Pe 20 septembrie se împlinesc 45 de ani de la finalizarea Transfăgărășanului, considerat unul dintre cele mai frumoase și spectaculoase drumuri din lume. Iar unul dintre cei care au lucrat efectiv pe șantierul Transfăgărășanului ne-a vizitat zilele trecute la redacția Jurnalul de Argeș. Este vorba de inginerul Ioan Gheorghe (foto medalion), 86 de ani, membru fondator al Asociației Profesionale de Drumuri și Poduri din România.
”Despre construcția Transfăgărășanului am aflat în vara anului 1969, după ce Nicolae Ceaușescu, la solicitarea organelor locale PCR ale județului Sibiu, a decis construcția acestuia. La solicitarea prim-secretarului Gheorghe Năstase, folosindu-ne de hărți militare de la Vânători de Munte, i-am prezentat împreună cu aceștia un posibil traseu de la coada Lacului Vidraru, pe malul pârâului Capra, până la un viitor tunel sub muntele Paltinul. Nu am aflat ce s-a întâmplat cu harta și propunerea noastră, însă inginerul Chiriac Avădanei de la IPTANA București m-a chemat la începutul lui decembrie 1969 la București. Începuse acțiunea de proiectare a Transfăgărășanului, încredințată generalului Ion Dincă. Au urmat ani grei, cu un ritm de execuție militarizat, dar la final am avut satisfacția realizării cu succes a acestui drum spectaculos și unic”, își amintește inginerul Ioan Gheorghe.
Mai trebuie spus că, în perioada 20-21 septembrie, în zona Transfăgărășan-Piscul Negru vor avea loc mai multe manifestări dedicate împlinirii a 45 de ani de la finalizarea Transfăgărășanului, manifestări organizate de către Federația Societatea Civilă Românească – Filiala Argeș.
Cel mai spectaculos drum din lume
Considerat de numeroşi specialişti cel mai spectaculos drum din lume, Transfăgărăşanul oferă imagini superbe în toate anotimpurile. Jeremy Clarkson, unul dintre realizatorii Top Gear, afirma, în 2009, după parcurgerea Transfăgărăşanului, că s-a plimbat pe “cel mai spectaculos drum din lume”. În emisiunea pe care echipa „Top Gear” – Jeremy Clarkson, Richard Hammond si James May – a realizat-o în România, aceştia au spus despre Transfăgărăşan că este cel mai uimitor drum pe care l-au văzut vreodată.
„Construit în anii ‚70, acesta este Transfăgărăşanul. 6.000 de tone de dinamită au fost folosite pentru realizarea acestuia şi 40 de vieţi au fost pierdute. Dar de deasupra arată ca şi cum fiecare curbă a fiecărei mari piste de curse din lume a fost înnodată pentru a crea o mare fundă a perfecţiunii automobilistice”, spunea acum 10 ani Jeremy Clarkson, aflat la volanul unui Aston Martin.
Şoseaua urcă până la o altitudine de 2.042 metri în căldarea glaciară Bâlea, fiind al doilea drum din România ca înălţime, după Transalpina, care străbate Munţii Parâng din Carpaţii Meridionali şi ajunge până la 2.145 metri în pasul Urdele.
Drumul începe din comuna Arefu, la kilometrul 61 al DN7C, şi se termină în comuna Cârţişoara (Sibiu), la intersecţia cu DN1. Pe întregul traseu sunt construite 27 de poduri şi viaducte, dar şi cel mai lung tunel din România (887 m), care străbate Muntele Paltinu, Tunelul Bâlea. Aerisirea tunelului se face natural, datorită curenţilor de aer extrem de puternici. Banda de circulaţie prin tunelul neiluminat are doar 6 metri lăţime şi un trotuar de un metru lungime.
0 Comentarii