Mărturisiri
M-am născut în București, în august 1958. Sunt tată, bunic, soț. Mă uit în ochii lui Andu, nepotul meu, și știu că am obligația, pentru el și toți copiii României, de a face tot ce-mi stă în putință ca ei să trăiască într-o țară în care să aibă toate condițiile, toate oportunitățile, toate șansele de a crește frumos și de a-și împlini potențialul. O țară de care să fim mândri și din care ei să nu mai dorească să plece. Sunt geolog, absolvent al Facultății de Geologie-Geografie a Universității din București, dar am fost aproape 30 ani ofițer de informații externe, spion.
Am efectuat misiuni externe, am parcurs toate etapele unei cariere operative și manageriale în Serviciu, am lucrat pe cele mai provocatoare și interesante linii de muncă – contraspionaj extern, combaterea criminalității organizate, antiterorism, protecție internă. M-am bucurat de fiecare clipă în care am fost spion – și atunci când eram pe teren, în cine știe ce țară străină, și la birou, scriind rapoarte, și ca lucrător, și ca șef, și când a fost frumos, și când a fost al naibii de greu și de riscant.
Mandatul la conducerea Serviciului a fost unul extrem de provocator, nu doar pentru că timpurile și misiunile au fost de cele mai multe ori dificile, ci și pentru că am avut de parcurs un amplu proces de reformă instituțională pentru a asigura integrarea deplină a SIE în comunitatea informativă nord-atlantică. Am plecat din Serviciu în 2018 cu sentimentul datoriei împlinite – lăsam în urmă unul dintre cele mai profesioniste și apreciate servicii de informații din NATO și UE.
Trecerea în rezervă a însemnat și recăpătarea dreptului de a-mi exercita o serie de drepturi și libertăți fundamentale interzise pe perioada activității, printre care și cel de activism politic. După o scurtă perioadă în care am fost membru al unui partid, unde am înțeles mai ales cum nu ar trebui să se facă politică, am înființat alături de câțiva colegi animați de aceleași principii și valori Asociația „România implică-te” și ulterior Partidul Liga Acțiunii Naționale (PLAN), al cărui președinte am fost ales la Convenția Națională din 13.04.2024.
Proiectul meu pentru România. România în prim-PLAN
Avem nevoie, mai mult ca niciodată în ultimii 30 de ani, nu doar de un președinte ci de acel Președinte cu o viziune curajoasă, de Președintele care ne poate inspira, care ne poate motiva, care știe ce poate și vrea, care ne poate conduce către acea Românie pe care să o respectăm și iubim pentru că așa simțim iar nu pentru că așa ne cer ei, cei care au distrus-o. Un Președinte care să aibă curajul să vrea pentru toți românii o Românie a bunăstării, o Românie puternică și respectată, o Românie lider în Uniunea Europeană, o țară în care românii plecați să revină pentru că vor, nu pentru că îi chemăm noi.
Serviciile secrete americane au încheiat Acordul celor cinci ochi (Five Eyes Agreement)
Având în vedere domeniul în care ați activat, cum apreciați relația din viitorul apropiat dintre serviciile secrete americane și România în ansamblu?
– E o întrebare la care nu cred că cineva are un răspuns acum și incertitudinea nu privește doar relația serviciilor secrete americane cu serviciile omoloage române. E vorba de relația dintre serviciile secrete americane în acest moment și cam toate serviciile partenere, inclusiv cele aflate într-un parteneriat apropiat. Există această preocupare pentru cum va arăta relația, având în vedere pozițiile formulate de actuala administrație americană în raport cu prioritățile serviciilor americane, cu relațiile lor cu partenerii. Spre exemplu, una dintre cele mai strânse și mai invidiate parteneriate pe care le au americanii se regăsește sub termenul de Acordul celor Cinci Ochi, Five Eyes Agreement. Este un acord de schimb de informații și obținere de informații pe care Statele Unite le au cu Canada, Marea Britanie, Australia și Noua Zeelandă. Cinci state. De aici i se și spune Acordul celor Cinci Ochi și care se ocupă prioritar cu obținerea de informații din surse tehnice, din monitorizare de conversații și așa mai departe. Este o structură foarte puternică și acoperă întregul glob pentru obținerea de informații.
