Web Analytics
scris miercuri, 30.07.2025

Scandal la Ştefăneşti după votarea taxei pe maşini grele

Primarul Nicolae Velcea și-a pus în cap oamenii de afaceri

„Practic, dv doriți fie să ne mutăm din oraș, fie să dăm faliment” – i-a spus Maria-Simona Nicola, manager de firmă

Scandal la Ştefăneşti după votarea taxei pe maşini grele

Un scandal a izbucnit săptămâna trecută la Ștefănești, în Argeș, chiar la ședința Consililiul Local. Câțiva oameni de afaceri din oraș au protestat vehement față de o hotărâre aprobată în plen care, spun ei, îi împovărează cu o nouă taxă, percepută pentru mașinile de tonaj greu. Cei care utilizează astfel de mijloace de transport pe străzile orașului – și nu sunt deloc puțini – afirmă că hotărârea inițiată de primarul Nicolae Velcea nu face altceva decât să le afecteze serios activitatea, ba chiar să-i elimine din localitatea la a cărei dezvoltare contribuie din plin prin plata taxelor și impozitelor.

Acord de circulație – 10 lei/zi/camion

Ședința cu cântec a avut loc în după amiaza zilei de joi, 24 iulie, atunci când consilierii au aprobat, doar cu un vot împotrivă (Ion Sima) și două abțineri, „noul Regulament privind circulația vehiculelor de tonaj greu cu masa maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și autovehiculelor destinate transportului rutier de persoane pe drumurile din orașul Ștefănești, precum și stabilirea, constatarea și sancționarea faptelor care constuie contravenții”. Obiectivele unui astfel de demers ar fi – potrivit hotărârii – administrarea eficientă și protejarea unor sectoare de drum, o fluență și o siguranță mai bună a traficului rutier, protejarea mediului etc.
Numai că – așa cum spuneam – prin hotărâre sunt instituite mai multe taxe. Iar una dintre acestea, de exemplu, de eliberare a unui „acord de circulație” pentru fiecare vehicul rutier de tonaj greu cu masa maximă total autorizată mai mică de 30 de tone, deținut de solicitant (cu excepția vehiculelor, utilaje pentru exploatări agricole) este de 10 lei pe zi; de 80 lei pe lună; de 200 lei pentru trei luni; 360 lei pentru șase luni; 640 lei pentru un an. Închipuiți-vă, deci, stupoarea și apoi indignarea oamenilor de afaceri cu sediile firmelor în oraș, care – prin prisma unor activități comerciale sau industriale – lucrează nu cu unul, ci cu mai multe camioane zilnic și care s-au trezit că mai au de plătit încă un bir, pe lângă taxele și impozitele impuse de lege.

„Dacă plătesc acea sumă de 30 de milioane, 50 de milioane, și mi-o pui în parbriz, nu se mai strică strada?!”

Nicolae Crăciun, unul dintre cei foarte afectați de această măsură, având în vedere numărul mare de mașini grele de care firma sa le folosește, i-a spus primarului Velcea, când i s-a dat voie să vorbească, adică la „Diverse”, că și-ar fi dorit ca oamenii de afaceri să fie consultați, ca parteneri, în legătură cu un astfel de demers. Proiectul de hotărâre a avut o perioadă pentru sugestii, propuneri sau opinii, a fost și afișat public în perioada 6 iunie – 18 iulie, Nicolae Crăciun știe asta, numai că domnia sa invocă un articol de lege care stipulează că „anunțul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ cu relevanță asupra mediului de afaceri se transmite de către inițiator asociațiilor de afaceri și altor asociații legal constituite pe domenii specifice de activitate”. Iar omul de afaceri a adăugat: „Societățile comerciale de la care dv. primiți taxe și impozite fac parte din acele asociații. Este vorba despre Camera de Comerț și Industrie Argeș, Asociația Oamenilor de Afaceri Argeș și mai este una care e pe țară”.
Primarul Velcea n-a dat explicație la această observație pertinentă, iar spiritele s-au încins, Nicolae Crăciun spunându-i ironic edilului cu care discuta în contradictoriu: „Dacă plătesc acea sumă de 30 de milioane, 50 de milioane, și mi-o pui în parbriz, nu se mai strică strada?! Ăsta e motivul?!” Un consilier, de partea primarului, a spus: ”Trebuie să mai și reparăm ceva”. Iar dl Crăciun i-a replicat imediat: „Dl consilier, cu reparatul ăsta… știți ceva? Lăsați-o mai ușor…”

„Taxa nu e modică! De ce o plătim noi, care locuim în Ștefănești și care plătim taxe în fiecare an pe autovehiculele noastre?”

