Web Analytics
scris vineri, 06.06.2025

Suspendarea programului RABLA 2025 ar fi „o greșeală imensă”. Avertismentul ACAROM

Suspendarea programului RABLA 2025 ar fi „o greșeală imensă”. Avertismentul ACAROM

Asociația Constructorilor de Automobile din Romînia – ACAROM se arată îngrijorată cu privire la posibilitatea suspendării parțiale sau totale a programului RABLA în acest an. Într-un comunicat de presă, ACAROM consideră că declarațiile publice privind lipsa de oportunitate a programului RABLA pentru autovehicule sunt nefondate și nesustenabile și aduc mai multă incertitudine pe o piață în scădere.

„Intr-un context economic-industrial extrem de volatil, al unei transformari profunde a sectorului auto atat din punct de vedere al industriei dar si al pietei de vehicule la nivelul Uniunii Europene si implicit al Romaniei, stoparea sau eliminarea unor programe de sustinere a vanzarii de autovehicule noi mai eficiente, mai sigure si mai sigure si mai poluante, este o greseala imensa care va aduce greu Romaniei”, transmite asociația.

ACAROM arată că, pe primele 5 luni din 2025, piața auto pentru vehicule noi vândute persoanelor fizice se află în scădere cu 26% față de perioada similară din 2024. „Cauza principala fiind intarzierea lansarii programului RABLA 2025, in timp ce importul de vehicule second hand (in marea lor majoritate nefiscalizate) a crescut cu peste ani de medie 8 ani. Astfel, raportul dintre vehiculele noi și cele SH inmatriculate in Romania a ajuns de 1 la 3, contribuind negativ la imbatranirea parcului auto national – varsta medie actuala fiind 15.4 ani”, e de părere ACAROM.

Citește Dacia Mioveni propune angajaților plecări voluntare pentru a face loc roboților

În cei peste 20 de ani de la lansarea programului RABLA au fost scoase de pe piață peste 1.000.000 de autovehicule vechi/RABLE.

„Eficienta programului este data nu numai de numarul de RABLE scoase din uz/casate, dar mai ales de componenta economica a acestuia. Cunoscut fiind ca vanzarile de autovehicule noi sunt fiscalizate in proportie de 100%, raportul intre sumele alocate si sumele colectate ca urmare a achizitiei de vehicule noi prin RABLA este de 1 la 1.5 (adica pentru 1 LEU alocat se colecteaza 1.5 LEI) , si aici ne referim doar la TVA.

Daca includem si sumele adiacente colectate la bugetul statului din: impozit pe salarii, impozit pe profit, CAS si CASS, accize combustibili, etc, raportul beneficiu/cost al programului RABLA pentru vehicule depaseste 1 la 2 (pentru un LEU cheltuit, statul castiga 2 LEI) .Astfel, in pofida opiniilor contrare exprimate in media, programul RABLA pentru autovehicule aduce venituri la bugetul de stat , nefiind nicidecum sau cheltuiala nejustificata.

Totodata, derularea programului RABLA a dus la scaderea emisiilor poluante ale autovehiculelor existente in parcul auto, la cresterea sigurantei rutiere dar si la atingerea unor obiective de mediu obligatorii. Mentionam faptul ca editia 2025 a programului RABLA pentru vehicule, fondurile alocate sunt provenite din certificate verzi, nereprezentate si o componenta directa a bugetului national”, se mai arată în comunicat.

Va duce la întârzieri de venituri la buget și costuri suplimentare pentru clienți

„Intarzierea (deja este cea mai intarziata editie) sau anularea lansarii programului RABLA pentru vehicule va duce implicit la: intarzierea sau anularea colectarii la bugetul de stat a unor venituri considerabile, efectul financiar negativ cauzat de cumularea comenzilor in asteptare, costurile suplimentare pentru clientii in conditiile specifice din cauza evolutiei pericolelor din sectorul riscului de a-mi pune in calcul auto, precum si neatingerea unor obiective precum: redresarea vanzarilor de autoturisme noi și sustinerea industriei auto naționale; reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera prin inlocuirea vehiculelor vechi si poluante; stimularea economiei prin creșterea cererii în sectorul auto”, punctează asociația.

În încheiere, ACAROM a amintit că si afacerile cu autovehicule noi din Romania au nevoie de predictibilitate și că programul RABLA a fost discutat, convenit și sprijinit de toate forțele politice din Romania care s-au aflat la guvernare din 2005 și până în prezent.

Distribuie!

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole asemănătoare

Ultimele articole

Omul săptămânii

Opinie

Din ediția tipărită