În Cartea de Onoare a uzinei, primul dintre cele nouă evenimente ale anului 1972 este momentul ”ARO 240”. ”În luna decembrie a anului 1971, se semna procesul verbal de omologare a seriei zero a modelului ARO 240. Era modelul cu două locuri, destinat transportului de mărfuri. Primul lot în fabricaţia de serie va ieşi în martie 1972. Cartea de Onoare a uzinei indică luna martie a anului 1972. (…) Am făcut un demers către conducerea Landmark şi directorul Sergiu Filip a avut amabilitatea de a-mi permite să studiez documentul respectiv cred că prin 2019.”, relata Sergiu Marcu în cadrul unui eveniment, de la Muzeul Automobilului Românesc, concentrat pe ”ARO 240 după 50 de ani”.
Presa vremii indică data: 27 martie 1972
În ediţia de marţi, 28 martie 1972, ”Secera şi ciocanul” dedică un articol pe prima pagină, în colţul din dreapta sus ”Premierei la U.M.M.”. ”Ieri a ieşit de pe banda de montaj primul lot de autoturisme ARO – 240”, este titlul articolului care se referă la evenimentul produs în ziua anterioară, 27 martie 1972. ”27 martie 1972, orele 6.45. Ziua de ieri va rămâne înscrisă în istoria Uzinei Mecanice Muscel ca o punte de legătură între un „trecut” reprezentat de 15 ani de muncă şi izbânzi, timp în care au fost realizate trei tipuri de autoturisme de teren – M 57, M 59 şi M 461, şi un viitor care debutează vertiginos cu noul autoturism ARO – 240, primul dintr-o familie gândită cu mai mulţi „copii”.
Ieri dimineaţă, când ceasurile de pontaj arătau că nu s-a terminat nici schimbul de noapte, dar nu a început nici schimbul de zi, oamenii uzinei au trăit momente de profundă încărcătură emoţională, pe care nu le vor uita toată viaţa – au asistat cu toţii la ieşirea de pe banda de montaj a primului lot de autoturisme din noua serie ARO 240.
Din truda lor de câţiva ani, din zilele şi nopţile de frământări şi dăruire totală, din milioane de linii trase pe hârtia de calc şi din zeci de repere, de la „banalul” şurub şi până la ultramoderna caroserie, în care şi-au dat mâna eleganţa, confortul şi rezistenţa, a ieşit o bijuterie între bijuterii, pe care aceşti oameni inimoşi şi plini de fantezie au botezat-o simbolic ARO (automobil românesc).”


Aro 304 Cabrio, limuzina tip ”Papamobil” în care lui Ceaușescu i-a fost frică să se urce
Mașina preferată a lui Nicolae Ceaușescu a fost limuzina Aro făcută special pentru el de inginerii de la Câmpulung-Muscel. Puțini știu însă că a fost creată și o versiune decapotabilă, Aro 304 Cabrio, o limuzina tip ”Papamobil” în care dictatorului i-a fost frică să se urce. Dacă până pe la jumătatea anilor 1970, Nicolae Ceaușescu prefera mașinile străine, modelul său ”de suflet” fiind o limuzină Mercedes-Benz 600 Landaulette, care, printre altele, era dotată cu trei seifuri, televizor și player video, când Aro 244 a apărut în planuri dictatorului i s-a dezvoltat brusc latura patriotică și mai mult, după ”rețeta” omologilor săi din China și Rusia, de exemplu, și a comandat să i se facă o limuzina Aro. Așa că inginerii de la Câmpulung-Muscel s-au dat peste cap și, în 1977, i-au pus la dispoziție prima limuzină românească Aro 304.
Aro 304 avea o caroserie alungită de Aro 244, pusă pe un șasiu de utilitară cu benă Aro 320
Pentru ca spațiul prezidențial să fie mai mare și mai confortabil, stâlpul situat între portiera față și cea spate a fost lățit și acoperișul mașinii, înălțat. În locul banchetei spate de Aro obișnuit, a fost montată o canapea. Iar în spatele acesteia, în portbagaj, cum ar veni, au fost puse două băncuțe, pentru gărzile de corp. Securiștii urcau prin spate, pe o portieră ca la utilitara Aro 243.
În total, pentru Ceaușescu se știe că au fost făcute 4 limuzine Aro, două 304, în 1977-1978 și două 306 (un fel de facelift), în 1985-1986. După ce au remarcat că limuzina Aro 304, dotată cu trapă pentru ca Ceaușescu să poată sta în picioare și să facă cu mâna mulțimii strânse la „celebrele” parade, a devenit mașina preferată a dictatorului, specialiștii de la Câmpulung-Muscel au realizat și o versiune Aro 304 Cabrio, decapotabilă, inspirată, cel mai probabil, de Papamobil, de vehiculul folosit de Papa de la Roma.
Aro 304 Cabrio era, de fapt, un Aro 304 căruia i s-au tăiat pur și simplu acoperișul și montanții „C” și „D”. Având la bază un șasiu de utilitară Aro 320, Aro 304 Cabrio n-a avut nevoie de elemente suplimentare de rezistență la torsiune, așa că spațiul destinat cuplului prezidențial a rămas complet liber. Nu se știe cu exactitate momentul în care Aro 304 Cabrio i-a fost prezentat lui Ceaușescu, dar dictatorul a refuzat să folosească mașina, considerând că nu îi oferă suficientă siguranță.
Sursa: www.aro4x4.ro
Citește și ARO 244, prezentat la Expoziţia Realizărilor Economiei Naţionale, în 1969
Citește și ARO Cross Lander 244 MX, fabricat în Brazilia şi modelele fabricate pentru raliul Paris-Dakar
0 Comentarii