Relația Serviciului de Informații Externe din România cu serviciul american era una de mare încredere.Există o ierarhizare a relațiilor dintre servicii. Și atunci când ajungi să gestionezi în comun surse, este nivelul cel mai înalt de încredere. Nivelul de bază este un schimb de informații generale, urmat de schimb de informații mai profunde, cooperare tehnică. Dar atunci când gestionezi în comun surse umane, este un nivel de maximă încredere. Așa este cotat. Ori, noi eram într-o relație foarte bună, foarte strânsă. Dar relația strânsă e dată de interesele comune. Referitor la CIA, instituția cu care am colaborat ca șef al SIE, prioritatea colaborării noastre era pe zona de terorism, pe zona de evaluare și prevenire a amenințărilor generate de Federația Rusă, pe extremism în toate formele de manifestare. Recent, oficialii americani exact asta au spus, dar în sens opus. Au spus că trebuie să reducem atenția agenției de informații CIA pe segmente cum ar fi Rusia, mișcările extremiste, terorismul. Concret, „de ce să ne preocupăm atât de mult de terorismul din Asia sau din Orientul Mijlociu? Avem alte priorități acum, cum ar fi China, cum ar fi traficul de droguri, cum ar fi amenințările emergente”, au spus ei, dar fără să precizeze care ar fi acestea.
Deci, cooperarea în sine este un exercițiu care decurge din decizia decidentului politic și din interesele comune ale statelor. Atunci când interesele încep să fie redefinite, cum e situația acum, trebuie să vezi unde te încadrezi.
Domnule general, una peste alta, percepția generală este că România în ansamblul ei suportă consecințele politicii americane, determinată și de ceea ce transmit serviciile secrete americane.
– Serviciile americane în momentul de față sunt tăcute, vorbesc doar oficialii, deocamdată. Dar întotdeauna au reprezentanți peste tot, reprezentanți oficiali. Dar în momentul de față, serviciile americane sunt tăcute pentru că nu știu ce se va întâmpla. Ei nu știu ce se va întâmpla cu ei. Așteaptă să vadă cine va fi dat afară. Au șefi numiți, dar încă nu s-a clarificat care este linia de urmat. Au anunțat epurări.
Acum sunt acolo vibrații datorate schimbării politice…
– Sunt mișcări serioase. Mai mult decât vibrații, sunt mișcări serioase. Se anunță schimbarea liniei de muncă. A fost aprobată nominalizarea lui Kash Patel ca șef al FBI-ului, ca director al FBI-ului.
E puțin controversat…
– A fost numit, gata. Deci, a luat 51 la 49 de voturi. A fost desemnat și numit, e drept la un scor strâns. Au votat împotriva lui chiar și doi congressmeni republicani. Subliniez, republicani… și toți democrații.
Or, Kash Patel este o persoană care a anunțat că va desființa sediul central și-l va transforma într-un muzeu al statului paralel. Deci asta a declarat el ca intenție după ce se va instala. Așadar e foarte greu să spui că în momentul de față serviciile americane mai sunt preocupate să transmită mesaje cuiva. Totuși, sunt convins că sunt oameni serioși care își vor găsi sigur o direcție, dar deocamdată așteaptă.
Apropos, este și acolo această sintagmă, a „statului paralel”. Ei spun „deep state”, care înseamnă „statul dinlăuntrul statului”. Și e parcă mai elocventă decât formula de „stat paralel”, e adevărat. Sugerează mai bine despre ce e vorba.
„România trebuie să aspire la poziția de lider regional”
Acum am să citez ceva din programul dvs de candidat: „România este în prezent a șasea țară din Uniunea Europeană, după numărul de locuitori și a opta ca suprafață. Dar de mulți, de prea mulți ani se află în coada clasamentelor europene pentru mai toate celelalte repere”. Puteți detalia câțiva pași care trebuie făcuți pentru reglementarea acestei probleme?
