Transfăgărăşanul, închis 8 luni din an. „Ar mai putea fi deschis maximum o lună, dar cu costuri enorme”

de | 14.11.2019 13:33 | Economie

# Ce soluții ar putea face Transfăgărășanul practicabil mai mult timp # Patronul de la Valea cu Pești, recurs în procesul cu CNAIR

Omul de afaceri Dumitru Grecu acuză din nou CNAIR pentru închiderea prea devreme a Transfăgărășanului. Patronul de la Valea cu Pești a făcut recurs în procesul prin care s-a cerut ca Drumul Naţional 7C Transfăgărăşan să rămână deschis o perioadă mai mare din an. „Se poate circula liniștit și fără probleme pe Transfăgărășan”, consideră Dumitru Grecu, contactat de Jurnalul de Argeș săptămâna trecută. Pe de altă parte, fostul purtător de cuvânt al CNAIR, demis din octombrie a.c., spune că, deși pare simplu din vorbe, soluțiile tehnice pentru modernizarea Transfăgărășanului sunt destul de complicate și costă enorm.

Drumul DN 7C Transfăgărășan este închis din 4 noiembrie a.c., pe o porţiune de 27 kilometri, timp de 8 luni din an, iarna şi primăvara, din cauza avalanşelor sau a căderilor de stânci. Va fi redeschis circulației abia în vara anului 2020. În fiecare an, Dumitru Grecu, proprietarul hotelului Valea cu Peşti – situat pe Transfăgărășan – este nemulțumit de decizia autorităților.
Anul trecut, în luna mai, Dumitru Grecu a dat în judecată Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, pentru a o obliga să ridice interdicția de circulație la data încetării monitorizării nivometeorologice, cerând modificarea regulamentului de funcţionare a DN 7C – Transfăgărăşan. În această acțiune i s-au alăturat alți operatori de turism din zonă. Acţiunea de la Tribunalul Argeş şi recursul de la Curtea de Apel Piteşti au fost pierdute. L-am contactat pe omul de afaceri pentru a afla în ce stadiu se află acest litigiu. „Suntem în recurs la Înalta Curte de Casație și urmează să vedem mai departe”.
L-am întrebat pe Dumitru Grecu și dacă are informații despre studiul de fezabilitate promis de CNAIR pentru reabilitarea Transfăgărășanului. „S-au înscris atunci, la vremea aia, niște firme care nu au îndeplinit condițiile după criteriile celor de la CNAIR și a rămas așa, undeva într-un sertar”, este de părere patronul.

Dumitru Grecu atacă decizia Companiei Naționale de Drumuri

Dumitru Grecu este de părere că nu se justifică închiderea Transfăgărășanului în această perioadă. „Vremea e superbă, ca în toată țara. Sigur, mai apar și nori, și un pic de ploaie, dar nu e vorba de zăpadă. Se poate circula liniștit și fără probleme și probabil că se poate circula până după 15 noiembrie, după cum arată prognoza meteo, fără pic de zăpadă”, a declarat patronul vineri, 8 noiembrie, pentru Jurnalul de Argeș.

Fostul purtător de cuvânt al CNAIR: „Ar mai putea fi deschis maximum o lună, dar cu costuri enorme”

Având în vedere experiența profesională și cunoștințele în domeniu, l-am contactat pe fostul purtător de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu, care ne-a vorbit, în calitate de persoană fizică, despre specificul Transfăgărășanului și intervențiile care s-ar putea face.
„Un drum național la înălțime n-a fost construit niciodată pentru trafic uzual, a fost construit din rațiuni strategice și cu exploatare în anumite condiții și perioade. Transfăgărășanul nu prea poate fi îmbunătățit astfel încât să circuli tot timpul anului. Și vara, când sunt, de exemplu, 40 de grade la câmpie, acolo sunt 10-12 grade. Curge apă permanent pe versanți, care angrenează grohotiș și pietre, iarna îngheață mult mai devreme decât la câmpie. Primăvara, cantitățile de zăpadă sunt atât de mari, încât îți trebuie luni bune ca să poți degaja drumul. În zăpada aceea adunată de-a lungul iernii se sapă ca într-un zid de beton. Specificul lui e de așa natură încăt nu poți să îl faci să fie frecventabil mai mult decât e acum. Dacă s-ar interveni, ar mai putea fi deschis maximum o lună, dar cu costuri enorme, care nu cred că s-ar justifica.
Pe de altă parte, înțeleg că este problema cabanierilor. Sfatul pe care l-am dat și când eram purtător de cuvânt este să-și calibreze afacerile în așa fel încât să se înscrie în perioada în care poate fi practicabil Transfăgărășanul”, a spus Alin Șerbănescu.

„Soluţiile tehnice costă enorm”

„Am discutat cu diverși specialiști despre plase dinamice, plase de oțel care se montează și pot prelua pietrele de pe versanți. Problema e că acolo cantitatea de pietre e atât de mare, încât nici o plasă n-ar putea să reziste. În momentul în care vine iarna, acele plase încărcate de zăpadă și de pietre se rup, cedează. Gândiți-vă ce înseamnă în primăvară să degajezi drumul nu doar de zăpadă și de pietre, ci și de zăpadă și pietre învelite în plasă de oțel. Am intra la un alt nivel de întreținere. Practic, ar trebui să folosim super utilaje performante ca să tăiem plasa. Deși pare simplu din vorbe, soluțiile tehnice sunt destul de complicate și costă enorm, repet”, ne-a explicat Alin Șerbănescu.

„Cheltuiala pe Transfăgărăşan, un moft”

Alin Șerbănescu mai spune că o altă soluție pentru reabilitarea Transfăgărășanului ar putea fi un parteneriat public-privat, între stat și oamenii de afaceri din zonă, dar sumele necesare sunt exorbitante și nu pot fi strânse de azi pe mâine.
„Șoseaua este dedicată strict turismului în zonă. Nefiind o rută obișnuită de tranzit, nu este destinată economiei mari, transportatorilor mari. Privind modernizarea Transfăgărășanului ca să mai fie o lună deschis în plus, în raport cu toată rețeaua națională de 16.000 de km, practic cheltuiala asta pe Transfăgărășan ar fi un moft. Avem de ales între a cheltui zeci de milioane de euro pe niște plase și copertine pe Transfăgărășan, întrebându-ne în economie ce impact ar avea investiția asta. Cu banii aceștia pot să lărgesc, de exemplu, DN 2”, a adaugat Alin Șerbănescu.

 

Distribuie!

Articol scris de Mari Tudor

Abonează-te la newsletter!

Trimitem un newsletter pe zi, dimineața, cu știrile din ziua anterioară.

* indicates required

0 Comentarii