Potrivit legii, dumurile publice trebuie să fie semnalizate și menţinute de administratorul drumului în stare tehnică corespunzătoare desfăşurării traficului în condiţii de siguranţă, iar administratorul acestora este obligat să ia masuri de înlăturare imediată a cauzelor evenimentelor rutiere datorate configuraţiei, stării sau dotării tehnice necorespunzătoare (de exemplu gropile din carosabil care pun în pericol siguranţa rutieră).
Nesemnalizarea corespunzătoare a stării carosabilului la data producerii unui accident/eveniment rutier, care are ca și cauză orice obstacol aflat pe partea carosabilă, inclusiv acoperirea acestuia cu polei, din care rezultă avarierea unui autovehicul, atrage culpa administratorului drumului (consiliul județean, consiliul local, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale), antreprenorului sau executantului lucrărilor și, implicit, răspunderea acestora contraventională, civilă sau penală.
Proprietarul, deţinătorul mandatat sau conducătorul auto al cărui autovehicul şi tractor agricol sau forestier, remorcă ori tramvai, care fost avariat în alte împrejurări decât într-un accident de circulaţie se poate prezenta, în 24 de ore de la producere, la unitatea de poliţie pe raza căreia s-a produs evenimentul, pentru întocmirea documentelor de constatare.
În cazul în care persoanele enumerate nu dețin o asigurare facultativă în baza căreia pot fi despăgubite pentru avarierea vehiculelor de societățile de asigurari și amiabil, iar administratorul drumului, antreprenorul sau executantul lucrărilor refuză acoperirea cheltuielilor de reparații, aceștia sunt chemați în instanță să răspundă pentru prejudiciile cauzate.
Citește și Lecția de drept. Acceptarea moștenirii
Administratorul drumului public răspunde de producerea a unui eveniment rutier ca urmare a stării tehnice a drumului, iar antreprenorul ori executantul lucrărilor în situația nesemnalizării acestora ori a oricăror obstacole.
Ca exemplu, sunt evenimente rutiere din care rezultă avarierea autoturismului, trecerea peste o groapă aflată în carosabil, intrarea într-un șant nesemnalizat, căderea peste mașină a unui copac care face parte din plantaţia rutieră a drumului, ruperea anvelopelor într-o groapă care nu poate fi observată din cauza întunericului de pe drum.
De pildă, o instanță din România a obligat Compania Naţională de Drumuri şi Autostrăzi – C.N.A.D.R. – la plata a un milion de euro către o tânără care şi-a pierdut mâna dreaptă într-un accident de circulaţie.
Accidentul s-a produs ca urmare a coliziunii dintre mașina în care se afla victima și un parapet metalic de pe marginea autostrăzii, care era deteriorat; parapetul a străpuns portiera din partea dreaptă a maşinii şi a intrat direct în braţul fetei, care a fost amputat de medici.
Evident, în situația în care pasagerii autoturismelor avariate suferă traume fizice, cum este exemplul de mai sus, cei vinovați răspund inclusiv penal.
Deși anevoios sub aspectul probatoriului de administrat și mai ales al punerii în executare silită a titlurilor executorii obţinute ca urmare a pronunțării hotărârilor judecătorești în astfel de cauze, demersul juridic trebuie promovat, ca și semn de normalitate și civilitate prin care, indirect, reprezentanţii statului vor fi obligaţi să conștientizeze că le incumbă obligaţia legală să furnizeze servicii publice corespunzătoare.
Avocat Maria Cristina Leţu, doctor în Drept
0 Comentarii