– Toată lumea caută să găsească răspunsul la aceste probleme în câteva cuvinte. Înțeleg întrebarea și înțeleg interesul. În primul rând e vorba de programul pentru campania prezidențială. Și lumea ar trebui să înțeleagă ce poate și ce nu poate să facă președintele. Mie mi se pare că orice acțiune pentru a readuce România într-o stare de normalitate, pentru a nu mai fi pe ultimul loc din Europa la indicatori ca deficitul bugetar, deficit de cont, inflație, educație, sănătate și lista poate, din nefericire, să continue, în primul rând trebuie să știm ce ne propunem.
În acest moment România nu are o proiecție de țară! România este o țară care cel puțin în aparență este că n-a avut ca obiectiv decât să se alinieze la pozițiile celorlalți. Asta am făcut de 20, de 30 de ani, asta facem, căutăm cine e cel mai puternic și spunem ca el. Noi n-am avut niciodată o voce, pentru că n-am știut ce vrem, ce ne propunem să fim și să facem. Eu am spus de câte ori am avut ocazia: ”Dom’le, România trebuie să aspire la poziția de lider regional. Suntem pe locul 6 și 8 în Europa ca suprafață și ca populație. Dar suntem în mod clar, în Balcani, pe primul loc și ca populație și ca suprafață. Incluzând și Grecia.
Suntem țara cea mai mare, cea mai populată, cu cea mai mare armată. Astea sunt premizele pentru a fi un lider regional. Avem toate instrumentele.
N-avem, acolo sus, meseriașul care să știe să le folosească. Dar avem toate instrumentele pentru a fi o voce și o autoritate regională. Odată ce-ți propui un obiectiv de acest gen, s-ar putea să zâmbiți, dar lucrurile încep să curgă pentru că îți propui să fii. Atunci când îți propui, începi să te uiți mai atent cu ce probleme se confruntă regiunea, cu ce probleme te confrunţi tu și cum poți să le depășești.
Soluția, în primul rând, pentru a reglementa și vă spun, și asta este un moto al campaniei mele, reprezintă oamenii potriviți. Reprezintă competența. Și voi repeta acest termen.
„Nu putem avansa cu corigenți, cu impostori, cu plagiatori”
Puteți să detaliați ?
– Trebuie să aducem oameni competenți care știu ce trebuie făcut. Nu putem, cu corigenți, cu impostori, cu plagiatori, să spunem că mergem înainte. Am văzut că astăzi spunea dl Ciolacu, era o impresie, că merge la Bruxelles să se întâlnească cu președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, să discute despre PNRR. Domnul Ciolacu tocmai a turnat niște TikTok-uri cu niște pisici în pomi și cu sarmale în cap. Asta nu îmi dă deloc încredere, pentru că TikTok-urile le-a văzut și doamna von der Leyen. Hai mai bine să trimitem pe cineva capabil să vorbească despre PNRR. Nu pe domnul Ciolacu, despre care am văzut toți ce face…Trebuie să subliniez că eu nu vorbesc de persoana Ciolacu, că respect pe toată lumea.Vorbesc despre primul ministru al României.
Trebuie să trimitem pe cineva capabil care să vorbească despre PNRR. Nu pe cineva care tocmai s-a filmat cu pisica în brațe, pe scară și cu sarmalele în cap. Și care este evident că nu știe despre ce vorbește când vorbește despre PNRR. Asta-i problema! Problema noastră pleacă de la oameni. Haideți să găsim oamenii potriviți, la locul potrivit, plecând de la competențe. Nu de la simpatie și antipatie.
„În zilele astea, e un merit și că ești nepot”
Meritocrație…
– Da, meritocrație. Dar încerc să evit cuvântul meritocrație, pentru că e compromis și termenul ăsta. De câte ori ni s-a promis meritocrație în toți acești ani…Și a definit „meritul” fiecare cum a vrut. Știm foarte bine, în zilele astea, că e un merit și că ești nepot. E un merit și că ești prieten sau prietenă. Nu, noi vorbim de competență. Ăsta să fie criteriul pentru merit. Că altfel… meritocrație, în sine, deși e un concept frumos, noi l-am mototolit și l-am îndreptat și a ieșit ceva ciudat.
(Va urma)
Citește și Pretextul sub care poliția bate la ușa celui care postează pe Internet
Citește și Direcţia Silvică Argeş e în top la prime de pensionare: 714.982 lei pe 2024
0 Comentarii