Web Analytics

20 August 1968: Pe poarta uzinei de la Colibaşi (Piteşti) a ieşit primul autoturism românesc, Dacia 1100 

de | 20.08.2021 08:19 | Cultură, Actualitate, Economie, Politica si Administratie

 

În 1965 Nicolae Ceaușescu a fost ales prim-secretar al PCR și decide că trebuie redus efortul valutar făcut cu importul de autoturisme. Pentru a începe producția cât mai rapid și în lipsa unei industrii autohtone moderne care să dezvolte un autoturism nou, Comitetul Central al Partidului lansează o licitație pentru fabricarea unui autoturism de clasă medie, cu un motor de 1000-1300 cmc și o producție anuală de 40.000 – 50.000 de unități.

La licitație s-au înscris următoarele companii și modele:

  • Alfa Romeo GT 1300 (lansat în 1965)
  • Fiat 1100D (lansat în 1957)
  • Morris Mini (lansat în 1959)
  • Peugeot 204 (lansat în aprilie 1965)
  • Renault 12 (în dezvoltare la momentul respectiv)

Citește și: Dacia deschide comenzile pentru Duster facelift: prețuri de la 14.100 de euro

Pe 6 septembrie 1966 se semnează la București contractul cadru între statul român și Régie Nationale des Usines Renault. Compania franceză a oferit o lansare concomitentă a noului său model, de ultimă generație, cu varianta românească. În 1969, Renault 12 se lansează la Paris și Dacia 1300 la București.

Acordul, cu o valabilitate de 10 ani, prevede construcția temporară a unui alt model din gama constructorului francez, până la lansarea modelului Renault 12. La început modelul Renault 16 pare să fie preferat de partea română, decizia finală va fi luată în favoarea modelului Renault 8 Major, al cărui preț este mai accesibil pentru clienții români.

Noua marcă este denumită Dacia, după numele roman al zonei ocupate de România actuală, iar modelul este numit 1100, de la cilindreea motorului de 1108 cmc.

Citește și: Certificatul digital Covid-19 devine obligatoriu în UE

Pe 16 septembrie 1966 se ia decizia de a amplasa fabrica vizavi de Uzina de Piese Auto Colibași, valorificându-se niște hangare construite în 1943 pentru aviație. Construcția fabricii începe în primele zile ale anului 1967 cu asistența Renault. Un an și jumătate mai târziu, pe 1 iulie 1968, se pornesc probele în gol la cele 217 stații de lucru. Pe 3 august 1968 ies primele autoturisme de pe porțile noii Uzine de Autoturisme Pitești.

Mașina prim-secretarului

Nicolae Ceaușescu la bordul primului automobil Dacia 1100

 

Primul automobil ieșit pe poarta fabricii, la deschiderea oficială din 20 august 1968, a fost făcut cadou președintelui Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu.

Sursa: Wikipedia

Articol scris de Cristian Vasile

Distribuie!

0 Comentarii