Web Analytics

Direcţia de Sănătate Publică este în culpă în cazul bebeluşilor morţi la Spitalul de Pediatrie

de | 4.01.2017 18:10 | Dezvăluiri

# A decis în urma anchetei derulate anul trecut, Avocatul Poporului  # Autoritățile publice locale au încălcat prevederile constituționale privind dreptul cetățenilor la ocrotirea sănătății #  Direcția de Sănătate Publică nu a găsit o cale să informeze nici Avocatul Poporului și nici populația dacă, măcar după tragedie, a luat măsurile necesare prevenirii reizbucnirii bolii # Directoarea DSP Argeș, Sorina Honțaru (foto), căreia nu i s-a clintit un fir de păr din cap în urma morții bebelușilor, spune: „ dacă situația se va repeta, va fi o mobilizare mai bună a autorităților pentru că oamenii au căpătat o anumită experiență”.

Avocatul Poporului s-a autosesizat în data de  12 februarie, în cazul copiilor care au fost internaţi în spitale având sindromul hemolitic-uremic. Instituția Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu, a monitorizat și a efectuat o anchetă, prin Biroul Teritorial Pitești, la Spitalul de Pediatrie din Pitești și la Direcția de Sănătate Publică cu scopul de a stabili dacă în intervalul 10 – 23 februarie 2016, autoritățile publice locale cu responsabilități legale în procedurile de intervenție și gestionare a cazurilor de sugari și copii suspecți sau diagnosticați cu boală digestivă acută sau sindrom hemolitic-uremic au respectat prevederile Constituției României cu privire la dreptul la ocrotirea sănătății și la un mediu sănătos pentru cetățenii țării, au fost respectate și dacă au administrat defectuos situația apărută. În condițiile în care autoritățile au lăsat să se aștearnă uitarea asupra scandalului de acum un an și nu a suflat un cuvânt despre cine se face vinovat de moartea unor bebeluși și îmbolnăvirea altora, vă facem cunoscute concluziile anchetei efectuate de Avocatul Poporului și de recomandările pe care le-a făcut, în condițiile în care instituția nu are competențe în a sancționa.

Direcția de Sănătate Publică nu a luat în calcul instituirea alertei epidemiologice și nici nu a extins verificările epidemiologice la alimentele suspectate

Obiectivele au fost acelea de a clarifica dacă s-a intervenit cu maximă eficiență pentru identificarea cât mai rapidă a cauzelor de îmbolnăvire și reducerea factorilor de risc în concordanță cu actele normative în vigoare, dacă autoritățile au comunicat, interacționat și colaborat pentru organizarea, conducerea și coordonarea pregătirii rețelei sanitare locale în această situație deosebită: dacă a fost elaborat și implementat un plan imediat de acțiune pentru sănătate în relația cu factorii de mediu, informarea publicului privind starea sănătății în relația cu factorii de mediu și implicarea comunității locale în activități de prevenire a îmbolnăvirii. Concluziile la care Instituția Avocatul Poporului a ajuns la finalul acestei anchete sunt următoarele: nu a fost luată în calcul instituirea alertei epidemiologice ceea ce înseamnă că Direcția de Sănătate Publică nu a oferit Instituției Prefectului Județului Argeș și nici Ministerului Sănătății Publice informațiile suficiente pentru a se decide dacă sunt constituite condițiile legale pentru instituirea unor măsuri specifice. Din documentele puse la dispoziția echipei de control a rezultat că până la data de 23.02.2016 nu a existat nicio solicitare din partea DSP Argeș privind o statistică a cazurilor digestive anterioare datei de 30 ianuarie. „Direcția de Sănătate Publică avea obligația legală să solicite, începând cu 10.02.2016, sprijinul altor instituții competente inclusiv a Ministerului Sănătății pentru confirmarea sau informarea diagnosticelor în laboratoarele Institutului Cantacuzino. Deși prefectul județului Argeș a dispus DSP, încă din 10.02.2016, monitorizarea atentă a copiilor cu vârste de până la 2 ani prin centrele medicale individuale și realizarea unui plan de acțiune împreună cu medicii de familie, nu a fost identificată o asemenea măsură menită să alerteze și să implice efectiv asistența medicală primară. Direcția de Sănătate Publică nu a extins verificările pentru toate alimentele declarate la consum (fructe, legume, carne, pește, iaurt și brânză dulce)… nu au fost extinse verificările epidemiologice în toate cele 15 cazuri și pentru toate alimentele declarate la consum pentru sugari și copii mici și nu a fost solicitat sprijinul Direcției Sanitar Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor Argeș. Spitalul de Pediatrie avea nevoie de măsuri suplimentare pentru prevenție epidemiologică. Comunicarea incoerentă sau confuză a directorului executiv al DSP atât cu mass media locale și centrale, cât şi cu autoritățile locale (în perioada cât a făcut obiectul anchetei instituției Avocatul Poporului), lipsa unui comunicator specializat (purtător de cuvânt) a afectat negativ atât calitatea informației publice cât și capacitatea de reacție în plan local”.

„Apreciem că autoritățile publice locale cu responsabilități nu au respectat prevederile articolelor 34 și 35 din Constituția României și au administrat defectuos situația apărută” 

S-au constatat astfel, următoarele:
1. Direcția de Sănătate Publică nu a intervenit cu maximă eficiență pentru identificarea cât mai rapidă a cazurilor de îmbolnăvire iar Spitalul de Pediatrie Pitești nu a întreprins toate măsurile asiguratorii pentru prevenirea factorilor cu risc de îmbolnăvire.
2. Autoritățile locale nu au colaborat suficient pentru depistarea cauzelor îmbolnăvirilor: „Având în vedere concluziile prezentate apreciem că autoritățile publice locale cu responsabilități legale în procedurile de intervenție și gestionare a cazurilor de sugari și copii mici din județul Argeș suspecți sau diagnosticați cu boală digestivă acută sau sindrom hemolitic-uremic, nu au respectat prevederile articolelor 34 și 35 din Constituția României și au administrat defectuos situația apărută în intervalul 10.02-23.02.2016”.
Recomandările făcute de Instituția Avocatul Poporului, Biroul Teritorial Pitești au fost în sensul evaluării de către DSP Argeș împreună cu Consiliul Județean a necesarului logistic și de resurse umane, cu sprijinul Instituției Prefectului – elaborarea unui plan local pentru managementul situației de risc, delegarea unor atribuții, punerea în practică a reglementărilor privind mediul de viață al populației și elaborarea unui plan de măsuri pentru prevenirea îmbolnăvirilor. Ultimul punct din documentul instituției era o solicitare către DSP Argeș de a informa Avocatul Poporului relativ la însușirea recomandării și măsurile dispuse în acest sens, solicitare căreia DSP Argeș nu i-a dat curs. Am contactat-o pe directoarea Sorina Honțaru, care ne-a spus sec că a întocmit un raport pe care l-a înaintat Prefecturii Argeș, iar în legătură cu celelalte recomandări ale Avocatului Poporului, acestea se aplică în mod curent în activitatea instituției în conformitate cu legile și normativele în vigoare. dar ce ne-a speriat cel mai tare a fost răspunsul la întrebarea noastră dacă mai pot apărea cazuri de boală digestivă acută sau sindrom hemolitic-uremic.

„Bolile au mai apărut în alte județe și mai pot apărea în Argeș. Nu au fost eradicate. Ceea ce vă pot spune este că dacă situația se va repeta, va fi o mobilizare mai bună a autorităților pentru că oamenii au căpătat o anumită experiență”, spune Sorina Honţaru (foto).
Alina Crângeanu

 

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii