Web Analytics

Pe Transalpina se poate, pe Transfăgărăşan – nu!

de | 20.06.2019 13:40 | Economie

# „Cinste politicienilor și autorităților din Gorj! Rușine celor din Argeș pentru nepăsarea de care dau dovadă față de turismul argeșan!”, strigă Dumitru Grecu, managerul complexului ”Valea cu Pești”

După cum se știe, Transfăgărășanul e deschis doar 4 luni pe an, așa că pe el se circulă doar de la 1 iulie a fiecărei veri. Deși e iunie, drumarii susțin că acționează și în prezent pentru înlăturarea zăpezii căzute în urma mai multor avalanșe. În acest context, al nedeschiderii mai repede a Transfăgărășanului (în oglindă cu deschiderea Transalpina), s-a creat o adevărată polemică între autorități și investitorii din zonă. Pentru a înțelege cât de cât ce se întâmplă și cine are dreptate, dacă are, am realizat un material cu punctele de vedere ale câtorva dintre actorii principali ai problemei numite Transfăgărășan.

Gheorghe Mihăiță – Drumuri Naționale: „Au venit avalanșe de 2 și 3 metri. Am și poze și filme”

3 gheorghe mihaita drumuriGheorghe Mihăiță, șef serviciu Drumuri Naționale- Argeș: ”În primul rând, există un ordin de ministru și al directorului Companiei Naționale ca deschiderea să se facă la 1 iulie, când este preconizată în documentație. Referitor la ce se întâmplă acum, vă pot informa că de curând am avut o acțiune pe acea zonă, oamenii mei au lucrat și sâmbătă la deszăpezire. Sunt anumite zone unde au venit avalanșe foarte mari, de 2 sau 3 metri. Am și poze și filme. Acum stăm după cei de la Sibiu pentru că ei au mult mai mult de lucru decât noi. Chiar puțin mai devreme, am vorbit cu omologul meu de la Sibiu și lucrează și dânșii. Încearcă până la 1 iulie să termine deszăpezirea. Eu deja mă apropii de prima copertină. Pe o bandă, deja pot ajunge până la prima copertină, după cum am făcut evaluarea. Vom continua și săptămâna asta puternic, asta ca să urgentăm deschiderea pentru că este, într-adevăr, o problemă pentru investitorii din zonă, pentru turiști. Ne apropiem de vară, dar înainte de a lua această decizie, care nu îmi aparține mie sau omologului meu de la Sibiu, trebuie să fim siguri că totul este în regulă. Decizia aparține unei comisii de la Compania Națională, care vine și evaluează împreună cu poliția, cu toți factorii de decizie. Trebuie să evaluăm toți factorii pentru eliminarea riscului de a se întâmpla vreo nenorocire, avalanșe etc. Acolo unde este zăpadă care se topește, mai pot apărea și grohotișuri. Deci în urma acestei comisii, când se va da ordin de la Compania Națională, se va evalua și atunci se va lua decizia dacă se deschide și când se deschide. Cam atât pot să vă spun. Noi lucrăm cu trei utilaje, o freză, un buldoexcavator, un încărcător… Eu pot să aduc și 100 de utilaje, dar dacă ajung la tunel și în partea cealaltă este mult mai multă zăpadă cu pericol de avalanșe… Noroc că au mai fost ploile astea, care au mai spălat zăpada, dar tot e periculos. Vă amintiți că, anul trecut, am avut un eveniment înainte cu câteva zile de deschidere, când a venit o avalanșă care a agrenat și bolovani peste un turist care era oprit într-o zonă cu pericol. S-a creat o problemă cu o doamnă care a făcut atac de panică… Noroc că nu a fost mai periculos, să fie cu accidentare. Vă asigur că de luni avem peste 30 de oameni care lucrează în zonă la cosmetizare, la decolmatări, curățire, vopsire, ridicare parapet, reparații semnalizare pentru că sunt zone, mai ales în zona de gol alpin, unde avalanșele ne-au distrus parapetul cu semnalizările respective. Vom merge cu echipe de oameni ca să ne punem la punct, ca să fim gata la data de 1 iulie, dacă se decide deschiderea, să-i dăm drumul”.

Gheorghe Badea : „Transfăgărășanul nu e cu nimic mai prejos față de Transalpina”

15 gheorghe badeaGheorghe Badea, proprietar Posada-Vidaru, Cumpăna și Cabana Capra: ”Compania Națională tot pe 1 iulie va deschide Transfăgărășanul. Nu este decât o comoditate, o lipsă de responsabilitate și o lipsă de răspundere din partea CNAIR. Acolo nu este problemă decât de un simplu management. Nu este altceva decât o întreținere, o mentenanță la o șosea, drum care, în loc de patru luni, ar putea fi menținut deschis cel puțin 6-8 luni pe an. Iar cu o mică investiție de copertine ar putea fi folosită 360 de zile din 360 și ar deschide nișa unui turism deosebit pe zona respectivă, o legătură permanentă cu Ardealul. Numai că zăcem cu toții și nu luăm atitudine, nu luăm poziție față de toate astea.
Față de Transalpina, din punct de vedere tehnic, Transfăgărășanul nu este cu nimic mai prejos și, totuși, ei funcționează. Este dureros pentru noi, pentru români, ca la niște valori făcute acum 40-50 de ani să ne uităm cu spatele. Turismul este știut că este o ramură a economiei noastre naționale și dacă agricultura și turismul au niște rezerve extraordinare, nu suntem în stare să le valorificăm. E dureros! E mult de discutat pe această temă! Dvs, mass-media, aș dori să fiți lucizi și să arătați realitatea, așa cum este ea”.

Dumitru Grecu: „CNAIR dă dovadă de un cinism fără margini”

3 dumitru grecuDumitru Grecu, manager Valea cu Pești: ”CNAIR dă dovadă de un cinism fără margini. În timp ce se plânge cât de greu îi este să dezăpezească Transfăgărășanul, acum o săptămână a anunțat succesul deschiderii Transalpinei. Cinste politicienilor și autorităților din Gorj! Rușine celor din Argeș pentru nepăsarea de care dau dovadă față de turismul argeșan! Este incredibil de câtă nerușinare pot să dea dovadă oamenii de la CNAIR. Au găsit un petic de zăpadă de la o avalanșă și încearcă să prostească o țară întreagă de cât de mare este zăpada pe Transfăgărășan și cât de greu le e bieților oameni să dezăpezească Transfăgărășanul. Asta în timp ce pe Transalpina se circulă de o săptămână…
Ar trebui să ne apuce plânsul și mila de bieții drumari care „trudesc” la dezăpezirea Transfăgărășanului, în condițiile în care mai există doar câteva petice de zăpadă pe crestele munților și câteva sute de metri de drum blocat de avalanșele scurse de pe versanți. Deși au două puncte de lucru amplasate fix la capetele tronsonului de drum închis circulației, angajații acestor puncte nu fac nimic 8 luni pe an, cât drumul este închis, iar acum, când deja mama natură a înlăturat zăpada de pe drum, „se chinuie” să deschidă drumul la 1 iulie, în mijlocul verii… N-au pic de rușine cu aceste comunicate de presă. În Europa nu mai există nici un drum închis la această dată, iar ultimul drum deschis acum 3 zile (la altitudine de 2.474 m), este un adevărat spectacol, cu pereți de zăpadă de peste 5 metri pe o lungime de mai mulți kilometri…”.

 

Articol scris de Marius Ionel

Distribuie!

0 Comentarii