spus salvamontistul Cristian Toma, care a participat la intervenție.

Mașina s-a prăbușit de pe un drum drept

Mașina s-a prăbușit într-o râpă de pe un drum relativ drept. „Se văd 50 de metri de urmă în mers lin, apoi mașina a început stânga-dreapta, să se rostogolească, să se ducă în vale. Dar de la drum până acolo n-au schițat nimic. Drumul principal era un pic mai sus, vreo 100 de metri, asta era o scurtătură care mergea la stâna din Muntele Capra. E un drum în aliniament, drept de 100 de metri, larg de vreo 5 metri, nu potecă, nu macadam. Ori a adormit, deci nu se vede niciun semn, n-a schițat absolut nimic, că doar nu s-a dus dintr-o dată mașina în vale. Se văd urmele cum a luat-o drept”, spune salvamontistul Cristian Toma.
Salvamontiștii au oprit mașinile la drumul principal, la Colții Caprei. În continuare nu aveau niciun indiciu cu privire la locul în care se afla mașina și au încercat să ia telefonic legătura cu localnicii, dar aceștia nu aveau semnal. „Ne-am tot uitat, stânga-dreapta, în vale, nu se vedea nicio urmă. Apoi am mai coborât 50 de metri și s-au văzut o haină, un sac de dormit și am bănuit. Am luat-o pe fir în jos și am observat urmele, cum a alunecat mașina și după aceea i-am descoperit”.

Mașina era la 300 de metri mai jos de unde au găsit ultimele două cadavre. „Coborând în râpă, două cadavre, unul în stânga, unul în dreapta urmelor pe unde s-a rostogolit mașina. La vreo 50 de metri de aceste două cadavre l-am găsit pe cel care supraviețuise, era aruncat în dreapta, după un jneapăn. Primul lucru pe care l-a spus: „am crezut că m-ați abandonat”. Îi era foarte sete, era în șoc. Îmi spunea că nu-și simte mâinile, picioarele și atunci am suspicionat o fractură, o afecțiune la coloană. I-am spus să rămână acolo, să nu se miște, l-am pus în salteaua vacuumatică, să îl putem ridica, să îi protejăm cât de cât coloana. Celelalte cadavre erau mai jos, la 100 de metri de el. Nu mai era nimeni în mașină, ei au fost aruncați. Am văzut o declarație, cineva spunea că supraviețuitorul ar fi sărit. Păi, n-ar fi sărit și ceilalți? Nu știu dacă el, în dinamica aia a mașinii, în râpa de vreo 60 de grade, ar mai fi putut să sară din mașină. Și dacă era în spatele șoferului, cum erau urmele cum a alunecat mașina, ar fi sărit în stânga mașinii, nu în dreapta”, explică salvatorul.

Citește și Ministrul Educației are de două ori mai mulți consilieri decât Bolojan

„Mi-a spus că șoferul a testat puterea mașinii, a pierdut controlul și s-au dus în râpă”

L-au ținut de vorbă pe supraviețuitor, să nu intre în șoc. „Cel puțin mie, până l-au preluat medicii, mi-a spus că s-a întâmplat la ora șase dimineața. L-am întrebat cum s-a întâmplat, dacă își amintește ceva, mi-a spus că (șoferul, n. red.) a testat puterea mașinii, a pierdut controlul și s-a dus acolo”, ne-a povestit Cristian Toma.
Salvamontiștii l-au scos rapid pe tânăr din vale, în aproximativ un sfert de oră. Pe platou l-a preluat medicul de la SAJ, adus de salvatori cu mașina, i-a pus o perfuzie și a stat în mașină până a venit elicopterul. „Nu aveam nici o confirmare sigură că vine elicopterul, erau nori, începuse și să picure, vânt puternic în munte. La elicopter e un pic de problemă, dacă meteorologul le spune să nu se ducă, nu vine. Dar am avut noroc și a venit”, ne-a mai spus Cristian Toma. După 40 de minute a plecat elicopterul de pe munte, iar supraviețuitorul a fost supus mai multor intervenții de urgență la un spital din Brașov, având multiple fracturi și traumatisme. Salvamontiștii și-au continuat misiunea, ultimul cadavru fiind urcat pe platou la ora 21.

Cine preia cadavrele de pe munte?

Salvamont Argeș atrage atenția asupra unei probleme de protocol încă nerezolvată: cine preia cadavrele din munte? „În momentul când mai aveam un cadavru de scos, am întrebat și eu ce facem cu cadavrele, cine ia cadavrele de aici? IML-ul nu avea nicio șansă să ajungă acolo, ISU ne-a spus că nu are mașină pentru așa ceva, ambulanța – nici atât, noi aveam echipamente, aveam oamenii cu care trebuia să ne întoarcem și ne-au spus că o să vină jandarmii montani cu un UTV. Pe la 9 fără un sfert seara au venit patru jandarmi montani cu un UTV și un Duster, dar când coboram ne-am întâlnit cu un Mitsubishi de la Conservation Carpathia, că ar fi fost trimiși de poliție să ia cadavrele de acolo. Aici e o problemă. În situații de acest fel cine cară cadavrele? Suntem puși în niște situații să rămânem lângă cadavre nopți întregi. Nu e prima situație de acest fel. Nu ajunge IML-ul. Ce facem cu oamenii aceia, îi lăsăm în vârf de munte?”

Amatorii de adrenalină intră cu motocicletele pe traseele turistice și distrug potecile

Cristian Toma mai atrage atenția si asupra unui alt fenomen care ia amploare: amatorii de adrenalină care se aventurează cu mașini sau motociclete și strică traseele turistice. „S-au înmulțit foarte mult cazurile cu mașini, ATV-uri și motociclete pe munte. Intră inclusiv pe traseele turistice. Vin cu motocicleta și distrug potecile. E foarte periculos și intervenția e de durată”.

Citește și Detalii neştiute. Cum a donat Ion Iliescu judeţului Argeş conacul lui „Dinu Lipatti”

Citește și Golirea Barajului Vidraru e „umplută” cu teorii conspiraţioniste: francezii ne fură apa şi extrag aurul din nămolul rămas

Distribuie!

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole asemănătoare

Ultimele articole

Omul săptămânii

Opinie

Din ediția tipărită