Un alt om de afaceri care a protestat în legătură cu respectiva hotărâre a fost Maria-Simona Nicola, manager de firmă din Ștefănești. Ea s-a adresat primarului Velcea, dar și consilierilor care au votat această hotărâre: „Faptul că doriți să limitați traficul greu – reprezentat în general de activitatea comercială din orașul Ștefănești – îmi dă de înțeles că, practic, doriți fie să ne mutăm din oraș, fie să dăm faliment. (…) D-le primar, interesul dv ar trebui să fie să construiți o comunitate. Cu toții ne dorim să construim și să creștem o comunitate. Ea este formată și din persoane fizice, care plătesc și ele taxe și impozite, dar sunt și agenți comerciali. (…) Taxa nu este modică! De ce o plătim noi, care locuim în orașul Ștefănești și care plătim taxe în fiecare an pe autovehiculele noastre? Dv ați evaluat care este impactul acestui Regulament asupra societăților comerciale?”

Fiindcă n-a primit răspunsuri la aceste întrebări, dată fiind o polemică iscată pe alte teme, d-na Nicola l-a abordat pe primarul Velcea și la ieșirea din sala de ședințe, pe hol. Edilul i-a explicat că Șefăneștiul are „cea mai urâtă intrare în oraș (cu sensul de aglomerată – n.r.). Avem și depozite, avem hale printre case, ceea ce nu mi se pare corect; nu se mai pot demola, dar trebuie să ne restrângem puțin activitatea”. „Păi, dacă o restrângem înseamnă că dv îngropați mediul de afaceri. Alte soluții nu sunt?” – a reacționat d-na Nicola. „Ca să poți face ordine, trebuie să o reglementezi cumva. Cu ce i-am îngropat? Că nu mai intrați și ieșiți dv?… Păi, dacă plătiți o taxă și specificați care sunt mașinile…” – a reacționat primarul. „Sunt zeci de mașini!” – i-a răspuns interlocutoarea. „Uitați, unii domni au spus că funcționează pe un teren închiriat. N-au anunțat Primăria, nu știe nimeni nimic. Și-atunci cum facem? Ca dânșii mai pot veni încă 20. Și cum îi putem opri? Să facem filtre de poliție?” – a întrebat mai mult retoric Nicolae Velcea, care a adăugat că trebuie stabilit și dacă firmele funcționează legal acolo unde au sediile sau punctele de lucru. „Eu funcționez de 30 de ani în orașul Ștefănești și acum urmează să mă închideți cu acest regulament!” – nu s-a lăsat d-na Nicola, care ne-a declarat că va contesta această hotărâre. Așa cum o va face și Nicolae Crăciun.

Citește și Ideea lui Dumitru Grecu, patronul de la „Valea cu Peşti”, prezentată ministrei Mediului: „Cu ocazia relocărilor ar putea să sterilizeze ursoaicele”

Citește și Luci a fost salvat, fraţii lui sunt de negăsit. Stupefiant! Autorităţile susţin că nu au ştiut că ursoaica are pui

Distribuie!

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole asemănătoare

Caleidoscop

Lideri politici și responsabili guvernamentali au vizitat orașul Pitești 1961, februarie 16-17....

Bogdan Andone şi Dani Coman

Cu un președinte de club, Dani Coman, care nu țintește decât performanța și cu un antrenor, Bogdan...

Ultimele articole

Caleidoscop

Lideri politici și responsabili guvernamentali au vizitat orașul Pitești 1961, februarie 16-17....

Bogdan Andone şi Dani Coman

Cu un președinte de club, Dani Coman, care nu țintește decât performanța și cu un antrenor, Bogdan...

Omul săptămânii

Opinie

Din ediția tipărită